برگشت اطلاعات در رادیو جوان

پایگاه خبری گلونی – علی سیفی در رادیو جوان غریبه نیست. سال ها به عنوان مدیر ورزش و تفریحات در این رادیو فعالیت کرده و از دی ماه سال گذشته مدیریت این شبکه رادیویی برعهده گرفته است. رادیو جوان در آخرین نظرسنجی سازمان، رادیو جوان در سه ماهه بهار ۱۳۹۴ پرمخاطب ترین رادیو در کشور شده است. در گفت وگویی با آقای سیفی از این روزهای رادیو جوان پرسیده ایم.

آقای سیفی نظرتان درباره شنیده شدن رادیو جوان چیست؟ این روزها شنونده دارید؟

در آخرین نظرسنجی که انجام شده وضعیت شبکه وضعیت خوبی است. البته ما به دنبال ارائه آمار نیستیم ودل به آن خوش نمی کنیم. یک‌سری برنامه‌های درازمدت داریم برای بهتر شنیده شدن اما المحدالله الان وضعیت خوبی داریم. شبکه جوان و در طول این سال‌ها شنونده خوبی داشته اما دوره‌هایی هم دوره‌های طلایی رادیو جوان بوده که شنونده‌های بیشتری داشته و ما سعی می‌کنیم این دوره را باز هم تکرار کنیم. کارهایی در دست اقدام داریم به آن روزهای طلایی برسیم.

مشخصا چه کارهایی برای افزایش شنونده می‌کنید؟

ما در حال حاضر در حال کار روی تلفن‌های هوشمند هستیم. یعنی از سال گذشته نظر ما این است نوع شنیدن رادیو عوض شده و مردم بیشتر از طریق تلفن‌های هوشمندشان پیگیر ما هستند و در چندتا از برنامه‌ها مخاطب نظرسنجی کرده‌ایم. می‌دانید الان تعداد زیادی موبایل هوشمند در کشور وجود دارد و مردم تمام کارهایشان را مثل چک کردن ایمیل، حضور در شبکه‌های اجتماعی و گوش دادن به رادیو و دیدن تلویزیون را هم با استفاده از این موبایل‌های هوشمند انجام می‌دهند و ما می‌خواهیم در موبایل‌های هوشمند مردم شنیده شویم و از این راه مخاطب‌مان را پیدا کنیم. کما ‌اینکه بسیاری از مخاطبان جوان و نوجوان ما طبق نظرسنجی‌هایی که انجام داده‌ایم ما را از طریق موبایل‌های هوشمند گوش می‌دهند و شاید رادیو‌ها مثل قدیم کمتر استفاده می‌شوند. البته همچنان در اتومبیل‌ها ما شنونده داریم و خیلی از مردم هنگام رانندگی و سفر رادیو جوان را برای شنیدن انتخاب می‌کنند.

خب با این حساب آیا در فضای مجازی هم حضور خواهید داشت؟ به هر حال شما وارد تلفن‌های هوشمند و تبلیغات در آنجا می‌شوید. آیا فکری برای حضور در فضای مجازی کرده‌اید؟

فضای مجازی در واقع برای ما یک بستر است و دنبال حضور به آن معنا در فضای مجازی نیستیم. ما بهره‌برداری تبلیغاتی می‌خواهیم بکنیم از فضای مجازی، و اینکه در پیشخوان فضای مجازی جلوی چشم مخاطب حضور داشته باشیم. ما به دنبال این هستیم که جاهای دیگر دیده و شنیده شویم و مخاطب را به سمت شبکه‌ راهنمایی کنیم به هر‌حال آنها هم یک ظرفیتی دارند که باید از این ظرفیت استفاده شود کما اینکه بسیاری از برنامه‌های سازمان از این ظرفیت استفاده می‌کنند و یکی از کارهایی که می‌کنیم خلاصه برنامه‌هاست. یعنی خیلی از برنامه‌ها را خود بچه‌های برنامه‌ساز خرد می‌کنند و بعدا این خردها را وارد فضای مجازی می‌کنند یا در وبلاگ‌های خودشان یا سایت شبکه می‌گذارند. البته الان برنامه‌ها از آرشیو رادیو قابل شنیدن است اما ما باز سعی می‌کنیم آن برنامه یک ساعته و دو ساعته گل‌های اتفاق نابش را جدا کنیم و به صورت بسته‌های کوچک‌تر در اختیار مخاطب قرار دهیم. این هم می‌تواند یک نوع از آن حضور باشد کما اینکه سعی می‌کنیم در این فضا خبرهای مربوط به شبکه را به صورت فایل‌های تصویری یا فضای اینفوگرافیک طور به مخاطب ارائه بدهیم. امروزه عکس خبر یکی از آن جنبه‌های مهمی است که باعث شنیدن و دیدن می شود. ما سعی می‌کنیم به این صورت گرافیکی در فضای تبلیغی مجازی حضور داشته باشیم تا بیشتر مخاطب ما را ببیند. البته سایت جدید رادیو جوان به زودی رونمایی می شود و فعالیت مان بیشتر خواهد شد.

علاوه بر فضای تبلیغی برنامه‌ها هم باید شنیدنی باشند. به نظرتان آیا امروز رادیو جوان یک رادیوی شنیدنی است؟

ما خیلی تلاش کردیم و قصدمان این است که علاوه بر اینکه خودمان را تبلیغ می‌کنیم و خودمان مخاطبمان را پیدا می‌کنیم و در جاهای مختلف خودمان را به مخاطب عرضه می‌کنیم و برنامه‌هایی هم برای شنیدن داشته باشیم. ما برنامه‌های جدیدی طراحی کرده‌ایم و برنامه‌هایی بوده که باز به نسبت موفق بوده‌اند. در برنامه‌های شب تغییر داده‌ایم، در برنامه عصرگاهی تغییراتی ایجاد شده، در برنامه‌های بعد از برنامه صبحگاهی در فاصله ساعت‌های ۹ تا ۱۱ تغییراتی داشتیم و این تغییرات در مجموع نظر مخاطب را جلب کرده چون مهم‌تر از تهبه‌کنندگی و گویندگی این برنامه‌ها، شاید رویکرد متفاوت‌تری است که برنامه سازان نسبت به مسائل روز داشتند و مخاطب این رویکرد را پسندیده است. به نظر می‌رسد در این فضایی که مخاطب ما را از موبایل بیشتر می‌شنود در معرض اطلاعات زیادی است، هر روز سایت‌ها و روزنامه های مختلف و یا شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیونی را چک می‌کند و ما اگر بخواهیم شنیده بشویم و دیده شویم در این فضا باید رویکردمان متفاوت باشد و ما سعی کردیم این رویکرد متفاوت را نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی و ورزشی داشته باشیم که مخاطب بپسندد و احساس کند شبکه جوان رویکرد خاصی نسبت به مسائل دارد.

آیا این صحبت از محیط زیست در رادیو جوان هم بخشی از این رویکرد است؟

بله یکی از نمونه‌هایش می‌تواند همین باشد. رویکردی که دوستان برنامه ساز ما در حوزه محیط زیست دارند خاص است. ما از سال گذشته از اسفند در برنامه عصرگاهی با رویکرد محیط زیستی با مخاطب صحبت کردیم و همچنان هم ادامه دارد و بسیار مورد توجه قرار گرفته است و شما امروز می‌بینید در شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیونی باز هم به محیط زیست می‌پردازند. خب ما محیط زیست را از چند جنبه بررسی کرده‌ایم تا الان اما یکی از رویکردهای مهم ما که مورد توجه هم قرار گرفته بحث اقتصاد مقاومتی است که ما روی این مسئله مهم کار کردیم و سعی کردیم مفاهیم آن را تبدیل به مفاهیم ساده و قابل فهم کنیم و آن مفاهیم گاهی پیچیده را در حوزه کار برنامه سازی به کار ببریم بلکه مردم، کشاورزان، صنعتگرها، بازرگان‌ها و حتی برای مسئولین به کار بیاید و آنها بتوانند بهره ببرند از بحث اقتصاد مقاومتی و برای هردوی اینها هم تیم داریم. یعنی هم برای مواردی که اقتصاد مقاومتی در شبکه  می‌خواهد به آن پرداخته شود در موردش بحث می‌شود و هم موارد محیط زیستی و سعی می‌کنیم هدف‌ها و رویکردها را پیدا کنیم و این که کدام برنامه به کدام بخش از این مفاهیم اشاره کند اینها را هم در واقع به برنامه سازها ارائه می‌دهیم.

چقدر این اقتصاد مقاومتی با سیاست‌های رادیو جوان و مخاطب شما هماهنگ است؟

یکی از کارهایی که ما کردیم و الان هم در حال انجامش هستیم همین است. یعنی هنر دوستان من در شبکه جوان و همکارانم این است. شاید بحث محیط زیست هم در وهله اول بحثی مربوط به جوانان به نظر نیاید. درواقع ما تبدیل کردن این موضوعات به دغدغه‌های جوانان هستیم و اینکه بگوییم اقتصاد مقاومتی چه تاثیری در زندگی جوانان دارد و این که جوانان چه کارهایی می‌توانند کنند به عنوان نیروی کار آینده در بحث اقتصاد مقاومتی انجام بدهند. فارغ از بحث تحریم‌ها و اینکه تحریم‌ها باشند یا نباشند این یک راهبرد برای آینده کشورمان است و مورد تاکید مقام معظم رهبری است و ما قصد داریم در این حوزه حرکت کنیم و عمل کنیم. به نظرم مهم‌ترین کاری که ما می‌توانیم در رادیو جوان انجام دهیم تبدیل برخی از نیازهای جامعه به برنامه‌های رادیویی است. یعنی برنامه سازی کردن و صحبت کردن هنری درباره مسائل و مشکلات روز به طوری که اینها تبدیل به دغدغه مردم شوند و اهمیت آنها برای مخاطب روشن شود. این مد نظرمان است و جلسات متعددی هم با دوستان برنامه ساز داشته‌ایم و از این به بعد هم خواهیم داشت.

برخی از جلسات شما پشت درهای بسته با دوستان برنامه‌ساز انجام می‌شود. می‌توانید در مورد محتویات این جلسات به ما بگویید؟

ما جلسات متعددی داشته‌ایم با دوستان به ویژه با تهیه‌کنندگان شبکه و انجا با دوستان پیرو مسائل و اتفاقات شبکه گپ می‌زنیم و من به سابقه دوستی دیرینه‌ای که با بسیاری از دوستان دارم خیلی رک و شفاف بحث و تبادل نظر می‌کنم و چیزی که مهم است راجع به رویکرد و پرداخت برنامه‌ها خیلی حرف می‌زنیم و برای ما مهم است که با چه رویکردی می‌خواهیم بحث کنیم و مردم را به مسائل حساس کنیم و برنامه ریزی کنیم وشنیده شویم. اجازه بدهید همانطوری به صورت خصوصی بین من و همکارانم بماند اما بسیار جلسات مفیدی است و آنجا بحث‌های خوبی می شود و امیدواریم که نتیجه آن روی آنتن باشد و برایندش این باشد که برنامه‌ها شنیدنی‌تر باشند.

از همکاری رادیو و تلویزیون بگویید. گویا در حال تهیه برنامه‌ای با شبکه ۳ هستید و شنیده‌ایم ایده‌های دیگری برای برنامه های رادیو تلویزیونی دارید؟

این بخش از کار هم باز برمی‌گردد به استفاده از آن بستر تبلیغاتی و دیده شدن در تلویزیون و بعد شنیده شدن در رادیو. دوستان خیلی ایده‌های جذابی مطرح می کنند تا کمک بگیریم از رسانه‌های دیگر. البته در نهایت ذات رادیو و آن اتفاقی که قرار است در رادیو بیفتد زیر سوال نمی‌رود ولی ما سعی می‌کنیم تعامل رادیو جوان را به عنوان یک شبکه پرمخاطب بیشتر کنیم. از شبکه‌های پر مخاطب دیگر استفاده کنیم که هم ما شنیده شویم و هم آنها دیده شوند . این گستردگی را درکار و تبلیغاتمان خواهیم داشت. عصر، عصری است که باید به سمت جلو حرکت کرد. رادیو نسبت به گذشته خیلی متحول شده و نوعی از برنامه سازی که کاربران در اینترنت در سراسر دنیا آغاز کرده‌اند نشان دهنده این است که تلفیقی بین رسانه‌ها در حال شکل گرفتن است و مخاطب هم گاهی می‌پسندد. ما هم سعی می‌کنیم برنامه‌هایی بین رادیو و تلویزیون تولید کنیم. برنامه‌هایی که نصف رادیویی و نصف تلویزیونی باشند. این‌ها برنامه‌های ویژه‌ای خواهند بود در آینده. اما برنامه‌های اصلی و کمربندی و برنامه‌هایی که برای ما اهمیت دارند به صورت کاملا رادیویی عرضه خواهند شد. برای این موضوع هم ما در حال کار هستیم. آزمون و خطایش قبلا انجام شده ما با بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم به صورت عملی وارد این فاز خواهیم شد و از مخاطب ها هم حتما کمک خواهیم گرفت.

چون فضای مجازی و فضای امروز ارتباطی تعاملی است شما از این تعامل چه طور می‌خواهید استفاده کنید؟

یکی از مهمترین کارهایی که ما انجام داده‌ایم این است که مشخصا در برنامه‌های کاوشگر و پیشخان عصر این کار را کرده‌ایم که در یک دوره یک ماهه، دو ماهه اطلاعات و آگاهی بخشی و رویکرد به مخاطب دادیم و بعد همان را از او گرفتیم. ما در بخش تعاملی، در یک مورد اینطور کار کردیم مثلا در بحث محیط زیست یک سری اطلاعات در مورد تالاب‌ها، خشک شدن دشت‌های ایران، در مورد مسائل مهم محیط زیستی به مخاطب داده‌ایم و بعد برای آزمایش او در قالب سوال‌هایی اینها را پرسیده‌ایم و بعدا همان اطلاعات به ما برگشت داده شده. این به نظرم یک نوع تعامل است بین برنامه ساز و مخاطب. در تعامل‌های بعدی سعی خواهیم کرد که مخاطب را وارد فضای تعاملی به صورت برنامه سازی و خبرنگار افتخاری کنیم کما اینکه همیشه هم بوده در طول تاریخ رادیو. قبلا هم رادیو گزارش‌گر افتخاری داشته، همیشه کسانی داشته که نامه می‌نوشته‌اند و یا ایمیل می‌فرستاده‌اند. ما به سمت گسترده کردن این تعامل هستیم اما همان تعاملی که قبلا عرض کردم بیشتر مد نظرمان است این که مخاطب رویکرد ما را بگیرد و در همان راهبرد به ما پاسخ دهد و بدانیم که مسئله تبدیل به نیاز مخاطب شده است.

از: سروش، شماره ۱۶۲۲ گفت‌وگو: فرناز آراسته

کد خبر : 2948 ساعت خبر : 9:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2948
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات