جایی مظلوم‌‌تر از جنوب لرستان نیست/ مسئله کشکان ملی است

به گزارش پایگاه خبری گلونی، دو فعال لرستانی امروز مهمان برنامه «سرزمین ما» شبکه یک سیما بودند و درباره خشک شدن رودخانه کشکان صحبت کردند. رضا ساکی روزنامه‌نگار و فعال محیط‌زیست در این برنامه گفت:

متاسفانه با آماری که من از مسئولان پلدختر گرفتم صبح امروز، هنوز مردم راضی به دادن حق‌آبه کشکان نیستند. متاسفانه آماری بدهم که بیشتر ۱۲۰۰- ۱۳۰۰ تا تلمبه غیرمجاز در این چند روز پیدا شده است چون ستاد پلیس آب تشکیل شده و پیگیر همین تلمبه‌­های غیرمجاز است. کشکان در حوزه پلدختر خشک شده است. چون کشکان به طول ۳۰۰ کیلومتر تقریبا در استان جاری است و هم حوزه آبریز و هم آبخیزش در استان است. دبی ده ساله کشکان چیزی حدود ۱۸ هزار لیتر در ثانیه بوده الان به زیر ۳۰۰ لیتر رسیده است. این فاجعه است برای کشکانی که ما لرستانی‌­ها آن را به خروشش می­‌شناختیم. در واقع کشکان به خاطر برنج و طالبی و هندوانه و حتی انجیر سیاه غرقابی خشک شده است و ما متاسفانه حق آبه کشکان را در این سال­‌ها رعایت نکردیم. ما دوره‌­های خشکسالی زیادی داشتیم اما سابقه نداشته کشکان خشک شود. دقیقا همان اتفاق که برای دریاچه ارومیه افتاد برای کشکان هم افتاده است. البته بحث معیشت هم هست. ما در استان لرستان صنعت و کارخانه بزرگی نداریم. با اینکه استان لرستان حوزه آبریز کرخه و دز است اما صنعتی که آب­‌بر باشد در لرستان نبوده. علاوه بر این در این سال­‌ها کمکی که در باب یارانه‌­ها به جوامع روستایی باید می­‌شد، نشده و آنها هم مجبور شدند به کشاورزی روی بیاورند. وام برای تغییر کشت داده نشده و حتی متاسفانه وام می‌­دهند برای حمایت از برنج. آقای کشاورز معاون وزیر محترم جهاد کشاورزی فروردین امسال گفتند جز در گیلان و مازندران (آن هم نه در همه مناطقش) برنج کاشته نشود چون برنج در همه جای استان گیلان هم صرفه اقتصادی ندارد.

ما داریم در مورد استانی صحبت می­‌کنیم که تا به حال ۱۱ درصد آب­های جاری کشور را به خودش اختصاص داده. بیش از ۲۳ رود دائمی داشته و یک استانی بوده که حوزه آبریز کرخه و کارون است و خشک شدن کشکان در منطقه پلدختر واقعا یک فاجعه است. بحث مهمش تاثیری است که این فاجعه بر جنگل‌­های بلوط می­‌گذارد. بیش از ۸۰ درصد کشاورزی در جنوب استان لرستان وابسته به کشکان است. اما این کشاورزی پایدار نیست، یعنی آب کشکان را به صورت غرقابی حتی در باغداری استفاده می‌­کنند. این جریان سا‌‌‌‌‌ل‌­های پیش هم بوده، اول سرشاخه‌ها خشک شدند و حالا هم که کار به اینجا رسیده است. راه حل هم این است که به کشاورزی پایدار برسیم و به کشاورزان کمک کنیم. البته کشاورزان هم باید وقت بگذارند چون برای کشت غیرغرقابی تلاش بیشتری لازم است. در واقع همه باید دست به دست هم بدهیم. باید برویم با مردم صحبت کنیم. ما سیستم کشکان را به هم زده‌­ایم. منطقه کشکان یک راه باستانی بوده در دوره هخامنشی که برای رسیدن از فارس به همدان از این منطقه عبور می­کرده‌­اند. علاوه بر این­ها یادمان باشد جنوب لرستان درگیر نفتکش‌­ها هم هست. از اول سال تا الان ۱۴۴ هزار لیتر مازوت وارد رودخانه کشکان شده مظلوم‌­تر از جنوب لرستان شاید پیدا نشود. طبق قانون بین‌­الملل یک سوم آب رودخانه باید باقی بماند. ببینید ما چه برداشتی کردیم که کشکان در پلدختر خشک شده.

من هم استانی‌­هایم را مخاطب قرار می­‌دهم. این یک مسئله ملی است. با این وضعیت کرخه خشک خواهد شد. خواهش می‌­کنم دست از محصولات آب­دوست بردارند، حق آبه کشکان را بدهند. خواهش می­کنم چاه عمیق نزنند.

همچنین حجت‌الاسلام سوری امام جمعه پلدختر در ارتباطی تلفنی با این برنامه گفت:

چون مردم این شهرستان کشاورز  هستند رودخانه کشکان شاهرگ حیاتی برای این منطقه است و خشک شدن این رودخانه به معنای بیکاری ۹۰ هزار نفر است. این منطقه  به خاطر آب و هوایش قطب انجیر و صیفی‌­جات است. لذا مسئولین هم باید همتی کنند برای نجات این رودخانه. مشکلاتی که باعث خشک شدن شده روش‌­های غلط آبیاری کشت محصولات آب دوست بوده. منطقه ما نیازمند به احداث سدهای مخزنی است و آن موتورهایی که غیرمجاز هستند باید جمع‌­آوری شوند. وقتی برای یک کیلو برنج حجم زیادی  آب نیاز است و اگر حساب کنیم چیزی عاید کشاورز نمی­‌شود. پس نباید برنج کاشته شود. مسئولین باید اطلاع­‌رسانی کنند. یا اطلاع‌­رسانی نشده یا اگر شده خروجی نداشته است. ما با مسئولین هم صحبت کرده‌­ایم اما در شهرستان نمود نداشته است.

 پایان پیام

کد خبر : 1848 ساعت خبر : 9:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1848
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات