تصاویر آتش‌سوزی در جنگل‌های خرم‌آباد

به گزارش پایگاه خبری گلونی امروز پس از مهار آتش‌سوزی منطقه «چَم دیوو» چگنی، منطقه «تنگ موسی» در روستای دلبرسادات آتش گرفت. فعالین محیط زیست که در منطقه حضور داشتند به آنجا رفتند و آتش را خاموش کردند. گزارش تصویری گلونی را ببینید. با تشکر از آقای یاراحمدی، فعال محیط زیست.

پایان پیام

در مورد ایل چگنی

ایل چِگِنی یا چگینی یکی از ایلات ساکن در لرستان است. شاخه‌ای از این ایل ساکن استان قزوین در مرکز ایران و شاخه‌ای دیگر کرکوک و سلیمانیه عراق سکونت دارند. عده‌ای نیز ساکن استان فارس در جنوب ایران هستند.

کلمه چگنی از ریشه «چگه» که چشمه‌ای است در دامنه سفیدکوه (محل اسکان طوایف چگنی) گرفته شده‌است و گویا روستایی به همین نام «چگه» نیز در همان منطقه وجود دارد این نظر مورد وثوق افراد مختلفی از همین طایفه است. برخی چگنی را یک کلمه ترکی مشتق از واژه «چگین» که نوعی بخیه دوزی است دانسته‌اند. اسکار مان گمان برده‌است که چگنی با چینگانه به معنای کولی مرتبط است. اما نظر مان نزد دانشمندان زبانشناس سندیت ندارد. همچنین به گزارش رابینو کولی‌های استرآباد (گرگان فعلی) خود را چگینی می‌دانند.

گروهی معتقدند چگنی‌ها از لرستان به کردستان مهاجرت کردند و برعکس گروهی معتقدند آنها از کردستان به لرستان آمده‌اند. چگنی در دوران صفویان دارای قدرت بود و ایل به غارت کاروان‌های تجاری می‌پرداخت. با شکایت تجار به شاه طهماسب اول وی اقدام به تبعید عده‌ای از ایل به قوچان در خراسان نمود. پس از حکومت صفویان بسیاری از چگنی‌های تبعید شده به لرستان بازگشتند.
تنها نشانه‌ای که از ایل در کردستان وجود دارد روستایی با همین نام در شهرستان بیجار است در لرستان اما همچنان جمعیت زیادی از چگنی‌های بین خرم‌آباد تا رودخانه کشکان ساکن هستند. هنگامی که شرق‌شناس بریتانیایی هنری راولینسون در سال ۱۹۱۱ میلادی به لرستان سفر کرد جمعیت چگنی‌ها را ۲۰۰۰ خانواده تخمین زده‌است. همچنین آمارها نشان می‌دهد در دهه ۱۹۷۰ میلادی تعداد خانوار این ایل به ۵۱۰۰ خانوار رسیده که از این مجموع تعداد ۳۰۰ خانوار در کرکوک و سلیمانیه در عراق ساکن بودند.

کد خبر : 3431 ساعت خبر : 0:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3431
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات