به‌ زودی عملیات عمرانی پل‌شکسته شروع خواهد شد

شهردار مرکز لرستان با بیان اینکه در طول عمر شهرداری خرم‌آباد در کل نزدیک به ۱۱۰ هکتار فضای سبز داشته‌ایم، گفت: در طول ۲ سال اخیر نزدیک به ۱۲۰ هکتار پروژه فضای سبز طراحی، برنامه‌ریزی و در حال ساخت داریم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، یحیی عیدی بیرانوند در جمع خبرنگاران، افزود: اگر این اتفاق تا یک‎سال آینده محقق شود، جهش خوبی در حوزه فضای سبز در خرم‌آباد به‎وجود خواهد آمد.

وی با اشاره به پروژه پل شاپوری، اظهار کرد: این پل که در حال تخریب است ولی با پیگیری‌ها و برگزاری جلسات متعددی با کارشناسان و همچنین مالکین اطراف آن، به‌زودی عملیات عمرانی این اثر شروع خواهد شد.

شهردار خرم‎آباد تصریح کرد: بستر رودخانه که ۱۱ هکتار است نیاز به اجاره‌نامه از امور آب داشت که آن را هم انجام داده‌ایم.

عیدی‌بیرانوند یادآور شد: پروژه آبشار طلایی که ۴۴ هکتار مساحت دارد قبل از شروع عملیات توسط عده‌ای در حال خرید و فروش بود ولی زمانی‎که عملیات پروژه آغاز شد دیگر نتوانستند این کار را انجام دهند.

وی اضافه کرد: منابع مالی ما اندک است و شبانه‌روز با پیمانکاران و طلب‎کاران شهرداری درگیر رفع مشکلات هستم و اگر مدیریت شهری و اعضای شورای شهر به حاشیه کشیده شوند فرصت‌های زیادی را از دست خواهیم داد.

پایان پیام

پل شاپوری

پل شکسته یا پل شاپوری یکی از شاهکارهای معماری دوره ساسانیان محسوب می‌شود و در ضلع جنوبی قلعه فلک افلاک در جنوب شهر خرم‌آباد در استان لرستان واقع شده‌است.

در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۰۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این پل نزدیک به ۳۱۲ متر درازا و حدود ۱۰ متر بلندا داشته‌است. پل از ۲۸ چشمه طاق و ۲۷ پایه پل تشکیل شده بود که هم اینک تنها ۵ چشمه طاق از آن‌ها بر جای مانده‌است و دیگر چشمه‌ها بر اثر عوامل طبیعی ویران شده‌است. سطح هرپایه ۶۱ متر و فاصله بین دو پایه ۷.۵ متر است. طاق‌های پل به صورت جناقی ساخته شده و سبک‌سازی پل در قسمت طولی پل در زیر روگذر پل صورت گرفته‌است و پایه‌های پل و موج شکنهای آن به صورت لوزی شش ضلعی از سنگ ساخته شده‌است مصالح این پل از سنگ، ملات گچ و ساروج است.

کد خبر : 3598 ساعت خبر : 8:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3598
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات