گلونی

دسته‌بندی مفرغ‌های لرستان

اقوام ایران باستان

اقوام ایران باستان

دسته‌بندی مفرغ‌های لرستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی مقاله «مفرغ‌های دیار ما» نوشته فریبا دُرافشان در نشریه‌ لرستان‌شناسی «شقایق» سال اول، شماره ۳ و ۴ پاییز و زمستان ۱۳۷۶ منتشر شده است. بخشی از این مقاله را می‌توانید اینجا بخوانید اما برای دیدن تصاویر باید به منبع مراجعه کنید.

پیشینه‌ی  کهن کشف فلز در این سرزمین و تجلی ابتکار عمل و خلاقیت هنرمندان این خطه در هنر فلزکاری، خلق آثار هنرمندانه را از سپیده­‌دم تاریخ موجب شده است که در مبحث مطالعه هنرهای جهانی تحت عنوان «مفرغ­های لرستان» شهرت یافته‌­اند.

آلات و اشیای مفرغی اولین بار در سال ۱۳۰۴ ش، به وسیله مردم روستاها پیدا شد و از آن به بعد محققین با بررسی­‌های تازه خود به مفرغ­‌های لرستان که از دوران کاسیت­‌ها بوده دست یافتند. دانشمندان و محققان مفرغ‌های ُلرستان را به کاسیت­‌ها نسبت می‌­دهند. این اقوام در حدود ۲۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح از کوه‌های زاگرس به سوی جلگه بین­‌النهرین سرازیر شده، ساکنان آن نواحی را تحت تسلط خود درآوردند و تا قرن دوازدهم پیش از میلاد در آن نواحی حکومت می­‌کردند.

دسته‌بندی مفرغ‌های لرستان

مس و قلع که از اجزای متشکله عمده‌ی مفرغ هستند در کوه‌های لرستان فراوان است. مفرغ نسبت به مس در درجه حرارت پایین­‌تری ذوب می‌­شود و در عین حال از آن سخت‌­تر است. دوره­‌های تمدن مفرغ را تحت عناوین «عصر مفرغ قدیم»، «عصر مفرغ میانه»، «عصر مفرغ جدید» که تا اواسط هزاره اول پیش از میلاد ادامه می‌­یابد تقسیم‌­بندی کرده­‌اند. بخش عمده‌ی مفرغ­‌های لرستان به شیوه ریخته‌گری ساخته شده‌­اند و تزیین آنها با چکش­‌کاری صورت گرفته است.

دسته‌بندی مفرغ‌های لرستان

ریخته‌­گری: روش ساختن اشیای فلزی به وسیله ریختن فلز مذاب در قالبی از گِل پخته یا سنگ یا به وسیله قالب­‌گیری با موم.

چکش‌­خواری: از کوبیدن فلز با یک چکش جهت استحکام لبه‌­های تیغه است.

آنچه از دوره‌ی اعتلای هنری تحت عنوان «مفرغ لرستان» به جای مانده است عبارتند از:

۱ سلاح جنگی

۲ تزیینات و وسایل شخصی

۳ اشیا نذری

۴ ابزار سوارکاری

۵ ظروف متعدد

بخشی مهم از این اشیای شامل ادوات اسب‌­سواری است، از قبیل: دهانه، حلقه، لگام و اجزای زین و یراق که درخورد زندگی کوچ­‌نشینان آن مردمان است. اشیای مربوط به زینت شخصی مانند: سنجاق سر و آویز، در جوار انواع لوحه‌­های تزیینی به وفور دیده می­‌شوند. همچنین می‌توان تعدادی اشیای نذری مانند: علامت و بت مشاهده نمود. این علامت­‌ها بالای سر متوفی قرار داده می­‌شدند تا او را از گزند ارواح پلید مصون بدارند. اشیایی که در قبرها همراه مردگان دفن شده مانند آلات و ابزار کار اشیای مربوط به زندگی در خانه و سلاح جنگی (تبرها، خنجرها و…) و زینت­‌آلات چندان زیاد و متنوع است که مشخص می­‌سازد مردم با اندیشه‌­های مذهبی حتی روزهای زندگی را به خاطر تهیه مقدمات و دنیای پس از آن سپری می­کرده­‌اند و اعتقاد داشتند که در این دنیا وسایل مورد نیاز زندگی مردم در جهان دیگر نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این اشیا و این هنر به نحوی مورد مصرف مردمی کوچ­‌نشین بوده است. تا کنون هیچ خانه مسکونی از کوچ‌­نشینان و صنعت‌کاران مفرغ در لرستان پیدا نشده، آنچه به دست آمده از گورستان­‌های آنها بوده است. این مقابر در فاصله­‌ای دور از محل زندگی­‌شان ساخته شده و قرار داشته است. فلزگران و مسگران احتمالا در شهرها می­زیسته­‌اند که کوچ‌­نشینان نیازهای خود را از آنجا تامین می­نموده­‌اند. از این­ رو در بعضی از موزه‌­های ایران و تقریبا اکثر موزه­‌های جهان مجموعه‌­های کم و بیش چشم­‌گیری از مفرغ‌­های لرستان وجود دارد که نشانگر قدمت تمدن ایران در منطقه لرستان بوده است.

برای نگارش این مقاله از منابع زیر استفاده شده است:

۱٫لرستان در گذر تاریخ، به کوشش علی‌رضا فرزین.

۲٫آثار باستانی و تاریخی لرستان، حمید ایزدپناه.

۳٫مفرغ‌­های لرستان و صنایع دوره اسلامی، مینا صادق بهنام.

۴٫هنر و مردم، ش ۵۶ و ۵۷٫

 

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل