گلونی

زنده‌گیری پلنگ نر در پارک ملی تندوره

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از انجمن یوزپلنگ ایرانی در تازه ترین سفر گروه پروژه «بوم شناسی پلنگ ایرانی در شمال شرقی ایران» به پارک ملی تندوره به سرپرستی محمدصادق فرهادی نیا مدیر برنامه پلنگ انجمن یوزپلنگ ایرانی، یک پلنگ دیگر زنده‌گیری و به گردنبند ردیاب ماهواره‌ای مجهز شد.

گروه که از دوم شهریور ۱۳۹۴ عازم منطقه شده است،  پس از ده شب تله‌گذاری نهایتا امروز صبح موفق به زنده‌گیری یک پلنگ نر دیگر در پارک ملی تندوره می‌شوند.

محمد صادق فرهادی‌نیا در تشریح این خبر این گونه عنوان می‌کند: نیمه شب که برای چک کردن تله رفتیم متوجه شدیم که پلنگ مذکور بخشی از طعمه کار گذاشته شده را خورده اما در تله زنده‌گیری نیافتاده است! به همین دلیل تله را دوباره کار گذاشتیم و نهایتا ساعت ۷ صبح امروز موفق شدیم یک پلنگ دیگر را زنده‌گیری کرده و به گردنبند ماهواره‌ای مجهز کنیم. پلنگ نر زنده‌گیری شده حدود ۳ تا ۴ سال سن دارد.
فرهادی‌نیا افزود: چهارمین پلنگ ماهواره‌ای ایران به پاس تلاش کاوه حبعلی یکی از اعضای پرتلاش تیم، «کاوه» نامگذاری شده است. سه پلنگ ماهواره ای دیگر ایران به ترتیب برنا، بردیا و برزو هستند که سال گذشته به گردنبند ردیاب مجهز شدند.
وی افزود: خوشبختانه تمام مراحل این پروژه از ابتدای آن تا به امروز توسط موسسه تصویر حیات وحش تصویربرداری شده و قرار است مستندی در این رابطه تولید شود.

مدیر تیم پایش و پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی ضمن تشکر از دکتر ایمان معماریان که تجهیزات زنده‌گیری را در اختیار گروه قرار داده است عنوان کرد: دامپزشک ما در این سفر دکتر ژک کاندورپ از کشور هلند است که با ۳۵ سال سابقه کار در زمینه حیات وحش تجربیات ارزشمند خود را به کار گرفته است.

وی در پایان افزود: پروژه «بوم شناسی پلنگ ایرانی در شمال شرقی ایران» لازم می‌داند مراتب سپاس خود را از همکاری‌های دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست، دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط زیست، اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان درگز و به خصوص رییس اداره جناب آقای سلحشور و هم چنین محیط‌بانان منطقه آقایان صمد فیروزی، برات جلالی، عظیم دانشور و ابراهیم شعاعی در جریان این پروژه اعلام دارد.
هم چنین در این سفر، با همراهی محمد طاهردین یک گروه تصویربردار از کشور هلند همراه تیم بوده که قرار است دستاوردهای این پروژه در قالب مستندی آموزشی در دو قسمت در تلویزیون کشورهای هلند و بلژیک پخش شود.

عکس‌های این پلنگ را ببینید:

عکس‌ها از نیما عسگری است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل