گلونی

آموزش کمانچه در خرم‌آباد

آموزشگاه موسیقی «باربد چنگ» چند ماهی است فعالیت مجددش را آغاز کرده است. خانواده استاد علیپور گروهی تشکیل داده‌اند برای آموزش به هنرجوهای مشتاق سطح استان. در روزی که مختص ساز کمانچه بود سری به این آموزشگاه زدیم. صحبت‌های «مسلم علیپور» هنرآموز کمانچه را با خبرنگار گلونی بخوانید:
این آموزشگاه با اصول و قواعد مربوطه تاسیس شده است. البته هفت، هشت سال است که مجوز را داریم و قبلا پدرم در مکانی دیگر آموزشگاه را دایر کرده بود و به هنرجوها آموزش می‌داد. از اردیبهشت ماه به این مکان جدید آمده‌ایم. من و پدر و برادرم اینجا به هنرجوها آموزش می‌دهیم البته اساتید دیگری هم هستند که با ما همکاری می‌کنند. در این آموزشگاه سعی شده است طبق اصول آموزش داده شود. مثلا بچه‌های ۴-۵ ساله ابتدا در کلاس اُرف شرکت می‌کنند و با پایه موسیقی آشنا می‌شوند بعد از اینکه مشخص شد بیشتر استعداد چه سازی را دارند در ۷ سالگی ساز مورد نظرشان را با راهنمایی هنرآموزشان اتخاب می‌کنند. در این آموزشگاه حضور خانم‌ها خیلی زیاد است. مخصوصا برای کمانچه. خدا را شکر مردم به خانواده ما اعتماد دارند. علیرغم اینکه شنیده بودم کمانچه در خرم‌آباد زیاد طرفدار خانم ندارد، ولی می‌بینم اتفاقا استقبال خیلی خوب است. استعدادها عالی است. اگر خانم‌ها همینطور ادامه دهند خیلی کمانچه پیشرفت خوبی خواهد داشت. آموزشگاه درآمد مالی چندان زیادی ندارد اما ما فکرهای خوبی داریم، از آوردن اساتید تهران به خرم‌آباد گرفته تا فراهم آوردن این امکان که هنرجوها بعد از اتمام دوره یک مدرک دریافت کنند.
من در خرم‌آباد زندگی نمی‌کنم اما هر هفته خودم را می‌رسانم. چه با اتوبوس و چه با وسیله نقلیه شخصی. می‌خواهیم از آغاز اصولی کار کنیم برای شهرمان.
به فکر این هستیم که یک مستند از هنرمندان لرستان بسازیم. کارهای اولیه انجام شده ولی این موضوعی است که نمی‌شود شتابزده عمل کرد. امیدوارم که شرایط فراهم شود.
در حال حاضر علی‌پورها مشغول تهیه تک‌ آهنگ‌ها هستند البته در حال آماده کردن یک آلبوم برای پدرم هستیم که زمان انتشارش هنوز مشخص نیست. یک گروهی هم به نام «وارک» تشکیل داده‌ایم که قرار است در غالب موسیقی سنتی کار کنیم. امیدوارم همیشه روحیه لازم را برای کارهایمان داشته باشبم.

چند عکس که در حین آموزش گرفته شده را ببینید:

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل