در حمایت از سمندر لرستانی/صعود بانوان کشور به قله «سن بران»

رئیس هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی لرستان از صعود سراسری بانوان کشور به قله «سِن بُران» در ارتفاعات اشترانکوه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، آرش قیاسیان در تشریح جزییات این خبر گفت: با حمایت مالی شرکت سنبران سازه و برای حمایت از سمندر لرستانی به فکر این کار افتادیم و خوشبختانه با استقبال بانوان سراسر کشور مواجه شد.

وی ادامه داد: صعود به قله سنبران در برنامه فدراسیون نبود و در رایزنی‎هایی که با آنها داشتیم با این صعود موافقت کردند.

قیاسیان تأکید کرد: فرهنگ‎سازی برای حفظ بقای موجودات نایاب توسط ورزشکاران تاثیر مثبتی بر روی محیط زیست و ادامه نسل این گونه جانوری خواهد داشت و خوشحالیم که بانوهای ورزشکار به عنوان الگوهای فرهنگ‎ساز از این کار استقبال خوبی داشتند.

رئیس هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی یادآور شد: بیش از ۱۰۰ بانوی کوهنورد در صعود به قله ۴۱۵۰ متری «سِن بُران» اشترانکوه حضور داشتند.

پایان پیام

در مورد سمندر لرستانی بیشتر بدانید

سمندر کوهستانی لرستان دارای بدنی به طول ۱۴ سانتی‌متر است و پوست آن در قسمت پشتی قهوه‌ای رنگ با خال‌ها یا نوارهایی زرد یا نارنجی بوده که ظاهری زیبا به این دوزیست بومی ایران بخشیده‌است. از مشخصه‌های آن‌ها آبشش‌های بزرگ است. سمندر لرستانی اگر چه در آب‌های سرد زیست می‌نماید اما نسبت به گرما نیز مقاومت بیشتری در مقایسه با دیگر سمندرها از خود نشان می‌دهد. سمندر کوهستانی لرستان نخستین بار در سال ۱۹۳۸ توسط کایسر (قیصر) از شمال منطقه شهبازان استان لرستان یافت شد.

این‌گونه به عنوان یک گونه بومی منحصراً در مرزهای جنوبی استان لرستان در بخش پاپی و شمال استان خوزستان یافت می‌شود. در منطقه کرکی از توابع شهرستان پل دختر در چشمه‌ها ورودهای کوچک و آب شیرین این منطقه نیز تعدادی از این جانور زندگی می‌کنند. این‌گونه در زیستگاه‌های زمینی شامل درختزارهای باز پسته و بلوط زندگی می‌کنند.

کد خبر : 2930 ساعت خبر : 6:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2930
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات