دانشگاه جندی‌شاپور دزفول آماده ثبت در یونسکو

در دیدار رئیس دانشگاه جندی‌شاپور دزفول با سرپرست کمیسیون ملی یونسکو به مناسبت برگزاری کنگره بین‌الملی جندی‌شاپور، بر جلوگیری از تخریب فزاینده آثار باقی‌مانده این دانشگاه بی‌نظیر، بسترسازی برای آغاز حفاری‌های باستان‌شناسی و آماده‌سازی پرونده تنها شهر دانشگاهی جهان باستان به‌منظور ثبت در میراث جهانی یونسکو، به‌عنوان اهداف برگزاری این همایش تأکید شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، در ابتدای این نشست دکتر محمدرضا عصاری، رییس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول با ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در طول یک‌سال گذشته برای برگزاری کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور، بر نقش ارزشمند کمیسیون ملی یونسکو در همکاری و مشارکت برای پیشبرد اهداف کنگره تأکید کرد.

در این مراسم همچنین دکتر نصیری‌ قیداری، سرپرست کمیسیون ملی یونسکو، ضمن استقبال و تقدیر از اقدام‌های مفید انجام‌ شده، آمادگی کمیسیون ملی یونسکو را برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این کنگره بین‌المللی اعلام کرد.

وی با اشاره به عظمت علمی و آموزشی دانشگاه جندی‌شاپور اظهار داشت: در دورانی که سایه جهل، خشونت و ستیز در جهان دامن‌گستر شده بود، ایرانیان با تأسیس چنین دانشگاهی عظیم، نقش بی‌نظیری در ترویج علم جهان ایفا کردند.

در این مراسم همچنین دکتر عبدالمهدی مستکین، مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو، ضمن ابراز خرسندی از به ثمر رسیدن تلاش‌های این گروه در برجسته‌سازی و حساس‌کردن مسئولان فرهنگی و دانشگاهی کشور نسبت به این میراث ارزشمند خاطر نشان کرد: هدف اصلی این همایش فقط انجام یک اقدام نمایشی نیست، بلکه مقصود در گام اول جلوگیری از تخریب فزاینده آثار باقی‌مانده این دانشگاه بی‌نظیراست و در گام دوم بسترسازی برای آغاز حفاری‌های باستان‌شناسی و در فرجام آماده‌سازی پرونده تنها شهر دانشگاهی جهان باستان به‌منظور ثبت در میراث جهانی یونسکو است.

قدمت ۱۸۰۰ ساله

وی در ادامه گفت: دانشگاه کهن جندی‌شاپور با قدمت بیش از ۱۸۰۰ سال، در دوران باستان محل تلاقی دانش شرق و غرب در ایران‌زمین و سند افتخار آمیز سنت علمی شکوفای ایران‌زمین در توسعه مرزهای دانش در عرصه جهانی بوده‌ است. امید می رود که برگزاری این همایش بسترساز دست‌یابی به نتایج موردنظر باشد.

کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور هفته اول بهمن‌ماه در دو شهر تهران و دزفول به‌مدت سه‌روز با مشارکت دانشگاه‌ها و نهادهای مختلف برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان و محققان می‌توانند مقاله‌های خود را پیرامون موضو‌عاتی از قبیل تاریخ و باستان‌شناسی، شهرسازی و معماری، هنر و موسیقی، سیاست و کشورداری، آموزش‌عالی و مکتب علمی و … تا ۲۰ آبان‌ماه به دبیرخانه علمی همایش، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و یا به وبگاه jundi-shapur.ir ارسال کنند.

پایان پیام

کد خبر : 2781 ساعت خبر : 9:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2781
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات