گلونی

نیمی از جنگل‌های لرستان دچار پدیده‌ خشکیدگی شده‌اند

رئیس اداره جنگل منابع طبیعی لرستان گفت: اگر جنگل‌ها ملی هستند‌، طرح حفاظت از آنها هم باید به‎صورت ملی دنبال شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، هوشنگ محمدیان در جلسه کمیته میراث فرهنگی و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد، به دلیل شیوع عارضه‌ خشکیدگی بلوط، تغییر الگوی بارش و بالا رفتن درجه حرارت هوا، جنگل‌های لرستان به‎شدت در حال تخریب هستند، افزود: متأسفانه از یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار جنگل، تقریباً نیمی از آن دچار پدیده‌ خشکیدگی شده‌اند.

وی با بیان اینکه در حدود ۲۲ هزار هکتار از این حجم، شاهد خشکیدگی ۷۵ تا ۱۰۰ درصد هستیم، اظهار کرد: همچنین در ۲۳ هزار هکتار از این حجم با خشکیدگی ۵۰ تا ۷۵ درصد مواجه هستیم و در بقیه‌ این حجم هم می‌توان درصد خشکیدگی را ۲۵ تا ۵۰ درصد اعلام کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در سال‎گذشته سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار مصوب شده که از این مقدار ۲۳ الی ۲۴ درصد تخصیص یافته که صرف اقداماتی از قبیل تولید و کاشت نهال و همچنین مراقبت از آنها شده است.

محمدیان اضافه کرد: در سال ‎گذشته ۴۰۰ هزار نهال تولید شده که براساس قرارداد به ازای هر نهال مبلغ ۱۷۰۰ تومان به تولیدکنندگان پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه در بحث مراقبت و نگهداری قراردادهایی منعقد کرده‌ایم که توسط بخش خصوصی در حال اجراست، گفت: از آنجا که عامل رطوبت نقش مهمی در خشکیدگی بلوط‌ها دارد، برای تجمیع رطوبت در مناطقی که خشکیدگی ۲۵ تا ۵۰ درصد داشته‌ایم، احداث سامانه‌های آبگیر را اجرا کرده‌ایم.

رئیس اداره جنگل منابع طبیعی لرستان با تأکید بر اهمیت تهیه‌ نقشه‌ خشکیدگی، افزود: نقشه‌ خشکیدگی جنگل‌های لرستان در حال تکمیل است، اما متأسفانه از آنجا که اعتبارات طرح مبارزه با خشکیدگی مستمر نیست، ممکن است سال آینده امکان فعالیت در این حوزه را نداشته باشیم.

محمدیان با اشاره به ناکافی بودن اقدامات صورت گرفته، اظهارکرد: اگر جنگل‌ها عرصه‌های ملی هستند، ضرورت دارد طرح حفاظت از آنها هم به‎صورت ملی دنبال شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در سطح کشور برای صیانت از جنگل‌ها با کمبود ۱۰ هزار نیرو مواجه هستیم که حتی برای تأمین ۱۰۰۰ نفر از آنها هم نمی‌توانیم خوش‌بین باشیم.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل