طبیعت مخمل‌کوه قربانی سیاست

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی: برای این که خرم‌آباد تبدیل به مقصد گردشگری بشود نیاز به توسعه پایدار این شهر داریم. با ساخت آبشار مصنوعی و توسعه عجولانه‌ منطقه مخمل‌کوه برای خرم‌آباد ظرفیت ایجاد نمی‌شود. برای تبدیل کردن خرم‌آباد به مقصد گردشگری ابتدا باید پیاده‌روهای خرم‌آباد را درست کرد. تا در یک شهر نتوان قدم زد نمی‌توان انتظار داشت که گردشگران از حومه‌ی آن شهر دیدن کنند. شهر را باید از خود شهر شناخت. ما باید ابتدا برای هویت خرم‌آباد کار کنیم نه برای حومه‌اش.

تصور کنید که آبشار مصنوعی کیو ساخته شده است و مخمل‌کوه هم تبدیل به یک پارک جنگلی شده است و دریاچه‌ای هم در جنوب خرم‌آباد ساخته شده است. خب؟ وقتی شهر هنوز همان شهر است این چیزها به چه دردی می‌خورد؟ ما اگر حومه خرم‌آباد را تبدیل به پاریس کنیم تا وضع خیابان مطهری و پشت‌بازار و درب‌دلاکان این طوری است برای خرم‌آباد اتفاقی نخواهد افتاد. این طرح‌‌های بعضا عجولانه که در شهر خرم‌آباد آغاز شده است باری خواهد شد بر دوش مسئولان بعدی. دقیقا راهی که بام خرم‌آباد طی کرد. بام خرم‌آباد را استاندار قبل افتتاح کرد و حالا بر گُرده مسئولین فعلی افتاده است و آنها به جای ادامه دادن راه استاندار قبل و سامان دادن بی‌سامانی‌های بام خرم‌آباد به فکر مخمل‌کوه هستند. به‌ویژه تلاش برخی از نمایندگان خرم‌آباد در پیگیری منطقه مخمل‌کوه، آن هم در آستانه انتخابات کمی نگران کننده است.

می‌ترسم مخمل‌کوه و طبیعت خرم‌آباد قربانی عجله و تبلیغات سیاسی بشود.

پایان

در مورد مخمل‌کوه

مخمل‌کوه کوهی است به ارتفاع بیش از یک هزار و ۹۰۰ متر در شمال شرق خرم‌آباد که به عنوان بخشی از دره تاریخی خاید آلو / قسمتی از شهر خرم‌آباد را در دامن خود جای داده‌است.

این کوه بلند در دو سمت به دو تنگه مهم و استراتژیک ختم می‌شود که در طول تاریخ شاهد رخدادهای گوناگونی بوده‌است. قسمت جنوبی مخمل‌کوه به جاده بروجرد به خرم‌آباد ختم می‌شود؛ محلی که در هنگام ورود رضاخان به لرستان شاهد جنگ‌ها و درگیری‌های خونینی بوده‌است. انتهای شمالی مخمل‌کوه نیز به جاده خرم‌آباد-الشتر می‌رسد که به تنگ شبیخون مشهور است و نام آن گویای بسیاری چیزهاست.

این کوه بافتی رسوبی دارد و بیشتر قسمت‌های آن پوشیده از گلسنگ است. با آغاز فصل بارش گلسنگ‌های سیاه رنگ و آفتاب سوخته سبزرنگ می‌شوند. سراسر سبز. گلسنگها آفتاب‌گریز هستند به همین علت قسمت‌هایی از مخمل کوه که کمتر آفتاب گیر است سرسبز تر و دیدنیتر است. در قسمت انتهای شمالی مخمل کوه در تنگ شبیخون به همت اداره کل منابع طبیعی لرستان پارک جنگلی دایر شده که در فصل بهار و زمستان بسیار دیدنیست.

کد خبر : 1870 ساعت خبر : 3:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1870
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات