شانه‌به‌شانه‌ی سیمره سفر کنید

به گزارش پایگاه خبری گلونی این یادداشت به قلم هومن یوسف‌پور در شماره ۶۵ مجله «سرزمین من» در فروردین ۹۴ منتشر شده است:

در سفر از ایلام تا پل‌دختر، به آثار تاریخی و طبیعی زیبایی برمی‌خورید. در این سفر، از شهر ایلام سفرتان را آغاز می‌کنید و پس از گذر از دره‌شهر به پل‌دختر می‌رسید.

سفر را با کوه زیبا و معروف قلاقیران آغاز می‌کنیم که فخر ایلام است.

شهر ایلام: اگر از سمت کرمانشاه به ایلام می‌رسید، در همان نزدیکی‌های ایلام، کوه قلاقیران را خواهید دید که قله‌ی بسیار زیبایی دارد. در شهر ایلام هم به دیدن قلعه والی بروید که در خیابان پاسداران واقع شده و موزه مردم‌شناسی هم در همان ساختمان است. کوچه روبه‌روی در اصلی قلعه، شما را به سمت بازار ایلام خواهد برد.

خوردنی‌های معروف ایلام، شیرینی «بِژی برساق» و نان «سَمونی» را هم فراموش نکنید.
ایلام تا دره‌شهر: مناطق اطراف جاده ۱۲۰ کیلومتری ایلام تا دره‌شهر در فصل بهار بسیار دیدنی است. این جاده، کبیرکوه را در ضلع جنوبی خود و رود سیمره را در ضلع شمالی‌اش دارد. مسیر خروجی ایلام به دره‌شهر و مهران، در جنوب‌غربی ایلام قرار دارد. در همان اوایل جاده، خروجی سد ایلام را در سمت راستتان خواهید دید و می‌توانید گشتی هم در کنار دریاچه سد بزنید.

کمی جلوتر، سه‌راهی مهران را می‌بینید و شما باید همچنان مسیر مستقیم که به طرف دره‌شهر است را ادامه دهید. حدود ۲۰ کیلومتر بعد از آن سه‌راهی در منطقه جعفرآباد مسیری در سمت چپ جاده، شما را به منطقه زیبای «میش خاص» و چشمه آب گوارایش هدایت می‌کند. در ادامه راه اصلی، دشت‌های پر از شقایق را در سمت راستتان می‌بینید و سپس به روستای زیبای «کُلم» خواهید رسید که در دامنه کبیرکوه است. در حوالی روستای «چشمه شیرین» فاصله شما با رود سیمره در سمت چپ جاده به کمترین اندازه می‌رسد.

شانه‌به‌شانه‌ی سیمره سفر کنید

دره‌شهر: مهم‌ترین جاذبه دره‌شهر، شهر تاریخی سیمره است که در دوره ساسانی ساخته شده و زلزله قرن چهارم هجری، قسمت قابل توجهی از آن را تخریب کرده است. در جنوب‌غربی دره‌شهر و در محوطه‌ای بزرگ، آثاری از شهر باستانی سیمره وجود دارد و شامل بناهای حکومتی، مسکونی و تجاری می‌شود و موزه‌ای هم در کنار محوطه تاریخی برای تماشا وجود دارد. اگر از محوطه شهر تاریخی سیمره و در همان جنوب دره‌شهر، خود را به جاده دره‌شهر به آبدانان برسانید، در همان ابتدای جاده آبدانان یک چهارتاقی سالم را در سمت چپ جاده و بالای یک تپه کوتاه خواهید دید که می‌توانید به راحتی به آن وارد شوید.

دره‌شهر تا پل‌دختر: از دره‌شهر که به طرف شرق یا همان پل‌دختر حرکت کنید، بعد از ۱۲ کیلومتر تنگه بهرام چوبین را در سمت راست جاده خواهید دید. تنگه‌ای که رودخانه و آبشارهای  در دل کوهش هر مسافری را به خود جذب می‌کند. پیاده‌روی تا پای آب و کوه، حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

اگر هم بالاتر بروید به حوضچه‌های سنگی، بنای شاه‌نشین و سنگ‌نگاره‌های شکار خواهید رسید. به جاده برگردید و هفت کیلومتر دیگر به جلو بروید به پل گاومیشان خواهید رسید که روی رود سیمره و مرز دو استان ایلام و لرستان است. این اثر هم از شاهکارهای دوران ساسانی است. پلی که دو مسیر مجزا برای عبور انسان‌ها و احشام داشته و امروز تقریباً نیمی از آن سالم مانده است. از پل گاومیشان تا جاده ترانزیت «پل‌دختر– اندیمشک» ۲۷ کسلومتر راه در پیش دارید و نهایتاً در سراب جهانگیر در چهار کیلومتری جنوب پل‌دختر به این جاده اصلی می‌رسید. بسته به مقصدتان، می‌توانید به سمت چپ یعنی پل‌دختر و خرم‌آباد و تهران یا به سمت راست و اندیمشک و اهواز بروید.

پایان پیام

کد خبر : 1615 ساعت خبر : 11:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1615
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات