لرستان در هفته‌ای که گذشت

پایگاه خبری گلونی – شنبه روز خبرنگار بود و لرستان هم از داغی بازار خبرهای خبرنگاری بی‌بهره نماند. فارس از برگزاری همایش پیاده‌روی و دوچرخه سواری با حضور اقشار مختلف خبرنگاران رسانه‌های گروهی و مسئولان، به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت محمود صارمی و روز خبرنگار در بروجرد نوشت و برگزاری مراسمی در خرم‌آباد با حضور رئیس خانه مطبوعات لرستان به مناسبت روز خبرنگار. ایسنا هم خبر شهادت محیطبان داریوش برخورداری را منتشر کرد و غرق شدن جوانی ۲۲ ساله در رودخانه آبشار بیشه. روز شنبه دو نمایشگاه ده روزه آثار کاریکاتور و عکس در نگارخانه شهید هژبر و شهید آوینی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرم‌آباد هم افتتاح شد.

خبرهای یکشنبه خبرهای خوش بود، مدیر کل سابق ثبت احوال لرستان در خبرگزاری مهر از راه اندازی ۴۰ ایستگاه صدور کارت هوشمند ملی در لرستان خبرداد. مدیر عامل شرکت آبفار لرستان طی خبری که در ایسنا منتشر شد از به بهره‎برداری رسیدن پروژه‎های آبرسانی هم‌زمان با هفته دولت در بیش از ۶۰ روستای استان خبر داد. در همین خبرگزاری خبری هم مبنی بر اختصاص اعتبار ۵ درصدی به مدیریت بحران منتشر شد.

فارس از کنتورهای هوشمند بروجرد نوشت که مدیر امور برق بروجرد گفت: قریب به ۵۰ درصد از کنتورهای برق این شهرستان کنتورهای دیجیتال هستند و با اشاره به اینکه برای تبدیل کنتورهای قدیمی به دیجیتال با پیمانکار مشترکان این شهرستان قرارداد منعقد شده است، اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها، برای قریب به ۳ هزار دستگاه کنتور دیجیتال نیز اقدامات لازم انجام شده و اولویت با کنتورهای خراب و کنتورهای قدیمی است‌. بین این خبرهای خوش، گلونی هم خبری از ثبت ملی ورزش «زوران» به نام استان کرمانشاه نوشت و غفلت ما لرستانی‌ها که خوشایند نبود ولی متاسفانه این اولین بار نیست که از این دست اتفاق‌ها می‌افتد.

دوشنبه باز خبرهای لرستان رنگ و بوی دود و آتش به خود گرفت. خبر برای پلدختر بود. به نقل از گلونی قدرت‌الله ترابی‌نژاد، فرماندار پلدختر از آتش‌سوزی در منطقه کرکی این شهرستان خبر داد. به گفته ایشان آتش‌سوزی از شب قبل آغاز شده بود و تلاش نیروهای اطفاء حریق در منطقه تا روز دوشنبه، هنوز ادامه داشت. علت آتش‌سوزی هم نیروهای انسانی اعلام شد. آتش‌سوزی به کنار، دوشنبه ایسنا دو خبرخوب داشت، یکی دستگیری شش صیاد متخلف در الیگودرز و خبر خوش دوم هم اینکه مدیرکل گمرک لرستان از صادرات ۲۴ میلیون کیلوگرم کالا از طریق گمرک استان خبر داد. طبق گفته این مقام مسئول میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر دلاری ۵ درصد و از نظر ریالی نیز ۱۸ درصد افزایش داشته است. روز دوشنبه فارس هم خبر دستگیری یک نفر و کشف و ضبط ۲۷ کیسه زغال چوب بلوط قاچاق توسط پلیس دلفان را منتشر کرد.

ظهر سه‌شنبه گلونی خبر مهار آتش‌سوزی پلدختر را منتشر کرد. به نقل از ایسنا،‌ رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد هم از آغاز طرح پایش واحدهای صنعتی شن و ماسه شهرستان خبر داد. مصطفی مصطفی‎وند گفت: پساب واحدهای شن و ماسه آلودگی آب‎های سطحی را در پی دارد. به دلیل بالا بودن ذرات معلق ماسه در آب، این مخلوط در اراضی فرورفته و علاوه بر آلودگی آب و تغییر در بستر رودخانه‎ها باعث مرگ آبزیان و از بین رفتن زیستگاه‎های جانوری می‎شود و حتی برای استفاده در اراضی کشاورزی نیز مناسب نیست. مهر هم خبر خوبی از فرماندار لرستان منتشر کرد که گفت: اجرای پروژه‌های حوزه راه در سطح استان روند مطلوبی دارند. یکی از این پروژه‌ها آزاد راه خرم‌آباد – اراک است که احداث آن جزو مصوبات دور سوم سفر هیئت دولت به استان لرستان است. آقای فرماندار همچنین به روند اجرای پروژه‌های راه آهن استان لرستان اشاره کرد و گفت: راه آهن دورد – خرم‌آباد – اندیشمک هم اکنون عملیات اجرایی آن به صورت مطلوبی در حال انجام است.

چهارشنبه گلونی خبری از سمندر لرستانی منتشر کرد که در این خبر نوشته شده بود: چندی پیش خبر اکران یک فیلم با عنوان «فرمانروای زاگرس» منتشر شده که در توضیح آن نوشته شده بود: «تمامی درآمد از پخش این فیلم صرف کمک به همیاران سمندر در استان خوزستان خواهد شد.» که بعد از واکنش‌های خبرنگاران و کارشناسان لرستانی به پوستر فیلم، عاقبت در پوستر جدید اصلاح مربوطه انجام شد و نام سمندر لرستانی آمد. تسنیم از اختصاص اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی به عملیات اجرایی سد کمندان نوشت و ایسنا هم از ضرورت رفع مشکلات واحدهای تولیدی استان که از مشکلات عدیده‎ای نظیر کمبود نقدینگی، نداشتن سرمایه در گردش و مشکلات سرمایه‎ای رنج می‎برند از زبان رئیس اتاق بازرگانی خرم‌آباد خبر داد.

پنجشنبه خبرهای اصلی استان حول و حوش آتش‌سوزی ترهان کوهدشت می‌چرخید. پیرامون صحبت‌های کسانی که در منطقه حضور داشتند و نیروهای جوانی که از خرم‌آباد با دست خالی برای خاموش کردن آتش به کوهدشت رفتند. بالاخره آتش خاموش شد اما خسارت زیادی به درختان بومی چون گیرچ و مَرو و… وارد شد. گزارش‌های تصویری از این آتش‌سوزی را هم می‌توانید در گلونی ببینید.

امروز گلونی خبری از آتش‌سوزی دیگری منتشر کرد، این بار منطقه هندی‌کُش دورود. این آتش‌سوزی که بعد از ظهر امروز اتفاق‌افتاد حوالی غروب خاموش شد. مهندس فتحی رئیس اداره محیط زیست لرستان هم از آتش‌ گرفتن دوباره منطقه حفاظت شده اِسپیکوه خرم‌آباد خبر داد. طی خبری که در ایسنا منتشر شد در پی این آتش‌سوزی‌های زنجیره‌ای، نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد گفت: دستگاه قضایی باید با عاملان آتش‌سوزی جنگل‌های لرستان برخورد قاطع کند و گفت: بنا بر گفته مسئولان سالانه ۱۲ هزار هکتار از جنگل‌های لرستان نابود می‌شود. در جنگل‌ها آتش روشن نکنید و عواملی که سبب آتش‌سوزی می‌شوند را شناسایی و معرفی کنیم. رودخانه کشکان خشک شد و بلوط‌های زاگرس سوزانده شدند آیا نباید به فکر آینده و سرمایه استان باشیم؟

پایان پیام

گزارش‌گر: آرشین ساکی

کد خبر : 3334 ساعت خبر : 8:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3334
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات