گلونی

همه برای نجات تالاب میقان جمع شدند

کارگاه مدیریت زیست بومی تالاب میقان که از سوی شبکه سمن ‌های زیست محیطی استان مرکزی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، کارگاه طرح تدوین مدیریت جامع تالاب میقان با مشارکت همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی ذی‌نفع از جمله محیط زیست، منابع طیبیعی، استانداری، راه و شهرسازی، گردشگری، جهاد کشاورزی و… برگزار شد و نمایندگان شوارا و دهیاری‌های جوامع محلی و همچنین نمایندگان انتخابی سمن‌ها در این کارگاه حضور داشتند.

بخش اول کارگاه عبارت بود از سخنرانی مدیر کل محیط زیست استان مرکزی جناب اقای ابراهیمی و سخنرانی مدیر دفتر ملی تالاب‌های ایران جناب اقای سلیمان. همچنین در ادامه گزارشی از لزوم این طرح و خلاصه‌ای از کارهایی که قبلا انجام شده بود ارایه شد. سپس با حضور همه شرکت‌کنندگان، مشکلات مختلف تالاب دسته‌بندی شد و در گروه‌های کرچک‌تر و تخصصی‌تر مشکلات دسته‌بندی شده ترسیم شدند و روی آنها بحث و بررسی مفصل انجام شد.

اولین اقدام تشکیل گروه‌های کاری به منظور تدوین اهداف راهبردی برنامه مدیریت یکپارچه تالاب، موضوعات اصلی و اهداف بلندمدت و کوتاه مدت، تعیین اقدامات الویت‌دار و ارگان‌های مسوول و همکار بود که خوشبختانه مشارکت امیدوارکننده خوبی از جانب دستگاه‌ها و همین طور جوامع محلی صورت گرفت.

نکته بعدی حضور آقای زندیه وکیلی معاون عمرانی استانداری مرکزی در کارگاه بود که پس از جمع‌بندی نهایی به نکات حساس و درخور تاملی اشاره نمودند.

ایشان ضمن تاکید بر ضرورت تهیه و تدوین برنامه جامعی مثل طرح جامع کاهش آلودگی هوا ، در زمینه تالاب میقان، حمایت خود را از این طرح مدیریتی اعلام کردند. ایشان با اشاره به این مهم که کارخانه املاح، عزم خود را برای راه‌اندازی فاز دوم جذب کرده است و مجوزات این قضیه را هم قبلا گرفته است، گفتند که از طریق کارگروه آلودگی هوای اراک مصوب شده که بررسی‌ علمی بر اثرات این کارخانه و برداشت معدنیاش بر تالاب و اکوسیستم آن انجام شود و اکنون این طرح مطالعه انجام شده و قرار است در جلسات مختلف کاری با دانشگاه اراک و دیگر متخصصین تصمیم‌گیری شود که متاسفانه این مطالعه مشکلات مختلفی دارد. ایشان این قضیه را فرصت مناسب و در عین حال تهدید جدی برشمردند و از تمام دلسوزان و دست اندرکاران مربوطه خواستند تا با همفکری و حضور جدی در این قضیه تصمیمی درست در استان اتخاذ شود که کارخانه تهدیدی برای استان نشود و اگر بشود فرصتی است که برای همیشه به اثرات مخرب این کارخانه پایان بدهند.

در پایان آقای سلیمانی تسهیل‌گر برنامه موضوع امیدوارکننده‌ای را بیان کردند که دو گام اساسی در تدوین این سند از خرداد سال گذشته تا به امروز برداشته شده است و دو گام دیگر مانده است. ایشان گفتند گزارش‌ها و مستند‌سازی در فرایندی رفت و برگشتی با ذی‌نفعان تکمیل شده و پس از بررسی توسط دفتر طرح ملی تالاب‌ها به تایید خواهد شد. گزارش کارگاه پس از جمع‌بندی به دو دستگاه ارجاع داده می‌شود:

۱.شورای عالی برنامه‌ریزی

۲.شورای عالی محیط زیست کشور

و سپس به یک سند لازم‌الاجرا تبدیل خواهد شد.

آقای سلیمانی در آخر بسیار خوشحال بودند که سمن‌های محیط زیستی استان مرکزی نقش پررنگ و کلیدی در نظارت بر تدوین این سند مدیریت ایفا می‌کنند.

پایان پیام

با سپاس از مریم لطیفی برای ارسال عکس‌ها و سیاوش آقاخانی برای ارایه اطلاعات

 

خروج از نسخه موبایل