آشنایی با جمعیت دیده‌بان طبیعت شاهرود

به گزارش پایگاه خبری گلونی «جمعیت دیده‌بان طبیعت شاهرود» یکی از سمن‌های فعال در استان سمنان است که برنامه‌های زیادی در سطح استان و شهر شاهرود برگزار کرده است و نقش مهمی در حفاظت از جنگل ابر شاهرود ایفا کرده است. گفت‌وگو آزاده فراهانی را با خانم مهناز همتی  مسئول کمیته‌ی رسانه و ارتباطات این جمعیت بشنوید. این برنامه از «پیشخان عصر» رادیو جوان پخش شده است.

پایان پیام

 

شاهرود کجاست

شاهرود یکی از شهرستان های بزرگ شمال‌شرقی ایران و بزرگترین شهرستان استان سمنان از لحاظ وسعت و پرجمعیت‌ترین شهرستان [[استان سمنان]است.  شاهرود در حد فاصل شهرهای دامغان در غرب، سبزوار و بردسکن در شرق و گرگان در شمال بوده و تقریباً در میانهٔ راه تهران-مشهدمی‌باشد؛ به طوریکه فاصلهٔ آن از تهران ۴۱۲ کیلومتر و از مشهد ۵۱۰ کیلومتر است. بیشتر مردم شاهرود به زبان فارسی با لهجهٔ شاهرودی سخن می‌گویند؛ همچنین اقوام الیکایی و مردم استان‌های گلستان و مازندران که در این شهر ساکن هستند نیز به زبان مازندرانی  سخن می‌گویند. شهرستان شاهرود نیز مانند سمنان و دامغان در شمار ایالات قومس قرار دارد.

شهر شاهرود ۴۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و جمعیت آن براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۱۵۰۰۰۰ نفر است. این شهر از سمت شمال به شهرهای آزادشهر، علی‌آباد، رامیان و گرگان در استان گلستان، از سمت شرق به شهرهای سبزوار و بردسکن در استان خراسان رضوی و شهر میامی در استان سمنان، از سمت جنوب به شهر طبس در استان خراسان جنوبی و شهر خور در استان اصفهان و از سمت غرب به شهر دامغان در استان سمنان محدود است.

ظاهراً کهن‌ترین نام شاهرود در وندیداد اوستا در ذکر اسامی شانزده سرزمین آریایی آمده که ضمن آن از چخره به عنوان سرزمین چهاردهم به دنبال یاد از راگاه(ری) و ورنه(گیلان) نام برده شده‌است مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد شاهرود یکی از شهرهای مهم چهاردهمین ایالت تاریخی، «چخره» (از تقسیمات شانزده‌گانهٔ اوستایی در دوران باستان) بوده که در دامنهٔ جنوبی رشته‌کوه البرز، توسط آریایی‌ها بنا نهاده شده‌است. برخی پژوهندگان واژهٔ چخره را شکل ابتدایی شاهرود دانسته‌اند.

کد خبر : 1672 ساعت خبر : 9:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1672
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات