پایه‌گذار تئاتر بروجرد درگذشت

به گزارش پایگاه خبری گلونی و به نقل از کتاب «ناموران علمی و فرهنگی معاصر استان لرستان» نوشته علی‌داد برزویی، مصطفی عبداللهی در سال ۱۳۳۴ در محله «بروا» در بروجرد در یک خانواده کارگری به دنیا آمد. تحصیلاتش را با حضور در مکتب‌خانه آغاز کرد سپس در دبستان «ششم بهمن» آن زمان، دوره ابتدایی را گذارند. او دوره دبیرستان را در دبیرستان «پهلوی» بروجرد تمام کرد. بعد از آن وارد دانشگاه شد و در رشته کارگردانی و بازیگری از دانشکده هنرهای دراماتیک فارغ‌التحصیل شد. او نوشته است:

«از همان اوان نوجوانی علاقه وافری به هنر در من پدیدار گشته بود. ابتدا به تقلید صدای اطرافیان و خوانندگان و گویندگان آن روز می‌پرداختم و رفته‌رفته در نمایش‌های مدرسه‌ای شرکت کردم.

اولین کتابی که در زمینه تئوری هنرهای دراماتیک به دستم رسید به طور کامل ذهنیت من را نسبت به هنر تغییر داد  همان تلنگر مسیر زندگی‌ام را سویی کشاد که اکنون اگر صدبار فرصت زندگی نصیبم شود راه همین است که اکنون در آنم.»

«با درک مبانی هنر تئاتر، دریافتم که از طریق نمایش می‌توان به مردم نزدیک شد. و در غم‌ها و شادی‌های، امیال و آرزوها و در نهایت در دنیای آنان سهیم شد و چنین بود که در سال‌های ۴۹ تا ۵۰ هسته‌ی گروه تئاتر «کوچه» بروجرد را پی ریختم و با مشقات فراوان که شرح آن در این مقال نمی‌گنجد توانستم با همکاری تنی چند از دوستان، تئاتر از شعبده‌بازی، رقص‌وآواز، آکروبات و سخنرانی که اصطلاحا آتراکسیون نامیده می‌شد و در تئاترهای لاله‌زار آن زمان و بعضا شهرستان‌ها مرسوم بود جدا کنم

و موفق به اجرای نمایش‌نامه‌‌هایی چون: «طلوع ماه» نوشته لیدی گریگوری، «زارع شیکاگو» نوشته مارک تواین، «آی با کلاه، آی بی‌کلاه» و «چشم در برابر چشم» نوشته غلامحسین ساعدی، «سفر» نوشته محمود دولت‌آبادی، «پاتوق» نوشته اسماعیل خاج، «سیاوش بر باد» نوشته حسن زدی، «با بار نمک» نوشته احمد مسعودی، «سیزوئه بانسی مرده است» نوشته آتول فوگارد و چند نمایش دیگر شدم.»

معاونت در دبیرستان

«در دوره دانشجویی و درمقطع اتقلاب فرهنگی به کار تحقیق در امر تئاتر پرداختم و به ناچار در حسابدرای در یک شرکت بزرگ ساختمانی مشغول شدم که دوام زیادی نیاورد. بعد دو سال به عنوان معاون در یکی از دبیرستان‌‌های تهران مشغول به کار شدم که باز نتوانستم با کار اداری کنار بیایم و به طور پراکنده در سینما، تلویزیون، رادیو و تدریش تئاتر پرداختم تا در سال ۱۳۶۷ به صورت قرارداد در خدمت انجمن نمایش مرکز هنرهای نمایشی در تهران درآمدم.»

مصطفی عبداللهی در سال ۱۳۶۵ نمایش‌نامه «مرگ من مرثیه ندارد» را در جشنواره تئاتر لرستان اجرا کرد که مورد استقبال منتقدین قرار گرفت. این بازیگر و کارگردان باسابقه تئاتر و رادیو پس از ۱۴ سال مبارزه با بیماری سرطان در حالی که از چند هفته قبل به دلیل وخیم شدن حالش در بیمارستان بستری بود، حدود ساعت ۹ صبح امروز پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه در بیمارستان به دیار باقی شتافت. نمایش «در اعماق» به کارگردانی عبداللی از چند روز قبل در سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه رفته که البته در غیاب وی میکائیل شهرستانی سرپرستی گروه را برعهده دارد.

پایگاه خبری گلونی درگذشت این هنرمند لرستانی را به جامعه هنری کشور و مردم بروجرد تسلیت عرض می‌کند.

پایان پیام

کد خبر : 856 ساعت خبر : 12:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=856
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

روحش شاد و یادش گرامی گلچین روزگار که میگن همینه