با برداشته شدن تحریم‌ها بودجه سینمای ایران ارتقا پیدا می‌کند

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، رییس سازمان سینمایی با ابراز قدردانی از تلاش‌های تیم مذاکره کننده ایران در وین ابراز امیدواری کرد که با برداشته شدن تحریم‌ها، بودجه سال آینده سینمای ایران ارتقا پیدا کند.

دکتر حجت‌الله ایوبی چند روز پس از توافق وین  به قدردانی از تلاش‌های تیم مذاکره کننده کشورمان در وین پرداخت و آرزو کرد با برداشته شدن تحریم‌ها هم وضعیت سینمای ایران در عرصه بین‌الملل بهتر شود و هم بودجه سازمان سینمایی از حالت بودجه تحریمی خارج شود و برای سال آینده ارتقا یابد.

این مدیر هنری که پیش از حضور در سازمان سینمایی به عنوان سفیر فرهنگی ایران در فرانسه سابقه فعالیت دارد، گفت: بنده به عنوان کسی که با دنیای دیپلماسی آشنایی دارم، هم قدرت اشخاص را در گفت‌وگو حس می‌کنم و مفهوم قطع‌نامه را می‌فهمم و هم تاثیر قطع‌نامه را بر امور مختلف کشور می‌دانم.

ایوبی با اشاره به اولین مرحله تحریم ایران یادآور شد: خوب به یاد دارم اولین قطع‌نامه‌ای که علیه ایران تصویب شد‌، در داخل کشور، عده‌ای که با این مفاهیم آشنا نیستند، آن را اتفاقی ساده و پیش پا افتاده می‌دانستند. در حالیکه کسانی که این دانش را داشتند،‌ آن را بشدت نگران کننده می‌دیدند و متوجه بودند این قطع‌نامه علی رغم ظاهر ساده‌ای که دارد، نشان می‌دهد دنیا تصمیم گرفته آرام آرام کشور ما را به حاشیه ببرد.

او با اظهار تاسف از پیامدهای تحریم ایران ادامه داد: بتدریج تمام دستگاه‌ها و بخش‌های اقتصادی کشورهای مختلف با بهمن تحریم ایران همراه شدند و وضع کشور در اواخر دوره گذشته به شرایطی رسیده بود که باید در مقابل هر کالایی همچون غذا، دارو و … نفت می‌دادیم.

رییس سازمان سینمایی افزود: بهمن تحریم آرام آرام جلو آمد. بتدریج کسانی که مسئولیتی در این زمینه داشتند، تازه با ابعاد این وضعیت آشنا شدند. زیرا متاسفانه در دوره‌هایی شاهد بوده‌ایم افراد وقتی در سمتی قرار می‌گیرند، تازه با شرح وظایف آن آشنا می‌شوند و آرام آرام متوجه می‌شوند که وضعیتی مانند تحریم چه پیامدهایی برای کشور می‌تواند داشته باشد. در حالیکه در دنیا اول افراد باید پله‌هایی را طی کرده باشند و بعد در جایگاه‌های مهم تصمیم گیری قرار بگیرند.

مدیر پیشین بخش فرهنگی هنری سازمان اکو با برشمردن ابعاد تحریم اضافه کرد: متاسفانه این تحریم یک بخش حقوقی و اقتصادی داشت و بخشی از آن هم روانی بود، به طور مثال بنده که در چهارسال دوم دولت دهم در سازمان اکو بودم، می‌دیدم در همین سازمان که اعضای آن عموما همسایگان ما هستند، بعد از تحریم‌ها حتی انها هم حاضر نبودند با ما همکاری کنند و حتی بعضی فکر می‌کردند فرصتی استثنایی است تا از ما باج بگیرند و عده‌ای هم فکر می‌کردند، چرا باید با ایران همکاری کنند و این چنین بود که در سازمان کوچکی مانند اکو این فضا ایجاد شده بود که ایران در سطحی نیست که بتواند میزبان این سازمان باشد.

ایوبی خاطرنشان کرد: وقتی در کشوری تحریم روانی ایجاد می‌شود‌، گرچه در بعضی عرصه‌ها ظاهرا تحریم وجود نداشت، اما در ذهن بسیاری افراد این تحریم به وجود آمده بود در حالیکه اگر به قبل از تحریم بازگردیم، به یاد می‌آوریم که چگونه تمام رشته‌های هنری ما در کشورهای گوناگون به مد روز تبدیل شده بود؛ از موسیقی و هنرهای تجسمی تا تئاتر و سینما ولی بتدریج این حضور کم شد و متاسفانه به نقطه صفر رسید.

رییس بنیاد «شمس تبریزی و مولانا» در عین حال با ابراز خرسندی از لغو تحریم‌ها تاکید کرد: حالا مطمئنم با این اتفاق بزرگ و تاریخی که آن را مدیون خیلی چیزها از جمله مقاومت مردم و سیاست‌های درست اقتصادی دولت هستیم، وضعیت هنرهای ما در دیگر کشورها تغییرات مثبتی خواهد داشت.

ایوبی افزود: قبل از دولت یازدهم جهان به این نتیجه رسیده بود که تحریم اثرگذار بوده و با آن می‌توانند به تمام خواسته‌هایشان برسند ولی با سیاست‌های مدبرانه دولت فعلی و عقلانیتی که بر کشور حاکم شد، دنیا احساس کرد می‌تواند با ما وارد گفت وگو شود.

این استاد دانشگاه با تقدیر از شیوه برخورد هیات مذاکره کننده ایران بویژه دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان توضیح داد: خوشبختانه مذاکرات تاریخی شد و مطمئنا شیوه برخورد هیات ایرانی، سال‌ها به عنوان یکی از دوره‌های آموزشی در روابط بین الملل مورد توجه خواهد بود و صدها تز و مقاله دانشگاهی درباره شیوه برخورد آقای ظریف نوشته خواهد شد که ایشان توانست با حمایت مقام معظم رهبری، تاریخ دیپلماسی را رقم بزند و شیوه دیگری از دیپلماسی را به ارمغان آورد.

وی یادآور شد: همه می‌دانیم همه کشورهایی که ذیل بیانیه شورای امنیت رفتند، ناچار به جنگ شدند اما ایران ما، اولین کشوری است که بدون نبرد، بزرگترین فاتح منطقه شد که بخش مهمی از این موفقیت را مدیون شخصیت مذاکره کنندگان هستیم.

رییس سازمان سینمایی با ابراز خرسندی از استقبال وزرای خارجه کشورهای گوناگون به ایران ادامه داد: در حال حاضر مسابقه‌ای برای آمدن به ایران در حال شکل‌گیری است و مسلما این سفرها دوسویه خواهد شد و آنان نیز ما را به کشورهایشان دعوت می‌کنند. مطمئن باشید این سفرها حتما برفعالیت‌های فرهنگی ما اثرگذار خواهد بود، چراکه تمام دنیا به ارزش آثار هنری ایران آگاه هستند اما جو روانی تحریم مانع از همکاری فرهنگی آنان با ما می‌شد اما از این به بعد آزاد هستند که این همکاری‌ها رخ دهد.

ایوبی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که در این مدت چه بخشی از فعالیتهای سازمان سینمایی به دلیل تحریم‌ها معطل مانده بود گفت: اولین مشکل تحریم‌ها به جز ایجاد محدودیت در روابط بین الملل، بحث بودجه سازمان سینمایی است. این مطالبه جامعه سینمایی کشور است که از این پس بودجه سینمای ایران ارتقا یابد زیرا تا به امروز می‌دانستیم که شرایط اقتصادی دولت چگونه است و پذیرفته بودیم بودجه سینما بودجه تحریمی است، اما امیدواریم در سال آینده بودجه سینما بهبود یابد.

وی افزود: امیدوارم سال آینده بودجه سینما با حل شدن مشکلات اقتصادی، در بودجه کل کشور رقم قابل قبولی باشد تا بتوانیم در زمینه زیرساخت‌ها و اقتصاد سینما آن را به کار بگیریم و سفره سینما گسترده‌تر شود چرا که معتقدم بزرگترین اتفاق در سینما این است که اقتصاد سینما سرپای خود بایستد.

حجت الله ایوبی در پایان سخنان خود به دیگر فواید برداشته شدن تحریم‌ها در سینمای ایران اشاره کرد و گفت: در عرصه بین‌الملل هم دعوت از میهمانان خارجی وضعیت بهتری پیدا می‌کند، چون به هر حال تحریم‌ها بر سفر خیلی از شخصیت‌های برجسته سینمایی تاثیر گذار بود. کشور تحریمی در ذهن مردم معنا دارد و در دنیا برداشت‌های عجیبی درباره این کشورها دارند، فکر می‌کنند وضعیت کشورهای تحریمی خراب است، امکان خرید و فروش هیچ چیز نیست‌، رفت و آمد دشوار است و … ولی وقتی می‌بینند ایران تحریم نیست‌ و سفرا و وزرای خارجه کشورهایشان به کشور ما رفت و آمد دارند، حتما بر سفر هنرمندان و شخصیت‌های فرهنگی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

پایان پیام

کد خبر : 2323 ساعت خبر : 9:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2323
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات