اختصاصی/ سحر ساکی تحت تاثیر هنر مدرنیسم

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سحر ساکی فارغ‌التحصیل رشته طراحی صنعتی است. سال ۲۰۱۲ کاری که با الهام از مفرغ‌های لرستان ساخته نشان یونسکو را در زمینه جواهرات سنتی دریافت کرده و امسال هم تعدادی از آثارش برای بینال هنری فلورانس پذیرفته شده است. سحر ساکی در هفته‌ای که گذشت، در مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم‌آباد نمایشگاه جواهرات داشت. گفت‌و‌گوی گلونی با ایشان را بخوانید.

خانم ساکی لطفا یک بیوگرافی مختصر از خودتان بگویید.
من سحر ساکی متولد سال ۱۳۶۵ در خرم‌آباد، فارغ‌التحصیل رشته طراحی صنعتی از دانشگاه تبریز هستم و حدود پنج سال است که به صورت تخصصی در زمینه طراحی جواهرات فعالیت می‌کنم. کار مجسمه‌سازی هم کرده‌ام که در این زمینه هم برای چهارمین بینال مجسمه‌های شهری تهران مجسمه‌ای که ساخته بودم انتخاب شد.

این چندمین نمایشگاهی است که برگزار می‌کنید؟
نمایشگاه‌های بین‌المللی که به صورت گروهی بوده‌اند زیاد شرکت کرده‌ام اما در مجموعه نمایشگاه‌های انفرادی این چهارمین نمایشگاه من است. آثار ارائه شده در این نمایشگاه همگی از جنس نقره و تحت تاثیر هنر دوره مدرنیسم هستند.

استقبال از نمایشگاه چه‌طور بوده است؟
خدا را شکر استقبال خوب بوده. البته من سطح قیمت‌ها را هم نسبت به نمایشگاهی که در تهران داشتم، پایین‌تر در نظر گرفته‌ام. آثار ارائه شده در این نمایشگاه از جنس نقره است اما با فلز طلا هم کار می‌کنم که قیمت آنها بالاتر است.

چقدر تحصیل در این رشته به شما کمک کرده است؟
طبیعتا خیلی تاثیرگذار بوده است. یکی از شاخه‌های رشته تحصیلی من همین طراحی جواهرات است. بیشتر الهامات من هم از رشته تحصیلی‌ام و هنر معماری بوده است. به نظر من بهتر است به فارغ‌التحصیلان و کسانی که در این زمینه تحصیل می‌کنند بیشتر بها داده شود. چون معمولا از بچه‌ها خواسته می‌شود کارها را کپی کنند. استعدادهای خوبی در این زمینه هست که اگر از خلاقیت‌شان استفاده شود می‌توانند آثار بی‌نظیری خلق کنند.

با توجه به اینکه امروزه مردم بعضا گرایش به طلاهای خارجی دارند این سبک کار چقدر مورد استقبال است؟
اتفاقا این روزها مردم به کارهای سنتی و دست‌ساز روی آورده‌اند و خوشبختانه ارزش کار را می‌فهمند. دیگر کسی راجع به گرم و وزن کارها سوال نمی‌کند. این اتفاق خوبی است. همین که مردم ارزش کار دستی که درست مثل یک تابلوی نقاشی امضا شده است را می‌دانند واقعا ارزشمند است.

کار طراحی جواهرات توجیه اقتصادی هم دارد؟
من این کار را دوست دارم و با عشق انجامش می‌دهم. اینکه یک اثر را خلق می‌کنم احساس خوبی به من می‌دهد و همین برایم بسیار ارزشمند است. اما خب طبیعتا من هم هزینه‌هایی دارم. امورات من بیشتر از طریق سفارشاتی است که از مشتری‌های ثابتم می‌گیرم که اتفاقا خارج از ایران هستند. در کل ترجیح می‌دهم از دید تجاری به هنرم نگاه نکنم.

چرا اغلب کارهای ارائه شده در این نمایشگاه انگشتر است؟
این طور نیست که من فقط انگشتر طراحی کنم. اما چون من از طرح‌های هندسی استفاده می‌کنم امکان پیاده کردن این طرح‌ها برای انگشتر بیشتر است. چون انگشتر را می‌شود چند بعدی ساخت اما مثلا گردنبند بهتر است تخت باشد تا بهتر قرار بگیرد. انگشتر برای من جای مانور بیشتری دارد.

پایان پیام

گفت‌وگو: آرشین ساکی

کد خبر : 2545 ساعت خبر : 9:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2545
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات