گلونی

کشف ۱۲ هزار ثوب انواع البسه خارجی قاچاق در خرم‌آباد

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، رئیس پلیس آگاهی لرستان از کشف ۱۲ هزار ثوب انواع البسه خارجی قاچاق در شهرستان خرمآباد خبر داد.

سرهنگ “قدرت الله دالوند” در تشریح این خبر گفت: در پی خبر رسیده مبنی بر جابجایی یک محموله کالای قاچاق توسط یک متخلف از استان‎های جنوبی به لرستان، ماموران اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی استان، موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: ماموران در عوارضی اندیمشک – خرم‎آباد مستقر شده و با مشاهده کامیون که از هندیجان به تهران بدون مجوز گمرکی بارگیری شده بود آن را توقیف کردند.

رئیس پلیس آگاهی استان اظهار کرد: با دستگیری متهم در بازرسی از کامیون ۱۲ هزار ثوب انواع البسه قاچاق ساخت کشور چین به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کشف شد.

“دالوند ” با اشاره به اینکه قاچاق کالا علاوه بر آثار سوء اقتصادی به عنوان یک چالش امنیتی و اجتماعی در کشور حائز اهمیت است خاطرنشان کرد: این پدیده شوم از یک سوء در آمدهای گمرکی و مالیاتی دولت را کاهش می‎دهد و از طرفی دیگر سبب خروج ارز و فرار گسترده سرمایه، افزایش بیکاری و کاهش تولیدات داخلی می‎شود.

پایان پیام

در مورد قاچاق

قاچاق یا نهان‌فروشی چیزی است که ورود آن به کشور یا معاملهٔ آن از طرف دولت ممنوع و بدون مجوز است. در علم اقتصاد به صورت مشخص به ورود و خروج کالا که مخفیانه از مرزهای کشور وارد یا خارج شود، قاچاق می‌گویند. کالای اقتصادی که مورد قاچاق قرار می‌گیرد را کالای قاچاق می‌نامند. شخص یا اشخاصی که مبادرت به انجام قاچاق می‌کنند را قاچاقچی یا سوداگر می‌گویند.

صادرات یا واردات کالاهای ممنوعه و انحصاری، مثل انسان، مواد مخدر، زنان و کودکان، سوخت، نفت، گازوئیل، بنزین، اعضای بدن، دارو، ارز، جنگ‌افزار، خاویار، مشروبات الکلی و ده‌ها مورد دیگر، را می‌توان از مصادیق قاچاق نامید.

دانشمندان علم اقتصاد، از پدیده قاچاق تحت عنوان اقتصاد پنهان نیز یاد کرده‌اند.

علاوه بر موارد یادشده، قانونگذار ایران اعمال دیگری را از جمله مصادیق بزه قاچاق دانسته که به عنوان مثال می‌توان به بند ۲ ماده ۱۲ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۴ اشاره نمود که در این قانون عمل نگهداری کالای قاچاق نیز جرم تلقی و مشمول مجازاتهای مربوط به قاچاق کالا می‌باشد. همچنین در مواردی مقنن افعال دیگری همانند عرضه و فروش کالا بدون پرداخت مالیات مربوطه موضوع تبصره ماده ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده و یا حمل چوب یا ذغالی که برای مصارف روستایی جنگل نشینان یا دهکده‌های مجاور جنگل اختصاص داده شده به نقاط دیگر را قاچاق فرض نموده‌است. بنابراین نتیجه می‌گیریم که قاچاق کالا صرفاً ناظر به ورود کالا از مرزهای جغرافیایی نمی‌باشد.

 

خروج از نسخه موبایل