مار‌ها از میراث لرستان محافظت می‌کنند

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بزرگداشت استاد حمید ایزدپناه امروز شنبه ۱۹ اردیبهشت با حضور پرشور دوستداران و علاقمندان فرهنگ و تاریخ ایران درموسسه دهخدا برگزار شد.

این نشست با سخنرانی دکتر هوشنگ دولت‌آبادی آغاز شد و وی با تاکید بر نقش استاد ایزدپناه در فرهنگ و تاریخ لرستان، خاطره‌ای از ایشان تعریف کرد.

دکتر هوشنگ دولت آبادی از سفری که چندسال پیش به همراه استاد ایزدپناه به غار «دوشه» داشتند یاد کرد و افزود: از آنجایی که هیچ علایم و راهنمایی در مسیر نبود، به سختی خودمان را به غار رساندیم. مشاهده کردیم که مار‌ها غار دوشه را به تسخیر خودشان درآورده‌اند. به استاد ایزدپناه گفتم، انگار از میراث تاریخی لرستان، فقط مار‌ها محافظت می‌کنند و کسی به فکر این سرمایه‌های ارزشمند نیست.

همچنین در بخش دیگری دکتر دولت‌آبادی عنوان کرد: دولت فرانسه سالانه یک میلیارد یورو از غارهای جنوب فرانسه درآمد کسب می‌کند، در حالی که این سرمایه‌های در کشور ما وجود دارد و بهره برداری درستی نمی‌شود.

دکتر دولت آبادی به زحمات استاد ایزدپناه در کشف غارهای «میرملاس» و دوشه اشاره کردند و گفتند: اگر زحمات استاد ایزدپناه نبود، تمدن کاسی و مفرغ‌های لرستان هم شناخته نمی‌شد و نقش ایشان در باستان‌شناسی ایران نیز بی‌بدیل است. دکتر دولت آبادی در بزرگداشت استاد ایزدپناه گفت: استاد ایزدپناه در یک آیینه نمی‌گنجد و برای شناخت او باید آیینه‌های متعددی همراه داشت.

پایان پیام

حمید ایزدپناه

حمید ایزدپناه (زادهٔ ۲۶ آبان ۱۳۱۱ در خرم‌آباد — درگذشتهٔ ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ در پاریس) نویسنده، شاعر و پژوهشگر تاریخ و موسیقی لرستان است. تخلص وی صفای لرستانی است.

ایزدپناه با نوشتن کتاب «فرهنگ لری» در حفظ زبانهای اوستایی و پارسی باستان که زادگاهشان جنوب غرب ایران و در میان جغرافیای مردم لر است کوشید. بررسی اشیای باستانی به دست آمده در لرستان توسط ایزدپناه و سایر پژوهشگران نشان داد که به موازات ابزار نبرد که بهترین سلاح و ابزار جنگی زمان خود بوده است،

کد خبر : 427 ساعت خبر : 5:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=427
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

فرهنگ سازی …. آموزش