تشکیل ستاد آنفولانزای فوق‌حاد پرندگان در خرم‌آباد

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از تسنیم، ستاد آنفولانزای فوق حاد پرندگان برای مقابله با شیوع احتمالی این بیماری در خرم‌آباد تشکیل شد.

محمود آشناگر ظهر امروز در جلسه ستاد آنفولانزای فوق حاد پرندگان که در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: از سال ۸۴ تاکنون هیچ مورد مشکوکی در بحث مبتلا شدن پرندگان استان به ویروس آنفولانزای فوق حاد مشاهده نشده ولی به‌منظور پیشگیری از این مهم ستاد مقابله با آنفولانزای فوق حاد پرندگان در خرم‌آباد تشکیل شد.

وی افزود: هدف از تشکیل این جلسه اعلام تشکیل ستاد مقابله با آنفولانزای فوق حاد پرندگان در خرم‌آباد و نیز اعلام آمادگی اعضای ستاد برای مقابله با این بیماری بوده است.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار خرم‌آباد عنوان کرد: با توجه به اینکه این بیماری تابه‌حال در استان مشاهده نشده، نیازی به تبلیغ در صداوسیما نیست چون این کار باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود، اما به‌منظور ایجاد آمادگی برای مقابله با شیوع احتمالی آنفولانزا، لازم است که تولیدکنندگان طیور آموزش ببینند و نیز باید توزیع بروشور و ارائه آموزش‌های لازم در رابطه با آنفولانزای فوق حاد پرندگان در روستاها در دستور کار قرار بگیرد.

پایان پیام

آنفلوانزای پرندگان

آنفلوانزای پرندگان گونه‌ای بیماری ویروسی است که ویروس عامل آن از خانوادهٔ Orthomyxoviridae می‌باشد. این ویروس خود دارای سه تیپ A,B،C است. تیپ A توسط تحت آنتی‌ژن‌های H و N تقسیم‌بندی می‌گردد. ویروسهایی که در آزمایش‌ها جداسازی می‌شوند از گونهٔ A این ویروس و از زیررده‌های H5 و H7اند.

ویروس آنفلوانزا سندرم‌های متعددی از آلودگی‌های بدون علامت تا آلودگی خفیف دستگاه تنفسی فوقانی و کاهش تولید تخم، و بیماری عمومیت یافته با علائم تنفسی، رال (خس خس سینه)، ریزش اشک، سینوزیت، سیاه شدن قسمت‌های بدون پر مانند تاج و ریش، تورم سر و صورت، ژولیدگی پرها، اسهال، و بروز درگیری سیستم عصبی همراه با مرگ سریع را در پرندگان ایجاد می‌کند. دوره نهفتگی در اشکال مختلف بیماری متفاوت و بین چند ساعت تا ۳ روز در یک پرنده و در یک گله تا ۱۴ روز است. طول این دوره به میزان آلودگی ویروسی، راه عفونت، گونه پرنده، قدرت بیماری‌زایی ویروس و عوامل محیطی مانند گرد و غبار و آمونیاک بستگی دارد. بیماری آنفلوانزا فوق حاد در طیور تخم‌گذار و مادر شروعی ناگهانی و دوره‌ای کوتاه بین ۳ تا ۷ روز دارد.

کد خبر : 3623 ساعت خبر : 4:06 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3623
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات