گلونی

همه چیز درباره پوشش لری

همه چیز درباره پوشش لُری

به گزارش گلونی، کتاب «لباس لرهای فِیلی» یک اثر ارزشمند درباره پوشش قوم لر است. عیسی قائدرحمت که خود یک مجموعه‌دار لباس‌های لری است در این کتاب سعی کرده است که تصویری شفاف از انواع پوشش لری در لرستان، اسلان و کرمانشاه ارائه دهد. این کتاب تصویری دارای مقدمه‌ای درباره نژاد لر و زبان لری هم هست.

لباس لرهای فیلی

همه چیز درباره پوشش لُری و لرستان فیلی

همه چیز درباره پوشش لُری

اشکان خورشیدوند در فصلنامه پریسک زاگرس در مطلب لر فیلی کیست و سرزمین او کجاست نوشته است: هویت قومی امروزه به مسئله‌ای مهم در میان جوامع تبدیل‌شده است و هر قومی به راه‌های گوناگون اعلام موجودیت می‌کند تا از داشته‌های تاریخی، فرهنگی و ادبی خود حراست کند.

مردم لر ازجمله اقوامی هستند که باوجود داشتن گذشته‌ای درخشان، امروز در خطر فراموشی هویت خود قرار دارند. در سال‌های اخیر اصطلاحی به گوش می‌خورد که برای آن هیچ‌گونه سندیت و تاریخی وجود ندارد.

این اصطلاح درواقع «لر فِیلی» feyli است. لرهای فیلی به زبان‌های لکی، مینجایی، کلهری و ملکی (مهکی) سخن می‌گویند و گستره لرستان کوچک یا بهتر بگوییم، لرستان فیلی را شامل می‌شود.

در خصوص وجه‌تسمیه واژه‌ی فیلی نظریات گوناگونی مطرح است که قوی‌ترین آن‌ها می‌گوید که این واژه معرب پهله یا پهلوی است؛ اما باید گفت که این واژه فارغ از ریشه و تاریخچه‌ی خود، از زمان حکومت والیان فیلی بر سرزمین لر کوچک، رواج پیداکرده است.

در سال ۱۰۰۶ هجری مهی و پس از مرگ شاهوردی خان آخرین اتابک لر کوچک، حسین‌خان فیلی به قدرت رسید و ازآن‌پس دوران حاکمیت والیان مقتدر فیلی آغاز شد و بر مناطق لر کوچک حکمرانی کردند؛ هرچند که بعدها قلمرو آن‌ها به پشتکوه محدود شد و با آمدن رضاخان نیز بهکلی منحل گشت. مناطق لر کوچک به سبب حکمرا‌نی والیان، لرستان فیلی نام گرفت که امروزه شامل لکی، مینجایی، کلهر و مهکی (ملکی) است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل