چهار فصل از مشروطه/ قسمت دوم

چهار فصل از مشروطه/ قسمت دوم

پایگاه خبری گلونی در آستانه ۱۴ مرداد سالروز صادر شدن فرمان مشروطیت گفت‌وگوها و یادداشت‌های ویژه‌ای منتشر خواهد کرد. نصرالله حدادی مورخ و تهران‌شناس برجسته معاصر در گفت‌وگویی اختصاصی با پایگاه خبری گلونی قیام مشروطه را به طور خلاصه در چهار فصل بررسی کرده است و گذری هم به نقش لرها در این جریان داشته است. بخش دوم این گفت‌وگو را بخوانید:

چهار فصل از مشروطه/ قسمت دوم

مظفرالدین شاه قاجار اساسا علیل‌المزاج و ترسو و بزدل و کودک عقل بوده. از لحاظ جنم و جربزه در بین پسرهای ناصرالدین شاه مسعود میرزا ظل‌السلطان بهتر از بقیه بوده اما چون مادرش از شاهزادگان قاجار نبوده ناصرالدین شاه، مظفر میرزا را بر اریکه پادشاهی می‌نشاند.

مظفرالدین شاه اساسا اهل مدارا بود و پی جنگ و جدل نمی‌رفت. ترجیح می‌داد به کشورهای اروپایی برود و کارهایی انجام دهد که شاید هنجارهای جامعه ایران اجازه نمی‌داد در داخل کشور انجام دهد.

طوری که اگر ناصرالدین شاه در طول ۵۰ سال حکومتش سه بار به فرنگ رفته مظفرالدین شاه در ده سال حکومتش سه بار فرنگ رفته.

هر بار هم که رفته مردم ایران تاوان سختی برای مخارج سنگین سفر شاه داده‌اند.

همه اینها با توجه به سابقه ملت ایران کم‌کم باعث می‌شود مطالبات مردم رنگ بگیرد که باعث می‌شود شب‌نامه‌ها، رساله‌ها و کتاب‌هایی برای بیداری مردم پدید بیاید و منجر به این می‌شود که قضیه قند پیش می‌آید و این یک بهانه است تا جرقه به پنبه مردم بیفتد و شعله‌ور شود.

در ابتدای کار همه علمای اعلام از جمله شیخ فضل‌الله نوری، سید محمد طباطبایی و سید عبدالله بهبهانی در ارتباط با این مسئله یکی هستند.

البته آنچه مسلم است به نظر من و اغلب تاریخ‌دان‌ها ملت ایران نمی‌دانستند چه می‌خواهند. فقط می‌دانسته‌اند ظلم را نمی‌خواهند. ولی نمی‌دانسته‌اند این موضوع را چگونه بیان کنند. پس مشروطیت را بیان می‌کنند.

مردم قیام ضد ظلم را کرده بودند. به هر حال مظفرالدین شاه قاجار قبول می‌کند و مجلس تشکیل می‌شود اما از ۱۴ مرداد تا دیماه همان سال که شاه می‌میرد هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد تا اینکه محمد علی شاه قاجار که تحت تاثیر روس‌ها بوده و به همین جهت مخالف مشروطیت، روی کار می‌آید و با مشروطیت مخالفت می‌کند.

ادامه دارد…

مشروطه به روایت نصرالله حدادی

پایان پیام

کد خبر : 2657 ساعت خبر : 4:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2657
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات