گلونی

افتتاح هفدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

‌به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، «مبارک» و «حاجی فیروز» در میان خنده‌ها و تشویق‌های کودکان سرطانی، هفدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را افتتاح کردند.

دست‌اندرکاران نمایش‌های آیینی و سنتی در اقدامی نمادین هفدهمین دوره این جشنواره را صبح چهارشنبه ۴ شهریورماه همزمان با ولادت امام رضا (ع) در موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک) افتتاح کردند و پیام شادی نمایش‌های آیینی و سنتی را به میان کودکانی بردند که درد و رنج بیماری آن‌ها را رنجور کرده است.

از همان بدو ورود به بیمارستان خوش‌آمدگویی گرم کارکنان این مجموعه، حاکی از این بود که با یک مرکز درمانی معمولی روبرو نیستیم و البته حضور جواد انصافی، مهدی صفاری‌نژاد، داود معینی‌کیا و هنرمندان دیگری با لباس‌های «عمو نوروز» و «حاجی‌فیروز» و نیز همراهی عروسک «مبارک» فضای مفرحی را برای کودکان این موسسه ایجاد کردند.

این مراسم ساده و صمیمی پس از چند سخنرانی و اجرای یک برنامه کوتاه در بخش‌های مختلف ادامه یافت.

البته خبرنگاران به دلیل ایزوله بودن بسیاری از بخش‌ها، برای رفاه حال کودکان فقط وارد “اقامتگاه” شدن؛ جایی که کودکان سرطانی شهرهای دیگر به همراه خانواده‌هایشان که جایی برای اقامت ندارند و برای طی مراحل درمان باید مدتی را در تهران سپری کنند، حضور داشتند.

در این محل کودکان معصومی که بیشتر آن‌ها کمتر از هفت سال سن داشتند، پای اجرای «مبارک»، رقص آذری و نمایش آیینی نشستند؛ نمایش‌هایی که با شعرخوانی و بشکن‌زدن‌های دبیر جشنواره هم همراه بود.

داود فتحعلی بیگی –دبیر هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی- که تأکید داشت این نوع افتتاحیه برای اولین بار است رخ می‌داد و باید از این پس به یک سنت تبدیل شود، اینگونه سخنانش را ادامه داد: احساسم این است که ورود ما به اینجا باعث شده از مسیری بگذاریم؛ اگر نگویی اینجا یکی از دروازه‌های بهشت است بدون شک یکی از راه‌های رسیدن به آنجاست.

او ادامه داد: تک تک عزیزانی که در اینجا خدمت می‌کنند مطمئنا ارزش کارشان فراتر از چیزی است که ما بخواهیم تصور کنیم. از اینجا بوی عطر گل‌های بهشتی به مشام می‌رسد و خوشحالیم که افتتاحیه هفدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را به صورت نمادین در این مجموعه برگزار کردیم.

فتحعلی‌بیگی خطاب به کارکنان و مدیریت موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک) بیان کرد: آمده‌ایم که هم به شما خسته نباشید بگوییم، هم از خداوند متعال برای عزیزانی که اینجا کسالت دارند آرزوی سلامتی کنیم و هم پیام‌آور شادی باشیم.

همچنین محمدحسین ناصربخت –قائم مقام دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی- با اشاره به اینکه از ابتدا کار خود را برای کودکان آغاز کرده است، گفت: کودکان نمایندگان معصومیت جامعه هستند، هر تلاشی برای آن‌ها انجام وظیفه است و بی‌تردید مورد توجه خداوند یکتا قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: این جشنواره بازگوکننده هویت ملی ماست و پیام‌آور شادی است. امیدوارم با حضور نمایندگان این گونه نمایشی گوشه‌ای از شادمانی را که برای جامعه‌مان آرزو داریم در اینجا به نمایش بگذاریم.

دکتر آراسب احمدیان مدیرعامل موسسه «محک» هم در سخنانی کوتاه با تبریک به دبیر و دست‌اندرکاران جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی گفت: تئاتر یکی از ریشه‌ای‌ترین سمبل‌های این جامعه است و حضور هنرمندان این رشته بویژه هنرمندان تئاتر سنتی و آیینی برای این موسسه بسیار ارزشمند است.

وی گفت: باید دست کسانی را که تلاش می‌کنند تا هنر فورکلور این کشور تداوم پیدا کند، بوسید و ما نیز در خانواده بزرگ محک به آنچه شما انجام می‌دهید احترام می‌گذاریم.

در این مراسم که حدود دو ساعت با اجرای نمایش‌های کوتاه و بخش‌های مختلف و برای کودکان سرطانی به طول انجامید، تعدادی از هنرمندان و همچنین مدیر انجمن نمایش تهران (ارمغان بهداروند) حضور داشتند.

جواد انصافی یکی از هنرمندانی بود که حضورش مورد استقبال قرار گرفت و علاوه بر او، کوروش سلیمانی،ساسان مهرپویا (گرداننده عروسک مبارک)، مهدی صفاری‌نژاد و داود معینی کیا (سیاه)، ناصر آویژه، علی رحیمی، ابراهیم رسولی، حمیدرضا اللهیاری و گروه آوازی محمد یوسف‌زاده حضور داشتند و به اجرای برنامه پرداختند.

هفدهمین دوره نمایش‌های آیینی و سنتی از ابتدای شهریورماه با برگزاری بخش سمینار آغاز شده و اجراهای صحنه‌ای نیز از ۴ شهریور در سالن‌های مختلف آغاز می‌شود.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل