در سال آینده وضعیت بی‎آبی و کاهش آب بدتر خواهد شد

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: متوسط بارش امسال در کشور ۱۹۰ میلی‎متر گزارش شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا،محمدتقی توکلی اظهار کرد: با کاهش ذخایر منابع آب سطحی و زیرزمینی در کشور مواجه‎ایم.

وی با بیان اینکه متاسفانه روند برداشت‎ها و مصارف رو به افزایش است، بیان کرد: این در حالیست که روز به روز وضعیت آب زیرزمینی بدتر می‎شود؛ حتی شاهد افت و کاهش رودخانه‎های دائمی نظیر کشکان در لرستان هستیم.

توکلی گفت: قطعاً در سال آینده وضعیت بی‎آبی و کاهش آب بدتر خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: روند بارندگی‎ها به‎گونه‎ای شده که متوسط کشور از ۲۵۰ میلی‎متر به ۲۳۸ میلی‎متر رسیده است.

توکلی گفت: در سال‎جاری متوسط بارش‎ها در کشور ۱۹۰ میلی‎متر بوده، در لرستان نیز از ۵۲۸ میلی‎متر به ۴۸۰ میلی‎متر رسیده است.

وی بیان کرد: میزان بارش‎ها در درازمدت ۱۳ درصد و نسبت به سال‎گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس گفت: مصرف آب افزایش یافته و نیاز است میزان آب قابل دسترس محدود شود چراکه آینده کشور در بحث آب وضعیت تاریکی دارد.

پایان پیام

سال آبی

سال آبی اشاره به یک دوره دوازده ماهه برای سنجش میزان بارندگی در یک ناحیه دارد. سال آبی از نظر طول زمان به مدت دوازده ماه یا یک سال تمام است.

به دلیل بارش های فصل پائیز و زمستان که در خیلی موارد در قالب بارش برف اتفاق می افتد و تاخیر در ذوب برف تا اواخر تابستان سال بعد، سال آبی منطبق با سال رسمی نیست. به همین دلیل سال آبی عمدتاً مشتمل بر دو سال بیان می‌شود مانند: سال آبی ۱۳۹۲-۱۳۹۳ که در آن نزولات جوی از ابتدای پائیز ۱۳۹۲ تا انتهای تابستان ۱۳۹۳ اندازه گیری می شوند.

شروع سال آبی در ایران از ابتدای پائیز است. به این ترتیب یک سال آبی در ایران از ۱ مهرماه شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می یابد.

کد خبر : 3013 ساعت خبر : 10:42 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3013
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات