فرماندار ازنا: سنت‌‌شکنی کردیم تا یک زن بخشدار بشود

در تاریخ ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ برای نخستین بار یک زن بخشدار یکی از شهرستان‌های استان لرستان شد و هوشنگ بازوند استاندار لرستان در حکمی راضیه پوریان را به سمت بخشدار مرکزی شهرستان ازنا منصوب کرد. گفت‌وگویی اختصاصی پایگاه خبری گلونی را با اسد عبداللهی فرماندار ازنا بخوانید.

آقای عبداللهی چطور شد که تصمیم گرفتید یک بخشدار زن را منصوب کنید؟

واقعیت این است که در حال حاضر پنجاه درصد جمعیت را زنان تشکیل می­‌دهند و اگر بناست که مشکلات حل شود، نمی‌شود گفت پنجاه درصد جمعیت هیچ کاری در بعضی از حوزه‌ها انجام ندهند و پنجاه درصد دیگر همه کارها را انجام دهند. و زنان هم که نشان داده‌­اند توانایی انجام کار در حوزه اجرایی، به خصوص فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی و اقتصادی و همچنین حل بخشی از مسائل و مشکلات را دارند. خانم پوریان هم قبلا از نیروهای فرمانداری بوده‌­اند و از زمانی که بنده فرماندار شده بودم ایشان را زیر نظر داشتم و دیدم که توانایی بخشدار شدن و پذیرفتن این مسئولیت را دارند و در نتیجه به آقای استاندار پیشنهاد دادم و ایشان هم پذیرفتند.

بازتاب این کار شما چطور بود؟

هر وقت که بخواهد تغییری ایجاد شود طبیعتا یک سری مقاومت‌­ها هم هست و این کار ما هم در استان لرستان یک سنت­‌شکنی بود. چون در استان لرستان تابحال هیچ زنی را در کادر سیاسی به عنوان نماینده دولت نداشته­‌ایم. و ما باید جا می­‌انداختیم که زنان هم توانایی انجام این کار را دارند و خوشبختانه بازتاب خیلی خوبی داشت، هم در شهرستان ازنا و هم در استان لرستان. در کل کشور تا جایی که اطلاع دارم حتی از بیست سال پیش فرماندار زن هم داشته­‌ایم اما در لرستان این اتفاق برای اولین بار بود. ازنا به تازگی شهرستان شده است. اگر اشتباه نکنم در حال حاضر در ده تا از شاخص­‌ها شهرستان ازنا در استان اول است. با وجودی که شهرستا‌‌‌‌ن­‌های دیگری هستند که سابقه تاریخی طولانی دارند و انتظار می‌رفت پیش‌قدم شوند اما ازنا اولین بار چنین کاری انجام داد و پیشرو بود.

در صحبت­های‌تان گفتید مقاومت وجود داشت. دلیل این مقاومت چه بود؟

ببینید ما تا به حال نه قبل از انقلاب و نه بعد از انقلاب هیچ بخشدار زنی نداشته‌­ایم در استان و معمولا شک و تردیدی وجود داشت که شاید یک زن از پس این کار برنیاید و نتواند انجامش دهد. ولی خب هیچ منع قانونی هم در این زمینه وجود نداشت و فقط به یک حمایت احتیاج بود. کسی که بگوید یک زن هم می­‌تواند چنین مسئولیتی را بپذیرد. فقط باید توضیح می­‌دادیم که چرا خواهان چنین امری هستیم.

شما چقدر توانایی به زن­‌ها در این زمینه‌­ها باور دارید؟

قطعا خیلی. من در کوهدشت هم که فرماندار بودم تجربه این چنین کارهایی را داشتم. از هفت نفری که انتخابات را در کوهدشت برگزار می­‌کردند یک نفرش را زن انتخاب کردم و در هیئت بازرسی اصلی انتخابات هم باز یک نفر را زن انتخاب کردم که هیچ مشکلی هم پیش نیامد و کارشان را خیلی دقیق و عالی انجام دادند. درحالیکه قبلا چنین اتفاق‌­هایی در کوهدشت هم نیفتاده بود.

به نظرتان چقدر چنین تصمیماتی در شهرها می­‌تواند موثر باشد؟

خیلی موثر است. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم داریم به همین سمت می‌­رویم. در گذشته اگر کسی می­‌خواست به عنوان زن در انتخابات شرکت کند یک جور سنت­‌شکنی به حساب می­‌آمد اما حالا نه. باید شرایطی فراهم شود که فارغ از مسائل جنسیتی هرکس  هر کاری که می‌­تواند برای مردم  انجام دهد. و بنده معتقدم که زن­‌ها در بدبینانه­‌ترین حالت به اندازه مردها کار می­‌کنند ولی اگر خوش­بین باشیم با توجه به دقت آنها من فکر می­‌کنم کارها را بهتر و دقیق­تر انجام می­‌دهند.

پاپان پیام

گفت‌وگو: آرشین ساکی

کد خبر : 1613 ساعت خبر : 11:26 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1613
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات