گلونی

پیش‌بینی‌ها از وضعیت آب و هوایی کشور در روزهای آتی

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، کارشناس سازمان هواشناسی کشور آخرین پیش‌بینی‌ها از وضعیت آب و هوایی کشور در روزهای آتی را تشریح کرد.

امیرحسین نقشینه در این‌باره گفت:‌بررسی نقشه های پیش‌یابی هواشناسی طی سه روزآینده در دامنه های زاگرس مرکزی و جنوب زاگرس، ارتفاعات البرز مرکزی و برخی نواحی جنوب شرق و شمال غرب کشور نشان می‌دهد که احتمال بارش‌های رگباری همراه با رعد و برق و وزش باد وجود دارد.

وی با بیان اینکه طی این مدت در شرق و جنوب شرق کشور نیز وزش باد و در برخی مناطق گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود، گفت:همچنین در بعضی ساعات نیز در شمال سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه زابل طوفان گردوخاک رخ خواهد داد.

به گفته این کارشناس سازمان هواشناسی طی سه روز آینده شرق دریای عمان مواج پیش‌بینی شده است.

نقشینه در خصوص وضعیت هوای پایتخت در روز شنبه نیز گفت:‌ در این روز بیشینه و کمینه دمای هوای تهران ۳۵ و ۲۴ درچه سانتیگراد است و آسمان نیز در شهرها و مناطق شمالی استان تهران کمی ابری همراه با افزایش ابر و بارش پراکنده و وزش باد پیش‌بینی شده است.

وی همچنین گیلان و خوزستان را با بیشینه دمای ۴۸ درجه سانتیگراد گرم ترین و چهار محال بختیاری و اردبیل را نیز با کمینه دمای ۱۰ و ۱۱ درجه سانتیگراد خنک‌ترین استان‌های کشور در روز شنبه اعلام کرد.

پایان پیام

هواشناسی

هواشناسی شاخه‌ای از علوم جوی است که شامل ماهیت و فیزیک اتمسفری با هدف تمرکز بر پیش‌بینی آب‌وهوا است. مطالعهٔ هواشناسی به هزاران سال پیش برمی‌گردد اما فرآیندهای اصلی در این زمینه تا سدۀ ۱۸ میلادی انجام نشده بود. در سدۀ ۱۹ میلادی فرآیندهای نسبتاً کمی در این زمینه پس از شبکه‌های مشاهدهٔ هوا که در محل‌های خارجی ایجاد شده بود، انجام گردید. تلاش‌های اصلی در پیش‌بینی وضع آب‌وهوا بستگی به اطلاعات و داده‌ها داشت. تا پیش از بیان قوانین فیزیک و مهمتر از آن استفاده از کامپیوتر کاری انجام نشده بود. استفاده از کامپیوتر برای حل بسیاری از معادلات برای مدل‌سازی آب‌وهوا است. در نیمهٔ دوم سدۀ بیستم پیشرفت‌های مهمی در پیش‌بینی وضعیت آب و هوا به دست آمد.

خروج از نسخه موبایل