به کارگیری فناوری پیشرفته راکتور دوغابی برای اولین بار در کشور

واحد نیمه صنعتی تولید سوخت مایع از گاز طبیعی با ظرفیت یک هزار بشکه‌ در روز و با به کارگیری فناوری پیشرفته راکتور دوغابی، برای اولین بار در کشور احداث می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، دکتر منصور بزمی، رئیس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این‌که این واحد نیمه صنعتی بر اساس قرارداد پروژه پژوهشی که ۲۳ تیر ماه بین پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران در اهواز به امضا‌ء رسید، احداث می‌شود، گفت: طبق این قرارداد اجرای پروژه پژوهشی شامل «تدوین دانش فنی، طراحی مفهومی و پایه پیشرفته واحد نیمه صنعتی تولید سوخت مایع از گاز طبیعی (GTL)» در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شد.

بزمی با اشاره به این‌که این قرارداد دارای دو فاز است، تصریح کرد: در فاز اول، پژوهشگاه طراحی مفهومی،‌ طراحی پایه پیشرفته و همچنین تهیه مدارک مناقصه را بر عهده دارد و فاز دوم این پروژه نیز شامل طراحی تفصیلی، خرید، نصب و راه اندازی خواهد بود.

رئیس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این‌که پژوهشگاه بالغ بر ۱۵ سال بر روی فناوری جی تی ال فعالیت می‌کند، افزود: هم اکنون این مرکز در اولین اقدام تجاری‌سازی این فناوری ارزشمند ملی با کمک بخش خصوصی بر روی یک واحد صنعتی ۳۰۰۰ بشکه‌ای کار می‌کند که فناوری به کار گرفته شده در این واحد از نوع بستر ثابت (fixed bed) است.

وی در ادامه افزود: فناوری که با شرکت مناطق نفت خیز جنوب قرارداد آن به امضا رسیده است، از نوع راکتور دوغابی (Slurry Bed) است که در مقایسه با فناوری بستر ثابت، اقتصادی‌تر و همچنین پیشرفته‌تر است.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که با استفاده از این فناوری می‌توانیم اقتصاد واحدهای جی تی ال را بهبود بخشیم، گفت: تنها کشوری که در دنیا دارای این فناوری است، شرکت ساسول در آفریقای جنوبی است که هم اکنون توانسته‌ است یک واحد صنعتی را در قطر احداث کند.

وی در ادامه افزود: دیگر کشورهای پیشرفته دنیا همانند کشور ما دارای پایلوت هستند و ما می‌توانیم با انجام این پروژه و همچنین با طراحی و احداث نمونه واحد نمایشی، دانش فنی خود را تکمیل کنیم.

بزمی اظهار امیدواری کرد پس از احداث واحد نمونه نمایشی ۱۰۰۰ بشکه‌ای بتوانیم واحد‌های جی تی ال راکتور دوغابی (Slurry Bed) را در مقیاس صنعتی برای کشور طراحی کنیم.

رئیس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این‌که دانش طراحی پایه از دیگر کشورها اصولا خریداری می‌شود، گفت: در فاز نخست این قرارداد طراحی مفهومی و همچنین طراحی پایه پیشرفته را پژوهشگاه به عهده خواهد داشت تا از این طریق بتوانیم از دیگر کشورها بی‌نیاز شویم.

بزمی در خصوص مدت زمان اجرای این پروژه گفت: طبق این قرارداد، پژوهشگاه یک سال زمان برای انجام این پروژه در اختیار دارد که ما تلاش می‌کنیم در همین مدت این پروژه را به انجام برسانیم.

وی با اشاره به این‌که پروژه جی تی ال از نوع راکتور دوغابی (Slurry Bed) در اختیار معدود کشورهای صاحب فناوری دنیا است، گفت: با توجه به منابع عظیم نفتی در کشور این نیاز احساس می‌شود که علاوه بر مصرف گاز به صورت خام بتوانیم آن را به فرآورده‌ نیز تبدیل کنیم که جی تی ال یکی از این فناوری‌ها برای تبدیل گاز به فرآوده به شمار می‌آید.

بزمی با تاکید بر این‌که اگر بخواهیم در زمینه جی تی ال به پیشرفت‌هایی دست پیدا کنیم، باید از فناوری‌های جدید نظیر راکتور دوغابی (Slurry Bed) استفاده شود، گفت: از آنجایی که پروژه‌ای که پژوهشگاه در حال انجام آن است، از نوع نمونه واحد نمایشی است به صرفه اقتصادی آن توجه زیادی نمی‌شود؛ بلکه مهم‌ترین هدف از انجام این پروژه‌ها، تکمیل چرخه فناوری و همچنین دانش فنی است و از این رو در واحدهای صنعتی با ظرفیت‌های بالا بحث اقتصادی حائز اهمیت می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 2361 ساعت خبر : 8:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2361
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات