رادیو جوان و ثبت ملی یک درخت

ماجرا از تماس مردم روستای «روچی» با رادیو جوان شروع شد. آنها به برنامه «پیشخان عصر» زنگ زدند و از رادیو جوان خواستند صدای آنها را به گوش مسئولین برساند. روستای روچی با طبیعتی فوق‌العاده و مردمی بافرهنگ می‌تواند یکی از جاذبه‌های گردشگری خراسان رضوی باشد. آن هم با یک درخت هزار ساله‌ی شگفت‌انگیز.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، خواسته مردم روچی در برنامه اول تیرماه پیشخان عصر رادیو جوان پیگیری شد.

حمید صالحی، مدیرکل ادارات حفاطت از محیط زیست استان خراسان رضوی درباره‌ی نوشته‌های روی این درخت به «پیشخان عصر» گفت:

سال قبل پیمانکاری که مجری طرحی در روستای روچی بود تصمیم داشت این درخت را حذف کند تا پیچی که این درخت در خیابان ایجاد کرده بود را بردارد که با اقدام به موقع یگان حفاظت محیط زیست و با کمک مردم عزیز روستا از این کار جلوگیری شد. و اینکه این فرد غیرمسئول با لودر به یکی از ریشه­‌های درخت آسیب رسانده بود که خوشبختانه به موقع اقدام شد و با ایشان برخورد شد و دیگر اجازه ندادیم آنجا آسفالت شود. مردم روستا هم جوی آبی کنار درخت کشیده­‌اند که درخت به وسیله آن آبیاری می­‌شود.

حالا هم که بنده خدایی آمده تبلیغاتی روی درخت نوشته که ما با ایشان تماس گرفتیم و خواهش کردیم خودش بیاید کمک تا با استفاده از مواد غیرشیمیایی نوشته روی درخت را پاک کنیم و یکی از اهالی روستا هم که در اصفهان استاد دانشگاه است به ما کمک داده است. امیدوار هستیم که بدون آسیب رساندن به درخت نوشته‌­ها را پاک کنیم و امیدواریم که دیگر کسی از این نوشته‌­ها و یا یادگاری روی تنه درخت ننویسد. در نهایت خواهشی دارم که شورای محترم روستا، مردم عزیز و جوان­‌های روستا بدانند که مهم­ترین افرادی هستند که در حفاظت این درخت و آثار طبیعی و باستانی آنجا می­‌توانند کمک کنند و ان‌شاالله موفق باشند.

محمد حسین زارع‌صفت مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی درباره ثبت ملی این درخت گفت:

استان خراسان رضوی یک استان متنوع و پردامنه‌ای است که پر از جاذبه‌­های گردشگری است از جمله تاریخ کهن این سرزمین و منابع طبیعی آن بسیار خاص هستند. روستای روچی همانطور که فرمودید در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی دشت گناباد در دامنه شمالی کوه سیاه گناباد قرار دارد و از روستاهای قدیمی این منطقه است. اساسا شهر گناباد یک شهر قدیمی و تاریخی است و با قنات قَصَبه گناباد شناخته می­‌شود که یک تاریخ سه هزار ساله دارد و قدیمی‌­ترین و طولانی­‌ترین قنات در این دشت کم آب است که نیاکان ما آب را از ۳۰ کیلومتری زیر زمین استخراج می‌کرده‌اند.

موضوع ثبت جهانی قنات قصبه در حال پیگیری است که امیدواریم با همکاری همه عزیزان این مهم تحقق پیدا کند. یکی از مادر چاه‌­های قنات قصبه درنزدیکی روستای روچی قرار دارد و روستای روچی دو اثر قدیمی دارد، یکی همین چنار و یکی هم آسیاب آبی روستا است که برای هر دو پرونده تشکیل شده است جهت ثبت ملی. و این زمینه خیلی خوبی است برای باردید علاقه‌­مندان در تعطیلات نوروزی و یا دیگر ایام. ما پیگیر ثبت این درخت هستیم و قول می‌دهیم این کار را انجام بدهیم.

خانم صداقتی مجری رادیو جوان هم گفت: همین که این خبر را روستاییان به ما دادند نشان دهنده تعصب‌­شان به روستاست که بسیار قشنگ است و عکس‌های جالبی هم برای ما فرستاده‌­اند که دور درخت حلقه زده‌­اند و دارند از آن حفاظت می‌کنند. ان‌شاالله که خبر ثبت ملی این درخت را به زودی بشنویم.

پایان پیام

کد خبر : 1582 ساعت خبر : 10:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1582
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات