روزنامه‌ی لرستان/ ۲۲ مرداد

مروری بر خبرهای روز استان که هر روز به طور ویژه در پایگاه خبری گلونی منتشر می‌شود:

برای اینکه روزنامه را با خبر خوب آغاز کنم دو خبر می‌نویسم و بعد می‌روم سراغ پرونده پردود کوهدشت و جنگل‌های مظلومش. اول اینکه عملیات اجرایی راه‌آهن بروجرد آغاز شد. طی این خبر که در ایسنا منتشر شد، علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز یکی از مطالبات به‎حق مردم شهرستان بروجرد پس از سال‎های طولانی عملیات آن آغاز شده است. بیش از ۱۰ سال قبل مطالعات اجرایی راه‎آهن بروجرد شروع شده، چراکه ساخت راه‎آهن از سیاست‎های راهبردی نظام جمهوری اسلامی است. خبر خوب دیگر یک خبر رکورددار است. به نقل از تسنیم، امروز معاون عمرانی استاندار لرستان گفت: استان لرستان در تولید شیلات رتبه اول کشور را دارد.

قبل از اینکه از وضعیت کوهدشت بنویسم این را هم بدانید که امروز خبری منتشر شد مبنی بر فرو ریختن بخشی از یک بنای تاریخی در شهرستان بروجرد به نام پل تاریخی قلعه کرم (حاج فتحعلی). دلیلش هم تردد خودروها بود که قبلا از طرف رسانه‌ها هشداد داده شده ولی کسی پیگیری نکرده است.

حالا برویم سراغ بلوط‌های لرستان که دیگر روز نیست خبری از آتش‌ گرفتنشان نشنویم و دل درختی نسوزد. بعد از ظهر امروز گلونی خبری منتشر کرد مبنی بر ادامه داشتن آتش‌سوزی جنگل‌های کوهدشت. طی این خبر محسن یاراحمدی فعال محیط زیست به خبرنگار گلونی گفت: ساعت ۱۱ صبح امروز به منطقه رسیدیم و از بخشداری درخواست ماشین کردیم که گفتند ماشین نداریم و از ما خواستند برای رفتن به بالای کوه آب‌معدنی بخریم و فاکتورش را ارایه کنیم. بعد از رایزنی‌ها، آقای گراوند مسئول علوم‌پزشکی سرترهان یک شاسی‌بلند در اختیار ما گذاشت و به منطقه رفتیم. واقعا صعب‌العبور است. به سختی خودمان به ارتفاعات رساندیم. الان ۳۰ نفر در منطقه هستیم. به جز بچه‌های اداره برق سرترهان بقیه محلی و داوطلب هستند. ما هم چند نفری از خرم‌آباد آمده‌‌ایم. گروه کوهنوری کوهدشت هم هست. سعی می‌کنیم تا شب همه آتش را خاموش نکنیم و برگردیم. البته امروز پنج‌شنبه است و مسئولین در دسترس نیستند. حدا کند ختم به خیر بشود. دست‌مان مانند همیشه خالی است. شاخه درخت داریم و بیل.

گلونی خبر آتش‌سوزی را از دیگر کسانی که در منطقه بودند پیگیری کرد. رضا نصیری عضو گروه کوهنوردی بلوط زاگرس که به همراه شش نفر از اعضای گروه در منطقه گَوَر سرتَرهان حضور داشت به گلونی گفت: از کوهدشت آمده‌ایم به منطقه. بچه‌های خرم‌آباد و کارکنان اداره برق هم هستند. با بیلچه و شاخه درختان و گاهی اره کردن آتش بلوط‌ها را خاموش کردیم. اینجا درختان میوه جنگلی زیاد است و متاسفانه بسیاری آسیب دیده‌اند.

آقای میرزائیان از مسئولان یگان حفاظت منابع طبیعی به پایگاه خبری گلونی گفت: در منطقه هستم و آتش تقریبا مهار شده است. البته دیشب هم مهار کردیم ولی صبح دوباره شروع شد. در منطقه می‌مانیم تا مطمئن بشویم که کامل مهار شده است. البته بیشتر آتش‌سوزی مربوط به مرتع است. منطقه صخره‌ای است و آتش هم گاه به صخره می‌خورد و خاموش می‌شود. برخی از درختان بلوط و گیرچ را از دست داده‌ایم.

در گزارشی که حوالی عصر در گلونی منتشر شد خبرنگاران مستقر در منطقه از حضور فرماندار کوهدشت آقای محمدی در منطقه خبر دادند. یکی از شاهدان عینی به خبرنگار گلونی گفت: آقای محمدی با چند اتومبیل به پای کوه رسیده است و مشغول ارزیابی منطقه است. البته گمان می‌رود حضور خبرنگاران خرم‌آبادی باعث این حضور شده باشد. الان تقریبا آتش مهار شده است و نیروهای مردمی فعلا در منطقه هستند تا آتش دوباره شعله نکشد. سرتَرهان از سه روز پیش در حال سوختن است و این نخستین حضور پررنگ مسئولان در منطقه است.

نگران نباشید. اتفاق خاصی نیفتاد، فقط چند هکتار درخت از دست دادیم، مثل چند روز قبل، مثل هفته گذشته، مثل همه‌ی آن دفعات که درختان سوختند و ما اینجا غم‌نامه‌ای نوشتیم. جنگل‌های بلوط سرزمینم را به خدا می‌سپارم چون ما امانتدارهای خوبی نیستیم. من واقعا نمی‌دانم سرنوشت طبیعت لرستان و درختان بلوط چه می‌شود فقط می‌دانم وضعیت پیش آمده بسیار نگران کننده است. معلوم نیست نسلی که در کودکی صبح تا شب خبرهای آتش‌سوزی‌های عمدی انسان‌ها را می‌شنود در آینده چه طور با طبیعت برخورد می‌کند. اصلاح می‌کنم، اگر طبیعتی برای آیندگانمان باقی بگذاریم. من که بعید می‌دانم.

پایان پیام

گزارش‌گر: آرشین ساکی

کد خبر : 3285 ساعت خبر : 9:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3285
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات