مراکز آموزش عالی روی بحران آب ورود جدی داشته باشند

رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان گفت: بحران آب روی اقتصاد، محیط‌زیست، مسائل اجتماعی و حتی جریان برنامه‎ریزی استان تأثیر گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، دکتر «سیدعلی نادر دهقانی الوار» در جلسه هماهنگی اجرای طرح اطلاع‎رسانی و فرهنگ‎سازی طرح احیاء و تعادل‎بخشی که در شرکت آب منطقه‎ای لرستان برگزار شد، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به‌عنوان سازمان پژوهشی دغدغه‎دار لرستان سعی می‎کند وارد عرصه‎هایی شود که نیاز استان است.

وی بحران آب را یک مسأله مهم برشمرد و با تأکید بر این‌که این مسأله تنها مختص شرکت آب منطقه‎ای استان نیست بلکه همه دستگاه‎های اجرایی باید ورود جدی داشته باشند، تصریح کرد: باید دانشگاه‎ها و مراکز آموزش عالی و افرادی که توانمندی علمی دارند روی بحران آب ورود جدی داشته باشند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان با بیان این‌که هر سازمانی ضمن حفظ تشکیلات خود باید تشکیلات اجرایی هم داشته باشد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه بدنه‌ی دانشجویی و دانشگاهی به جهاد دانشگاهی وصل است که باید از این ظرفیت برای فرهنگ‎سازی مصرف بهینه آب استفاده شود.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی واحد لرستان گفت: فرهنگ‎سازی مسأله آب تنها در دانش‎آموزان خلاصه نمی‎شود بلکه همه اقشار جامعه را درگیر می‎کند و باید از مشارکت عمومی در برطرف کردن بحران آب استفاده کرد.

دکتر دهقانی الوار با اشاره به این‌که باید به بحران آب به‌عنوان یک پروژه و پدیده نگاه کرد، چون این پدیده از یک سری مسائل تأثیر گرفته و ایجاد شده است، یادآور شد: بحران آب به‌عنوان یک پدیده نامتقارن و نامطلوب مطرح است که عوامل زیادی در بروز آن نقش داشتند و روی اقتصاد، محیط‌زیست، مسائل اجتماعی و جریان برنامه‎ریزی استان تأثیر گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: با این اعتقاد وارد اجرای طرح اطلاع‎رسانی طرح تعادل‎بخشی شدیم تا بتوانیم با همکاری تیم آب منطقه‎ای استان در برطرف کردن بحران آب نقش‎آفرینی کنیم.

دهقانی الوار ادامه داد: جهاد دانشگاهی استان در حوزه‎های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی حرف برای گفتن دارد و با مراکز تحقیقاتی زیادی تعامل و ارتباط دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان گفت: حتی جهاد دانشگاهی در حوزه‌ی سنگ علیرغم این‌که پتانسیل خوبی دارد و متولیان خاص خود را دارد، وارد شده و مراکز فرآوری سنگ‎های قیمتی را راه‎اندازی کرده است.

دکتردهقانی الوار با اشاره به این‌که در حوزه‌ی آب باید دانشگاه‎ها، اساتید، دانشجویان و نخبگان تفهیم شوند، افزود: بحران آب نه‎تنها در استان بلکه در کشور جدی است و باید همه مردم در بحث آموزش طبقه‎بندی شوند. به‌عنوان مثال برای روستائیان آموزش‎های مختلف به این قشر و برای شهرنشینان نیز آموزش‎های مورد نیاز داده شود و در این‌باره نیازمند سیستم متنوع هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت اجرای طرح اطلاع‎رسانی و فرهنگ‎سازی طرح احیاء و تعادل‎بخشی را برعهده گرفته‎ام و می‌کوشیم آنچه که انتظار آب منطقه‎ای است را عملیاتی کنیم و یک سری کارهای پژوهشی را نیز در این راستا انجام می‌دهیم.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که ۷۰ درصد آب مصرفی هر خانواده‎ای حمام است یک اختراع از سوی جهاد دانشگاهی به ثبت رسیده که ۶۰ درصد آب مصرفی منازل را کاهش می‎دهد.

وی گفت: همچنین در بحث کشت گیاهان جایگزین کشت آبدوست، جهاد دانشگاهی وارد عمل شده است.

دهقانی با بیان این‌که جهاد دانشگاهی استان سازمانی چابک، بالنده و پیشتاز است، ادامه داد: در راستای مدیریت منابع آب جهاد دانشگاهی کمک‎رسان شرکت آب منطقه‎ای استان خواهد بود تا این فرآیند اصلاح شود، قطعاً طرح تعادل‎بخشی نیازمند همت جهاد و حمایت‎های آب منطقه‎ای استان است.

پایان پیام

کد خبر : 3171 ساعت خبر : 9:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3171
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات