بررسی و مانیتورینگ زیستگاه‎های سمندر لرستانی در فصل تابستان آغاز شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا،مطالعه و بررسی زیستگاههای گونه اندمیک سمندر لرستانی آغاز شد.

محسن امیری، کارشناس مسئول زیستگاهها و امور مناطق اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد: بررسی و مانیتورینگ زیستگاههای سمندر لرستانی در فصل تابستان آغاز شد.

وی اضافه کرد: این کار با هدف تاثیر شرایط جوی، خشکسالی و وضعیت فعلی گونه، شناسایی عوامل تهدید و کاهش جمعیت گونه و برنامه ریزی برای فعالیتهای آتی در سطح استان پیگیری می‎شود.

امیری ادامه داد: همچنین انجام بررسیهای لازم و جامع در زمینههای شناسایی زیستگاههای جدید، تجزیه و تحلیل کمی و کیفی جمعیت، نرخ زادآوری بررسی عادات و رفتار، شرایط زیستی و سایر پارامترهای زیست شناختی گونه در فصول مختلف در دست بررسی و انجام است.

کارشناس مسئول زیستگاهها و امور مناطق اضافه کرد: در زیستگاههای سمندر لرستانی گونه‎های دیگری از جمله مار سر سیاه ایرانی، جکوی برگ انگشتی، چکاوک بیابانی، کبوتر چاهی، تیهو، کبک، سنگ چشم خاکستری، کمرکلی، انواع چک چکها، قورباغه، حشرات آبزی و انواع پروانه نیز مشاهده شده است.

پایان پیام

سمندر لرستانی

سمندر کوهستانی لرستان دارای بدنی به طول ۱۴ سانتی‌متر است و پوست آن در قسمت پشتی قهوه‌ای رنگ با خال‌ها یا نوارهایی زرد یا نارنجی بوده که ظاهری زیبا به این دوزیست بومی ایران بخشیده‌است. از مشخصه‌های آن‌ها آبشش‌های بزرگ است. سمندر لرستانی اگر چه در آب‌های سرد زیست می‌نماید اما نسبت به گرما نیز مقاومت بیشتری در مقایسه با دیگر سمندرها از خود نشان می‌دهد. سمندر کوهستانی لرستان نخستین بار در سال ۱۹۳۸ توسط کایسر (قیصر) از شمال منطقه شهبازان استان لرستان یافت شد.

زیستگاه

این‌گونه به عنوان یک گونه بومی منحصراً در مرزهای جنوبی استان لرستان در بخش پاپی و شمال استان خوزستان یافت می‌شود. در منطقه کرکی از توابع شهرستان پل دختر در چشمه‌ها ورودهای کوچک و آب شیرین این منطقه نیز تعدادی از این جانور زندگی می‌کنند. این‌گونه در زیستگاه‌های زمینی شامل درختزارهای باز پسته و بلوط زندگی می‌کنند. از جمله این زیست‌گاه‌ها می‌توان به زیست‌گاه‌های وژناب، بلالا، لفت، کرسر و کول سرمال اشاره کرد.

کد خبر : 2411 ساعت خبر : 10:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2411
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات