جنگل رمز ورود به رسانه‌هاست

پایگاه خبری گلونی، احسان میرزائی: ایران را توافقی محیط زیستی لازم است، توافقی که یکی از مفاد آن باید تنفس ۱۰ ساله جنگل‌ها باشد، طرحی که ۱۰ سال پیش مطرح شده بود و اکنون دکتر مهدی کلاهی (دکترای جامعه‌شناسی محیط زیست از ژاپن) دوباره آن را احیا کرده و اکنون به طور جدی طرح تنفس را در دانشگاه تهران و سازمان محیط زیست پیگیری می‌کند.

در پورتال سازمان حفاظت محیط زیست آمده است: در نشست کارگروه مشترک رسانه ملی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها مقرر شد با توجه به شروع موج سفرهای تابستانی و به منظور اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی برای ارتقای حفاظت از جنگل‌ها، هشتم مرداد با عنوان روز «جنگل رمز حیات»، تعیین و برنامه های آموزشی و فرهنگی برای حفظ جنگل‌ها برگزار شود و همه رسانه‌ها و به ویژه شبکه خبر و شبکه‌های ملی و استانی صدا و سیما به طور شایسته‌ای به آن بپردازند.

این روز نمادین، نظر به نقش جنگل‌ها در تامین آب، هوا و امنیت غذایی، عنوان «جنگل رمز حیات» و شعار «نگذاریم بمیرد جنگل، که جهان خواهد مرد» را دارد. اما این حرکت بی‌تردید بدون یاری رسانه‌های ارتباط جمعی موفق نخواهد بود. بنابراین تقاضا داریم تا با ما در این مسیر همراه شوید. وعده ما ۸ مرداد. هر ایرانی در هر جا که هست، هر حرکتی را که می‌تواند برای حفظ جنگل‌ها انجام دهد.

در این بین برخی از کارشناسان و فعالان محیط زیست این حرکت را قبول ندارند و از آن به عنوان نمایش، شعار و پوپولیسم رسانه‌ای یاد می‌کنند؛ آنها به تخریب جنگل‌ها در نقاط مختلف کشور که مستقیم یا با واسطه به دولت‌ها و برخی سازمان‌ها ربط دارد اشاره می‌کنند.
قطعا مخالفان چنین حرکت نمادینی با توجه به بحران محیط زیستی، اوضاع وخیم جنگل‌ها و اندک فرصت باقی مانده برای نجات طبیعت از شنیدن اخباری همچون توقف کامل احداث سد شفارود بیشتر خوشحال می‌شوند تا سرمایه‌گذاری برای حرکت‌های نمادین. اما آیا با قهر کردن و کنار کشیدن مسئله حل می شود؟
می‌دانیم مقصر اصلی و بانی تخریب جنگل‌ها چه کسانی هستند؛ اما بهتر است از فرصت ایجاد شده استفاده بهینه کرد، تا حالا فرصت یک دقیقه‌ای برای بیان مسئله‌ای مهم داشته‌اید؟
حالا صداوسیما یک روز را به جنگل‌ها اختصاص داده، تمام نقدها و دلایل مخالفت قبول، اما هنر و تخصص آن است که از این فرصت پیش آمده با زیرکی و هوشیاری بهره ببرید وگرنه کودکان هم هنگام عبور از جلوی اسباب‌بازی فروشی اگر به خواسته‌شان نرسند روی زمین ولو می‌شوند و پای‌کوبان گریه می‌کنند.
ایران را توافقی محیط زیستی باید؛ توافقی که قوانین محیط زیستی در راس تمام قوانین باشد و همه خود را ملزم به رعایت آن بدانند.

پایان پیام

کد خبر : 2467 ساعت خبر : 0:32 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2467
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات