همه چیز درباره لرستان

همه چیز درباره لرستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی، منطقه‌ای که امروز به لرستان مشهور است و در باختر ایران قرار گرفته، نزدیک به سی هزارکیلومتر مربع وسعت دارد که از شمال غربی به استان کرمانشاه، از غرب به منتهی‌الیه سیمره، ازجنوب و جنوب غربی به استان خوزستان، از شرق به رود سزار یا دز که حدفاصل خاک لرهای بختیاری و لرستان است و از شمال شرقی به رشته کوه‌های مشرف به ملایر و بروجرد می‌رسد.

رشته کوه‌های زاگرس دربخش غربی و جنوب غربی فلات ایران گسترش یافته که تقریباً نیمی ازکشور را در برمی گیرد مجموعه پستی و بلندی‌های منظم و ویژه‌ای که درجنوب گسل‌های سراسری از کردستان جنوبی تا شمال تنگه هرمز گسترده شده است.

قلل و ارتفاعات بلند جبال زاگرس دارای دامنه‌های پرشیب و دره‌های عمیق و گلوگاه‌های بسیارتنگ است فرسایش شدید، بریدگی‌ها و برجستگی‌های ناموزون در آن به وجود آورده به طوری که نه تنها قسمت مرکزی جبال زاگرس عملاً قابل عبور و مرورنیست بلکه غالب این سلسله جبال به عرض تقریبی متوسط ۲۰۰ کیلومتر کاملا صعب‌العبور است.

همه چیز درباره لرستان

مهم‌ترین سلسله کوه‌های لرستان به این شرح است: رشته کوه‌های جنوبی از کور یا کَوَر، که امروزه آن را کبیرکوه می‌نامند و از شمال باختری به جنوب خاوری کشیده شده و چون دیواری عظیم لرستان را به دو قسمت پیشکوه و پشتکوه تقسیم کرده است.

مرکز استان پشتکوه ایلام و مرکز پیشکوه خرم‌آباد است. رشته کوه‌های شمالی عبارت از کوه‌گری که از شمال باختری به جنوب خاوری کشیده شده و اشترانکوه دنباله این کوه است و کوه‌پینه یا پونه که از قلل عمده این رشته است.

رشته کوه‌های غربی ومرکزی، سفیدکوه است که از خرم آباد شروع شده تا شمال باختری لرستان ادامه دارد، کوه مپل و دوکوه وراز و همیان از رشته کوه‌های مهم این منطقه است.

در لرستان سه رود بزرگ سزار، دز حدفاصل بختیاری و لرستان رود کشکان و رود سیمره جریان دارد که پس ازگذشتن از منطقه باباخوارزم لرستان کرخه نامیده می‌شود.

استان لرستان با مساحتی بالغ بر ۲۸۳۹۲ کیلومتر مربع در غرب کشور واقع شده است. شهرهای این استان عبارتنداز:

خرم‌آباد، بروجرد، الیگودرز، دورود، کوهدشت، ازنا، دلفان، سلسله و پلدختر. خرم‌آباد مرکز این استان است. این استان از شمال با استان مرکزی و همدان، از جنوب با خوزستان، ازشرق با استان اصفهان و از غرب با کرمانشاه و ایلام همسایه است.

ازخصوصیات اقلیمی لرستان تنوع آب‌وهوایی آن است به طوری که می‌توان سه ناحیه بارز آب وهوایی را درآن بازشناخت:

۱- ناحیه سردکوهستانی شامل مناطقی که بیش از ۱۴۰۰متر از سطح دریا ارتفاع دارند. شهرستان‌های بروجرد، دورود، ازنا، الیگودرز، الشتر و نورآباد و دلفان دراین ناحیه آب وهوایی واقعند.

۲- ناحیه معتدل مرکزی مشتمل برنقاطی که در ارتفاع نسبت کمی ازسطح دریا قراردارند. دراین ناحیه به ندرت یخ‌بندان صورت می‌گیرد. شهرستان خرم‌آباد و بخش چگنی وقسمتی از شهرستان کوهدشت دارای این گونه آب وهوا هستند.

۳- ناحیه گرم جنوب دربرگیرنده نقاطی با ارتفاع بسیارکم از سطح دریا می‌باشد. دمای بسیاربالا و میزان بارندگی بسیارکم بارندگی ازاختصاصات این ناحیه است. بخش پلدختر و قسمتی ازبخش پاپی در این ناحیه قرار دارند.

لرستان در دوره باستان منطقهٔ وسیعی ازغرب ایران را به خود اختصاص داده است این منطقه شامل لرستان کنونی، ایلام، بخشی ازخوزستان، کرمانشاه، قسمت‌هایی ازاستان همدان و چهارمحال‌وبختیاری بوده است.

اشیای تاریخی و مفرغی که با عنوان کلی مفرغ‌های لرستان شهرت یافته‌اند ازبخشی ازاین مناطق کشف شده ومتعلق به ساکنان این سرزمین بوده است.

همه چیز درباره لرستان

پایان پیام

کد خبر : 3773 ساعت خبر : 10:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3773
اشتراک در نظرات
اطلاع از
2 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

سلام
شما وقتی از لرستان و همسایه نوشتی گفتی از غرب به سیمره! چرا ننوشتی از غرب به ایلام،کاملا در اینجا مشخصه با ایلام و ایلامیان دشمنی داری
کبیرکوه یا کور فقط مال ایلام هست وبس!
منطقه شاه احمد هم در حوزه استحفاظی ایلام هست اما به جهت راه دسترسی که از پلدختر هست دیگه نگهداری و کاراش با لرستانه هرچند حفاظتش در دست بخش ماژین ایلامه
خواهشا تفرقه ایجاد نکنید و اطلاعات غلط به خورد ملت ندید.
با سپاس