رقیب بدترکیب فلک‌الافلاک

نمای قلعه فلک‌الافلاک در شب و از بام خرم‌آباد نمایی بی‌نظیر است. دیدن یک قلعه باستانی از آن ارتفاع با نورپردازی خوبی که دارد دلنشین است. به‌تازگی اما رقیبی برای فلک‌الافلاک پیدا شده است که البته به زیبایی آن نیست.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد که بعد از گذر سال‌ و دهه‌ها عاقبت در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد این روزها رقیب قلعه است. اگر از بام خرم‌آباد بخواهید به قلعه نگاه بکنید ابتدا توجه‌تان به نورپردازی بیمارستان شهید رحیمی جلب می‌شود. بیمارستانی با نورپردازی پرنور که نورپردازی‌اش نه فقط با قلعه جور نیست بلکه با کلیت شهر هم هماهنگ نیست. معلوم نیست قصد مسوولان بیمارستان از این نورپردازی چه بوده است، شاید خواسته‌اند بیمارستان در شب خوب دیده بشود اما این نورپردازی به حریم قلعه فلک‌الافلاک و نورپردازی آن لطمه می‌زند و به‌ویژه عکس‌های یادگاری را خراب می‌کند.

به نظر می‌رسد مسوولان سازمان میراث فرهنگی باید هر چه زودتر اقدامی برای نورپردازی بیمارستان شهید رحیمی بکنند. قلعه فلک‌الافلاک که سال‌هاست در حصر نهادهای دانشگاهی و نظامی است حالا باید تجاوز نورپردازانه را هم تحمل کند.

پایان پیام

در مورد فلک الافلاک

فَلَک‌الافلاک یا دژِ شاپورخواست قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد در استان لرستان است. فلک‌الافلاک با نام قلعه دوازده بُرجی هم شناخته می‌شود. این بنا بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد و در نزدیکی رودخانه، در مرکز شهر قرار گرفته و چشم‌گیرترین اثر تاریخی و گردشگری در این شهر است. تاریخ ساخت این قلعه به دورهٔ ساسانیان بازمی‌گردد. این بنا در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۴۸ با شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

فلک‌الافلاک در لغت به معنای «سپهر سپهران» است. قلعه فلک‌الافلاک با نام‌های گوناگونی در طول زمان شناخته شده‌است. دژ شاپورخواست، سابر خواست، قلعه خرم‌آباد، دوازده برجی و کاخ اتابکان از آن جمله‌اند. قلعه خرم‌آباد از دوره قاجار به بعد با نام فلک‌الافلاک ضبط شده‌است. با توجه به اینکه ممکن است دوازده برجی، اشاره‌ای به دوازده برج فلکی باشد، ممکن است نام فلک‌الافلاک نیز از همین‌جا ریشه گرفته باشد.

کد خبر : 810 ساعت خبر : 9:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=810
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

مثل برج آزادی و میلاد …. که هنوز برج یعنی آزادی