گلونی

مدیرکل منابع طبیعی لرستان:عامل بیشتر آتش‎سوزی‌ها انسانی بوده است

همه ساله با آغاز فصل گرما شاهد آتش‎سوزی‎های متعددی در کشور و به‎ویژه استان لرستان هستیم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل در لرستان وجود دارد و هرساله در فصل‎های گرما خطر آتش در کمین این جنگل‎هاست. از کمبود امکانات برای مهار آتش که بگذریم باید به این نکته توجه داشت، عوامل انسانی!

براساس آمار منتشر شده، ۹۵ درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها بر اثر عوامل انسانی صورت می‌گیرد و کمتر از پنج درصد ناشی از عوامل طبیعی است. عوامل انسانی نیز به دو گروه عوامل عمدی و سهوی تقسیم می‌شوند و در این میان، خیلی کم مقصری در زمینه آتش‌سوزی معرفی می‌شود و نابودکننده‎های ثروت‌های ملی با خیال راحت به زندگی ادامه می‎دهند.

به گفته مهرداد بهاروند مدیرکل منابع طبیعی لرستان «سال‎جاری ۷۰ فقره آتش‎سوزی در ۶۰۰ هکتار از اراضی استان رخ داده که عامل بیشتر این‎ها انسانی بوده است».

جالب است که بیشتر این آتش‎سوزی‎ها درست هنگامی رخ می‎دهد که کشت‎های تابستانه برداشت شده و دیگر خسارتی به این کشت‎ها وارد نمی‎شود و با فراغ بال می‎توان دست به‎کار شد و “تبر آتش” به ریشه درخت زد.

در بیشتر وقت‎ها و پس از رخ دادن آتش‎سوزی وقتی با مسئولی در جهاد کشاورزی مناطق دچار حریق شده، گفت‎وگو می‎کنیم، می‎گوید که خسارتی به زمین‎های کشاورزی وارد نشده است. این‎ها هشدارهایی است که به سادگی از کنار آن می‎گذریم ولی بار دیگر این هشدارها به صدا درمی‎آید و فقط با کمترین امکانات برای مهار آتش‎سوزی تلاش می‎شود.

بهاروند درباره کمبود امکاتات می‎گوید: «بالگردی که متعلق به هلال احمر بوده برای اطفاء حریق ساعتی ۵ میلیون دریافت می‎کند که پرداخت این پول از عهده ما خارج است، بالگرد هلال احمر در قبال آتش‎سوزی تعهدی ندارد و حریق را جزء بحران نمی‎داند.»

در سال‎های گذشته دیده شده که پس از آتش‎سوزی، مرتع‎های سوخته به مزرعه تبدیل شده و متخلف‎ها با خیال راحت زمین‎خواری – زمین‎خواری و زمین‎خواری می‎کنند و خیلی راحت به هکتار زمین‎هایشان افزوده می‎شود.

وقوع آتش‎سوزی در جنگل‎های لرستان البته عامل‎های دیگری نیز دارد که از آن جمله می‎توان به خشکسالی، کمبود جنگل‎بان و… اشاره کرد.

مهرداد غضنفری رئیس جهاد کشاورزی لرستان در این بار می‎گوید: به ازای هر ۱۶۵ هزار هکتار جنگل در استان یک نیروی جنگل‎بان وجود دارد ولی به‎طور متوسط این آمار در کشور به ازای هر پنج هزار هکتار، یک نفر است.

به هر حال اگر با متخلف‎ها براساس قانون برخورد و جلوی تجاوز آنان به اراضی ملی گرفته شود، شاید کمتر شاهد آتش‎سوزی دل‎های درخت‎ها و افسوس عاشقان طبیعت شویم. چشم‎هایمان نگران درخت است و وقوع آتش‎سوزی با اینکه ریه‎ها را تنگ می‎کند اما زمین‎های برخی بیشتر می‎شود، کاش به‎جای اضافه کردن به زمین‎های کشاورزی بر اثر یورش به جنگل، زمین انسانیت‎مان را بزرگ و به هکتارهای آن اضافه می‎کردیم.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل