بازوند: راه‌اندازی جنگل گل‎محمدی در حاشیه اشترانکوه

استاندار لرستان گفت: جنگل‎ گل‎محمدی در حاشیه اشترانکوه راه‎اندازی می‎شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا،هوشنگ بازوند در جلسه بررسی آخرین وضعیت بندرخشک استان، افزود: حرکت جهت راه‎اندازی این بندر در استان لاک‎پشتی است و باید روند راه‎اندازی آن را سرعت بخشید.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه یک‎سال از اخذ مجوز راه‎اندازی بندرخشک استان می‎گذرد اما تاکنون صفر درصد هم کار را پیش نبرده‎ایم.

استاندار لرستان بیان کرد: باید همه دستگاه‎های متولی کمک کنند تا بندرخشک استان راه‎اندازی شود چراکه با وجود چنین بندری بسیاری از مشکلات لرستان رفع خواهد شد.

بازوند ادامه داد: قرار است یک سرمایه‎گذار سمنانی در حاشیه اشترانکوه جنگلی از گل‎محمدی را راه بیاندازد.

وی تصریح کرد: این سرمایه‎گذار گفته به ازای آن باید ۸۰۰ هکتار زمین در حاشیه اشترانکوه بدون اینکه به نامش زنند، برای ایجاد این جنگل و کارخانه به وی اختصاص داده شود اما برخی با کارشکنی‎ها این کار را زمین‎خواری می‎دانند و با همین طرز تفکر جلوی رشد استان را می‎گیرند.

پایان پیام

در مورد اشتران‌کوه

اُشْتُرانْ‌کوه مشهور به آلپ ایران، بلندترین نقطه استان لرستان، رشته‌کوهی در شرق استان لرستان، واقع در جنوب شرقی دورود تا شمال غربی الیگودرز و یکی از بلندترین رشته‌کوه‌های زاگرس است. بلندترین قله این رشته‌کوه به نام سن‌بران به ارتفاع ۴۱۵۰ متر است و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجسته جهان به‌شمار می‌رود. این رشته‌کوه سرچشمه یکی از سرشاخه‌های اصلی رود دز به نام ماربره است که در دوره کوهزایی آلپی جدید ایجاد شده‌است. این کوه از جمله کوه‌های جوان می‌باشد که در حدود ۳۰ میلیون سال پیش ایجاد شده‌است.

قله‌های بلند و پر برف، دره‌های ژرف و طولانی، رودهای دائمی، پوشش گیاهی و جانوری بسیار متنوع، روستاهای کوهپایه‌ای از جمله ویژگی‌های اشترانکوه می‌باشد که به سبب بلندی در شعاع ۱۰۰ کیلومتری به خوبی پیدا است. گفته می‌شود نام آن به سبب وجود قله‌های ۸ گانه که برخی از آن‌ها بلندتر از ۴۰۰۰ متر می‌باشد و مانند کاروانی از شتر به ردیف قرار گرفته، به شترکوه یا اشترانکوه معروف گشته‌است.

قله‌های مهم آن از شمال باختری به جنوب خاوری این‌هاست: چال میشان، گل‌گل، گل‌گهر، سن بران، کوله لایو، میرزایی، فیالسون، لگه، سراب شاه تخت، سوزنی مهرجمال، پیاره دره تخت، پیاره کمندان، ازنادر و کوله‌جنو.

در ارتفاعات اشتران‌کوه دره‌هایی یخچالی وجود دارد که در اصطلاح محلی به آن‌ها چال می‌گویند. از جمله این چال‌ها می‌توان از چال میشان، چال کبود، چال بران، چال فیالسون، چال شاه‌تخت، چال پیارو و چال همایون نام برد.

 

کد خبر : 3674 ساعت خبر : 5:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3674
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات