سمن‌ها در دیدار با استاندار قزوین: آیندگان نفرین‌مان می‌کنند

به گزارش پایگاه خبری گلونی، به دنبال بالا گرفتن دغدغه‌های زیست‌محیطی سازمان‌های مردم‌نهاد و قطع درختان در مسیر برخی پروژه‌های شهری، نمایندگان سمن‌های زیست‌محیطی استان قزوین در دیدار با استاندار قزوین، دغدغه‌ها و مطالبات خود را در حوزه‌ی محیط‌زیست با نماینده عالی دولت در استان مطرح کردند. قطع درختان کهنسال شهر به بهانه اجرای عملیات عمرانی و ساخت پل، بحران آب استان، احداث آزادراه قزوین-بهرام آباد-رحیم آباد، خطر نابودی باغستان سنتی قزوین و ریزگردهای با منشا محلی از جمله مباحثی بود که با استاندار در میان گذاشته شد.

امیدواریم که ارزش درخت دوباره به جامعه اسلامی ما باز گردد
خطیبی، نماینده نهاد مردمی خانه قزوین، با اشاره به طرح جامع ترافیک و ماشین محور بودن شهر قزوین گفت: چطور طرح جامعی تهیه می‌شود که تماما در خدمت ماشین است. اگر توسعه ما ماشین محور باشد شهر ما برده ماشین خواهد بود. برای پیاده‌رو و دوچرخه‌سوار طرحی ارائه نمی‌شود و شرایطی ایجاد نمی‌شود.
طباخ شعبانی از زیست‌گستر فدک با بیان سابقه‌ای از قطع درختان کهنسال در سطح شهر مانند قطع درختان در میدان میرعماد، مدرسه شیخ الاسلام و همچنین موزه قزوین گفت: این نگاه که ساختمان باید دیده شود نگاه غالبی بود که باعث بریدن درختان کهنسال شد. امیدواریم که ارزش درخت دوباره به جامعه اسلامی ما باز گردد.
تمام طرح‌های عمرانی، صنعتی، تجاری و پالایش باید پیوست‌های زیست‌محیطی را ارائه کنند.

در ادامه مهناز مظفری از سازمان مردمی مهندسین نواندیش با اشاره به منشا ریزگردهای به بیان دلایل آن پرداخت. وی چرای بی‌رویه، بحران آب و خشکسالی و سیمان آبیک را از دلایل ریزگردهای با منشا محلی دانست و تشکیل کارگروه تخصصی در زمینه ریزگردها را ضروری عنوان کرد. وی افزود: بنابر گزارش ایستگاه هواشناسی شهرستان آبیک، این منطقه در اغلب روزها در حالت هشدار قرار دارد و ضروری است کارگروهی اضطراری برای رسیدگی به مسائل آن تشکیل شود. مظفری همچنین به موضوع تحقق پیوست‌های زیست‌محیطی در پروژه‌های شهری اشاره کرده و افزود: در احداث راه‌های بین شهری این مهم باید مورد دقت قرار گیرد که متاسفانه در خصوص جاده قزوین به تنکابن بخش زیادی از اکوسیستم منطقه تخریب شد و در حال حاضر این خطر در خصوص جاده قزوین به بهرام آباد و رحیم آباد نیز احساس می‌شود که باید با بررسی و تغییر مسیر جلوی آن را گرفت. طبق قانون ۵۱ واحد مشمول ارائه گزارش ارزیابی زیست‌محیطی هستند و همچنین مقام معظم رهبری در ۱۷ اسفند سال گذشته اعلام کردند که تمام طرح‌های عمرانی، صنعتی، تجاری و پالایش باید پیوست‌های زیست محیطی را ارائه کنند. وی به ضرورت تهیه مصوبه منطقه‌ای توسط شورای برنامه‌ریزی استان جهت کنترل پیوست زیست‌محیطی پروژه‌های استان تاکید کرد.

فضای سبز شهری قزوین به ازاء هر نفر کمتر از یک متر مربع است

نادیا فلاح از معاونت پژوهشی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به پیوست زیست‌محیطی پروژه‌های آزادراه تهران گیلان گفت: هدف این است که قبل از این که یک آزادراه خوش‌منظر ساخته شود، آسیب‌ها و خطرات آن بررسی و برآورد شود. بحث‌هایی مثل تملک، دستکاری، خسارت‌های زیست‌محیطی و نابودی از جمله آسیب‌‌هایی است که در بخش آسیب‌شناسی این طرح باید بررسی شود. وی در ادامه از تهیه پیوست‌های زیست‌محیطی به صورت سفارشی و بدون در نظر گرفتن شاخصه‌های علمی انتقاد کرد.
جباری از شهرسازان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، با بیان تعریف فضای سرانه فضای شهری گفت: باغات سنتی و بوستان باراجین که خارج از محدوده خدماتی شهر است جزو سرانه فضای سبز محسوب نمی‌شوند.
وی در ادامه گفت: طبق مطالعه جامع فضای سبز شهری که انجام شد فضای سبز شهری ما به ازاء هر نفر کمتر از یک متر مربع است. در حالیکه این سرانه ۷ متر مربع پیشنهاد شده است. باتوجه به شهرهای صنعتی اطراف قزوین و آلودگی‌هایی که وجود دارد کمبود فضای سبز شهری بیشتر به چشم می‌خورد.

پل‌های دو طبقه در کشورهای توسعه یافته منسوخ شده است
قریشی از موسسه مردم‌نهاد شهرتاش با بیان این موضوع که معلوم نیست شهر قزوین به کجا می‌رود گفت: اتفاقی که در شهر قزوین می‌افتاد این است که پل، خیابان دو طبقه و پارک می‌سازیم ولی کسی نمی‌داند برای ده سال آینده اسم شهر ما چیست. شهر ماشین، شهر سریع، شهر پل.
وی ادامه داد: ساختن پل‌های منتهی به المان میرعماد با تعریف شهر خوشنویسی که از قزوین داریم هماهنگ نیست. اگر هدف ما احیای محیط زیست و جذب توریست باشد ساختن پل راه درستی نیست. قریشی همچنین با اشاره به حذف خیابان‌های طبقاتی در شهرهای بزرگ دنیا به دلایلی مثل مسائل زیست‌محیطی و مسائل پدافندی گفت: قزوین که در خطر زلزله قرار دارد، با تخریب این پل‌های دو طبقه دسترسی‌های بالا و پایین پل را از دست می‌دهیم و با توجه به اینکه تمام نقاط حساس شهر قزوین به خیابان دو طبقه تبدیل می‌شود، اگر زلزله‌ای رخ دهد راه خروجی وجود ندارد.

مجموعه مدیریت استان باید با فرهنگ‌سازی مدیران را در این خصوص آماده کند
الله موتی، از تشکل الموت یارنیز با اشاره به مرز باریک فعالیت‌های مدنی و سیاسی در استان قزوین اظهارداشت: متاسفانه در استان فضا برای فعالیت‌های زیست‌محیطی به عنوان یک موضوع مهم اجتماعی محدود است و مجموعه مدیریت استان باید با فرهنگ‌سازی مدیران را در این خصوص آماده کند.
وی افزود: زمانیکه درب اتاق مسئولان به روی نمایندگان سمن‌ها باز باشد، قطعا می‌توانند نیروی کمکی پروژه‌های شهری باشند و هزینه‌ها را کاهش دهند.
الله موتی بیان کرد: اگر نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشیم، آیندگان به خاطر اشتباهات زیست‌محیطی نظیر جاده قزوین تنکابن که موجب تخریب مهم ترین پناهگاه حیوانات در کشور شد، ما را نفرین خواهند کرد.

مسئله درختان مسئله مردم شهر است
مهدیه میرناصری دبیر انجمن شهرتاش با بیان اینکه قبح قطع درختان عادی ریخته است گفت: وقتی ارگان‌های دولتی و نیمه‌دولتی اقدام به قطع درختان می‌کنند و هیچ نظارتی بر غرس مجدد درختان وجود ندارد دهان ما برای توصیه به مردم برای حفاظت از درختان بسته می‌شود. مسئله درختان مسئله مردم شهر است و درخواست ما از استاندار این است که کمک کنند این مساله پیگیری شود.
وی همچنین با اشاره به نامه وزیر کشور درخصوص حضور نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد برای شرکت در جلسات شوراها، کارگروه‌ها، کمیته‌های تخصصی شهرداری و استانداری به عنوان عضو مشاور، از استاندار خواست که از پتانسیل سازمان‌های مردم نهاد استفاده شود.
میرناصری از استاندار خواست بحث تخصص‌گرایی در ثبت سمن‌ها در جهت ترغیب مردم برای ورود به این عرصه و کاهش موانع سازمان‌های مردم نهاد پیگیری شود.

مشاورین غیردولتی استاندار باشید
در ادامه استاندار قزوین با اشاره به اینکه برای نزدیک شدن به مکتب حضرت علی(ع)، باید خود را به سیره عملی ایشان نزدیک کنیم، گفت: دین اسلام سرشار از تعالیم کاربردی و موثق است و حضرت علی می‌فرماید: در باغ‌ها، خانه ها و شهرها تقوا را رعایت کنید، این فرمایش دیدگاه‌های زیست‌محیطی دین اسلام را بیان می‌کند.
روزبه در ادامه گفت: بزرگترین اشتباه ما در این است که مسائل عبادی را از دین جدا می‌کنیم در حالیکه با این کار دین را ناقص کرده‌ایم.
وی در ادامه با تاکید بر مساله محیط‌زیست گفت: من ازاین جمع به عنوان گروه مشاوران غیردولتی استاندار در حوزه محیط‌زیست می‌خواهم بیشتر در این مباحث ورود کنند و جلسات ادامه یابد. روزبه با اشاره به این که باید ایده‌های اجرایی و عملیاتی در کارها داشت تصریح کرد: در عصر کنونی در مسابقه‌ای جانسوز و کشنده میان انسان و ماشین قرار گرفته‌ایم که برنده آن ماشین است تا جایی که امروز عابر پیاده امنیت ندارد و معابر در سیطره وحشتناک خودروها درآمده است.
استاندار قزوین یادآورشد: معضلات زیست‌محیطی معلول نگاه ماشینی به شهر است و شرایط امروز به گونه‌ای شده که شهر بی‌انسان را می‌توان تصور کرد اما شهر بی‌ماشین متصور نیست نظام مدرنیته علت این اتفاق است و در این خصوص باید با نگاهی عمیق و ریشه‌ای به دنبال راهکار باشیم.
وی افزود: علیرغم ابراز نگرانی‌ها در حوزه باغستان از سال ۷۳ تاکنون هیچ نقطه نظر عملیاتی و جدیدی ارائه نشده و ارائه مدلی که مسائل زیست‌محیطی را در نظر بگیرد و در عین حال شاخص‌های اقتصادی و تناسب سیما و منظر شهری را هم دربر داشته باشد الگویی مناسب برای باغستان است که تاکنون مطرح نشده و تنها در سخن، باغستان را مهم می‌دانیم.
روزبه از گام‌های روبه جلوی استان در عرصه محیط زیست یاد کرده و افزود: انتقال محل دفن پسماند از لیا به محمدآباد علیرغم همه مشکلات، تهیه دستگاه زباله‌سوز برای پسماندهای بیمارستانی و عفونی، پیگیری مدیریت پسماندهای صنعتی و رایزنی با شرکت ایتالیایی در خصوص خرید دستگاه زباله‌سوز، همه در راستای اهداف زیست‌محیطی بوده است.
وی با بیان این نکته که باید از اقدامات لوکس و نمادین دست برداریم، اضافه کرد: این برنامه‌ها برای تحریک و انگیزش خوب است اما کفایت نمی‌کند و باید همانطور که هر لحظه اکسیژن را تنفس می‌کنیم، مراقبت از محیط‌زیست نیز سرلوحه کارمان باشد. در پایان استاندار قزوین پس از شنیدن گفته‌های مهندس پرهیزگاری در خصوص مساله آب و فرونشست دشت قزوین درخواست کرد تشکل‌های متخصص در جلسات اتاق فکر آب حضور یابند. در پایان این نشست سمن‌ها طومار اعتراض خود به عملکرد شهرداری را ارایه و استاندار از فعالیت‌های سمن‌ها در حفظ محیط زیست قدردانی کردند.

پایان پیام

کد خبر : 1799 ساعت خبر : 10:35 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1799
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات