بلوط، بیخ گوش خرم‌آباد

 به گزارش بخش گردشگری گلونی، اِسپی کو یا سفیدکوه رشته کوهی است که از خرم‌آباد به سمت شمال غربی کشیده شده است. منطقه حفاظت شده سفیدکوه با جنگل‌‌های انبوه بلوط چسبیده به خرم‌آباد است. کوه بلندی که بالای محله «پشت بازار» هست، همان سفیدکوه است. سفیدکوه حیات جانوری و گیاهی منحصربه‌فردی دارد. پلنگ، خرس، شغال، روباه، کفتار و… انواع پرندگان شکاری و درختان بزرگ بلوط و گیاهان دارویی در آن فراوان است.

سفیدکوه از قدیم تفرج‌گاه مردم خرم‌آباد بوده است. حالا اما این منطقه مهم با حدود ۲۲ محیط‌بان حفاظت می‌شود و بخش‌هایی از آن مثل منطقه «کَل‌دَر» از دست‌رس عموم خارج شده است تا بلوط‌ها و جانورانش زنده بمانند.

هر سال در آستانه بهار، محیط‌بانان با لودر بیشتر راه‌های دست‌رسی به منطقه را مسدود می‌کنند. آنها یا در منطقه خاکریز درست می‌‌کنند یا گودال‌های بزرگ می‌کَنند تا مردم و مسافران به مناطق بکر دست‌رسی نداشته باشند. مثلا جاده‌ای که به منطقه بی‌نظیر «گُآرَ» می‌‌رسد گاهی کاملا مسدود می‌شود. با همه این تدابیر باز هم مردم و مسافران به سفیدکوه می‌روند و اغلب طبق معمول درخت می‌بُرند و آتش روشن می‌کنند. اما خوشبختانه چند منطقه مهم سفیدکوه در خرم‌آباد در امن و امان است و از آزار مردم به دور.

منطقه حفاظت شده سفیدکوه محل امنی برای درختان و جانوران است. محیط‌بانان از جان‌شان گذشته‌اند تا این منطقه را حفظ کنند. امیدواریم همه زاگرس تبدیل به منطقه حفاظت شده بشود.

پایان پیام

تعریف منطقه حفاظت‌شده

منطقه حفاظت‌شده به صورت کلی بخشی از زیست‌بوم بوده که کلیه عناصر آن اعم از زنده و غیر زنده شامل جانوران (مهره داران)، گیاهان، حشرات و بندپایان، جلبکها و قارچها، باکتریها و تک سلولی‌ها و .. و حتی منابع کانی، شکل زمین، مورفولوژی، منابع آبی و کلیه عناصر فیزیکی آن به‌طور کامل و با اهداف خاص در غالب طرح‌های پهنه بندی داخلی مناطق در سطوح حفاظتی مختلف مورد حفاظت قرار می‌گیرد.

کد خبر : 103 ساعت خبر : 7:05 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=103
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

این گزارش عالی بود وامیدوارم که گزارش مستند تلویزیونی برای زاگرس و بلوط بیخ گوش تهیه شود متشکر از گزارش گرمحترم ومحیط بانان این منطقه