سیمره راه کشکان را می‌رود

به گزارش پایگاه خبری گلونی، کَشکان و سیمره وقتی در لرستان به هم می‌رسند کرخه را درست می‌کنند. کشکان که حالا به کرخه نمی‌ریزد و خشکیده است اما اوضاع سیمره هم بهتر از کشکان نیست.

بعد از همه‌ی هشدارها درباره کشت محصولات آب‌بر به‌ویژه برنج در حوزه‌ی آبریز و کشکان و سیمره امروز مسئولان جهاد کشاورزی ایلام با افتخار خبر از آغاز نشاء کاری برنج در اراضی دره‌شهر دادند. با وجود هشدار عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی در فروردین امسال که تاکید کرده بود: «وزارت جهاد کشاورزی نه تنها از تولید برنج در مناطق دیگر حمایت نمی‌کند بلکه جلوگیری هم خواهد کرد.» باز هم شاهد کشت برنج در استان‌‌ها هستیم و آب سمیره صرف کاشت برنج می‌شود.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره‌شهر گفته است: «تاکنون ۲۵۰ هکتار از مستعدترین اراضی کشاورزی و حاصل‌خیز شهرستان دره‌شهر در سال زراعی جاری زیر کشت برنج رفته که پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل کاشت نشاء این میزان به ۴۵۰ هکتار برسد.» جا‌لب‌تر این که به گفته آقای غلامی ۱۵ درصد این محصول تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی شهرستان قرارگرفته است!

دیر یا زود خبرهای بدی از سیمره خواهد رسید. وقتی خبرهای بد از گاماسیاب و قره‌سو به گوش می‌رسد باید منتظر خشک شدن سیمره هم باشیم. آیا روزی کرخه را باید در کتاب‌ها دید؟

پایان پیام

رود سِیمَره

رود سِیمَره seymare یکی از رودهای غرب ایران است. رود سیمره از به هم ریختن دو رود گاماسیاب (جنوب نهاوند) که از کوه گرین در استان لرستان (غرب بروجرد) سرچشمه می‌گیرد و رود قره‌سو در کرمانشاه ، تشکیل و پس از عبور از بخش هلیلان در ناحیه‌ای به نام کشکان خرم‌آباد (پل کشکان) به این رود می‌پیوندد.

این رود از سرشاخه‌های مهم رود کرخه است که از بلندی‌های برف‌گیر غرب ایران عمدتاً استان‌های کرمانشاه(رود قره سو ) و همدان(گاماسیاب) سرچشمه گرفته  و در حد فاصل۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمانشاه به مختصات جغرافیایی ۳۴.۱۷۷۰۷۱,۴۷.۳۴۶۴۳۹ از پیوستن این دو رود تشکیل میگردد و پس از گذر از شهرستان‌های بدره (ایلام) دره شهر (ایلام) و شیروان چرداول (ایلام) در محل پل گاومیشان (پلدختر) ، رودخانه کشکان به سیمره پیوسته ، وبعد از پیوستن رودخانه زال لرستان به سیمره، رود کرخه را به وجود می‌آورد.

 

کد خبر : 1810 ساعت خبر : 10:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1810
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات