گیلان‌شناسی در گلسار رشت

به گزارش پایگاه خبری گلونی شاید اگر یک آمار درست‌وحسابی گرفته بشود مردم رشت جزو سه ردیف اول در کشور باشند. شاید هم اولین باشند. هر چه هست کتاب‌خوان در این شهر زیاد پیدا می‌شود.

رشت از آن شهرهایی است که به کتاب‌‌فروشی‌هایش معروف است. کتاب‌فروشی مژده که در سال ۱۲۸۶ خورشیدی افتتاح شده است یا کتاب‌فروشی طاعتی، هدایت و بدر. رشت حتی دست‌دوم فروشی‌های معروفی هم دارد، مثل نیل. کتاب‌فروشی بدر یکی از کتاب‌فروشی‌های معروف رشت است که به تازگی از مکان قبلی خود واقع در خیابان مطهری تقاطع انقلاب به ابتدای گلسار روبروی اداره پست مرکزی تغییر مکان داده است.

این کتاب‌فروشی سابقه‌ای ۳۲ ساله دارد و به نام خانم بدر کوهی است. چند روز پیش فرصتی دست داد تا به دیدار آقای سیامک حسین‌زاده بروم و از مکان جدید کتاب‌فروشی دیدن کنم. در پی شماره تازه مجله «دادگر» که ویژه‌نامه‌ای درباره معلم فقید رشت ولی‌الله اردشیری است به کتاب‌فروشی رفتم. آقای حسین‌زاده به همراه دیگر اعضا مشغول چیدن کتاب‌ها بودند. با این که از نوروز به مکان تازه آمده‌اند اما هنوز آن طوری که می‌خواهند قفسه‌ها را نچیده‌اند. کتاب‌ها زیادند و فضا نسبتا کم اما کتاب‌ها به‌روز هستند. روی یک میز کوچک تازه‌های کتاب‌ درباره گیلان چیده شده است. ایده خوبی است. باید هم وقتی وارد یک کتاب‌فروشی در رشت می‌شوی با کتاب‌هایی درباره فرهنگ و تاریخ مردم گیلان از تو پذیرایی کنند. کتاب‌‌ها را می‌‌بینم. یکی چاپ سوم کتاب «دماغ شاه» است که شامل داستان‌های کوتاه محمدعلی افراشته است که برای نخستین بار بعد از ۵۰ سال به کوشش بهزاد موسایی منتشر شده است. دیگری «فرهنگ برنج در زبان گیلکی» است که رویا صفری پاسکه نوشته است و کتابی درخور است با ۴۲۹ صفحه و قیمت ۱۸ هزار تومان. دیگری «ردپای اسطوره در گیلان» است نوشته عباس مهری‌آتیه. هر سه کتاب را نشر فرهنگ ایلیا منتشر کرده است که متخصص فرهنگ و تاریخ گیلان است. دو شماره از کتاب «گوزن در رشت»، اولین داستان تصویری به زبان گیلکی با طراحی و نویسندگی داریوش رمضانی هم هست. به اضافه مجله‌های «گیله وا»، «دادگر» و «گیلان نامه» و کتاب‌ها و مجله‌های دیگر.

در کتاب‌‌فروشی بدر بیش از ۷۰ عنوان درباره زبان و فرهنگ و آداب‌ و رسوم تاریخ مردم گیلان اعم از گیلک و تات و تالش و گالش و… وجود دارد. هنوز برای بخش گیلان‌شناسی جایی پیدا نکرده‌اند. از آقای حسین‌زاده درخواست می‌کنم کتاب‌ها را بیاورند. کوهی از کتاب درباره گیلان جمع می‌شود. آقای حسین‌زاده می‌گوید واقعا باید فکری برای بخش گیلان‌شناسی بکنیم. می‌گویم همه را آوردید. می‌گوید بله. همان موقع تصمیم می‌گیرد بخش گیلان‌شناسی را درست کند. با کمک همکاران کتاب‌ها را در ویترین می‌چینند. جایی جلوی چشم و در وسط کتاب‌فروشی. به همین سادگی کلی کتاب درباره گیلان یک جا جمع می‌شود.

از آقای حسین‌‌زاده درباره بازار می‌پرسم. برخلاف تهران و شهرهای دیگر آقای حسین‌زاده راضی است. می‌گوید مشتری دایم و قدیمی فراوان داریم و خوب هم می‌‌فروشیم. می‌گویم کتاب‌های گیلان‌شناسی را هم می‌خرند؟ می‌گوند گردشگران بیشتر می‌‌‌خرند تا مردم رشت. مردم رشت از کتاب‌های دیگر بیشتر استقبال می‌کنند. می‌گویم آیا قیمت بالای کتاب تاثیر منفی نگذاشته است روی خرید مردم؟ می‌گوید چرا ولی باز هم خوب است. از سر لجبازی می‌‌پرسم مثلا چند دوره از «پیر پرنیان اندیش؛ در صحبت سایه» فروختید؟ می‌گوید بیش از ۶۰ دوره! تعجب می‌کنم که کتاب ۷۵ هزارتومانی را این قدر زیاد فروخته باشد. در ادامه کمی با آقای حسین‌زاده گپ می‌زنیم، او از دورانی که با لرها همنشین بوده است می‌گوید و از خاطرات لری و من از گیلانی‌ها می‌گویم و زبان گیلکی. آقای حسین‌زاده دوست دارد که همه رشتی‌ها به کتاب‌فروشی‌های شهر سر بزنند. می‌گوید گاهی طرف همسایه ماست اما نمی‌داند ما به گلسار آمده‌ایم.

با رضایت کتاب‌فروشی را ترک می‌کنم. کتاب‌فروشی بدر شعار هم دارد. شعارش این است: تازه‌های کتاب را هم‌زمان با تهران از ما بخواهید. برای من اما مهم‌تر آن قفسه کتاب‌های گیلان‌شناسی است.

گزارش‌گر: رضا ساکی

کد خبر : 1774 ساعت خبر : 2:18 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1774
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات