وقتی کشکان خروشان نیست نمی‌توام شاد باشم

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمدحسین بازگیر رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران و مدیرکل سابق محیط زیست استان لرستان در اینستاگرامش نوشت:

کافی ست شیر آب را باز کنم تا جویباری گوارا، پرفشار و بی‌قرار جاری شود. یا آبشاری گرم و زندگی‌بخش از دوش آهنین سربزیر آویزان شود. نسیم خنک و مرطوب هم که راه خانه‌ام را بخوبی از پشت بام یافته است و من پانصد کیلومتر دورتر از دیار و ایل و تبارم به یاد زلالی و خوبی «دا» و دلتنگ دیدار پدر، ظاهراً خوبم.

خوبم ولی شاد نیستم یعنی نمی‌توانم باشم. هر بار به دلیلی . غمگینم و شاکی و بسیار نگران.
از بندهای انحرافی منحرفی که سرشاخه‌های کشکان را گول می‌زنند دلخورم و از دزدان مکنده‌ی شیره‌ی جانش. هزاران موتورتلمبه نامرد و غیرمجازی که در ازای آب مفت رودخانه! روغن و گازوئیل پس می‌دهند. از غول‌های آهنی، بیل و لودر و بلدوزرهای شن‌و‌ماسه‌خواری که حریم مرده و زنده ی رودخانه، بستر و مورفولوژی نمی‌شناسند گلایه دارم. از کرت‌های بزرگ غرقاب که ۱۷۵۰ لیتر آب را فدایی یک کیلو برنج می‌کنند.

از لوله‌های پولیکا و کانال‌های سیمانی شاکی‌ام، همان‌ها که فاضلاب خانه‌‌های روستایی و شهری را به سوی رود هدایت می‌کنند و از خروجی‌های مخفی برخی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها. از دست تانکرهای فاضلاب و کمپرسی حامل نخاله‌های شهر که به سمت رود می‌روند و همانجا تخلیه می‌شوند ناراحتم و از موتوربرق‌ها، دینامیت و کلر که قاتل جان رودنشینان می‌شوند. من از سم و کود و سمپاش پیرمرد گوجه‌کار که در رودخانه شسته می‌شوند و حتی از فرغون پر از فضولات دام‌های پیرزن سحرخیز روستا که از بالای پل در رود خالی می‌شود هم دلخورم.

آری نگرانم و نمی‌توانم شاد باشم چون نمی‌دانم دوباره کی کشکان وحشی و خروشان زنده خواهد شد.

پایان پیام

محیط زیست

محیط زیست به همهٔ محیط‌هایی که در آن‌ها زندگی جریان دارد، گفته می‌شود. مجموعه‌ای از عوامل فیزیکی خارجی و موجودات زنده که با هم در کنش هستند، محیط زیست را تشکیل می‌دهند و بر رشد و نمو و رفتار موجودات تأثیر می‌گذارند.

کد خبر : 1780 ساعت خبر : 12:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1780
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات