افشار: برای ایجاد آتش‌بر باید از نیروهای بومی استفاده کرد

عضو کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق خرم‌آباد گفت: ایجاد آتش‌بُر راهکار مناسبی برای مهار آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، مظفر افشار در جلسه کمیته میراث فرهنگی و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد، با تأکید بر اینکه پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، افزود: ایجاد آتش‌بُر یکی از راهکارهای مناسب و بدون هزینه‌ای است که در مهار آتش‌سوزی‌ها تأثیر بسیار زیادی دارد که برای اجرای آن می‌توان از نیروهای بومی استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه تخریب جنگل‌ها به‎دست انسان بسیار بیشتر از پدیده‌ زوال بلوط عرصه‌های جنگلی را با خطر نابودی مواجه ساخته است، اظهار کرد: نباید پدیده‌ خشکیدگی بلوط‌ها همه‌ حواس ما را به خودش معطوف کند و از تخریب‌های گسترده‌ انسانی غافل شویم.

عضو کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق خرم‌آباد با انتقاد از اداره ‌کل منابع طبیعی لرستان، تصریح کرد: بیش از سه دهه است که مدام در حال رسیدگی به جنگل‌های لرستان هستم و در تمام این سال حتی یک‎بار هم با گشت حفاظتی یا نیروهای اداره کل منابع طبیعی مواجه نشده‌ام.

افشار یک‎بار دیگر بر اهمیت کاشت درخت‌های کم‌مصرف به‎جای درختان پُر مصرف تأکید و اضافه کرد: درختانی مثل بلوط و بادام فقط در سال‌های نخست کشت نیاز کمی به آب دارند و بعد از آن دیگر نیاز به آبیاری ندارند.

پایان پیام

آتش‌سوزی

آتش‌سوزی جنگل یک نوع آتش‌سوزی کنترل‌ناپذیر است که در منطقه‌ای با گیاهان اشتعال‌پذیر در نواحی روستایی یا در طبیعت وحش روی می‌دهد. آتش‌سوزی جنگل با دیگر انواع آتش‌سوزی‌ها از نظر گستردگی، سرعت گسترش از منشأ، پتانسیل تغییر جهت ناگهانی و توانایی جهیدن از میان فضاهای خالی مانند جاده‌ها، رودخانه‌ها و دیگر نقاط اشتعال‌ناپذیر تفاوت دارد. آتش‌سوزی جنگل از نظر علت آتش‌سوزی، ویژگی‌های فیزیکی آن مانند سرعت پراکندگی، وجود مواد اشتعال‌پذیر و تأثیر آب‌وهوا بر آتش توصیف می‌شوند.

آتش‌سوزی جنگل پدیده‌ای معمول در استرالیا است، زیرا اقلیم این منطقه به‌طور کلی اقلیمی داغ و خشک است که همین اقلیم در همهٔ طول سال زندگی و زیرساخت‌های آن را در معرض خطر بسیار زیاد آتش‌سوزی قرار می‌دهد.

کد خبر : 3363 ساعت خبر : 8:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3363
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات