گلونی

شاعران مشروطه در هنر و تجربه

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از مهر، مستند «شاعران مشروطه» که به زندگی شش تن از شاعران و روزنامه نگاران عهد مشروطه می‌پردازد؛ پاییز اکران می شود.
مستند «شاعران مشروطه» نوشته و کار امیر فرض اللهی اثری درباره شش تن از شاعران و روزنامه نگاران عهد مشروطه است که در شورای سیاستگذاری گروه «هنر و تجربه» تایید شد و بنا به گفته کارگردان، این اثر پاییز امسال در سینماهای این گروه سینمایی به نمایش درمی آید.

این مستند که در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ ساخته شده است، باعث شد چند مستند متاثر از این فیلم با محوریت تک نگاری (مستند پرتره) درباره این شاعران و روزنامه‌نگاران به تولید برسد. این اثر ۵۲ دقیقه‌ای به زندگی پر فراز و فرود و تاثیرات فرهنگی اجتماعی افرادی همچون محمد فرخی یزدی، میرزا جهانگیر خان صور اسرافیل، علی اکبر دهخدا، ابوالقاسم عارف قزوینی، سیداشرف الدین حسینی (نسیم شمال) و میرزاده عشقی می پردازد و جریان آزادی خواهی و عدالت طلبی در ایران ۱۰۰ سال پیش راروایت می کند. زهره احمدی تدوینگر این فیلم و نریتور احمد نگهبان است.

پایان پیام

مشروطه در ایران

در ایران با وقوع انقلاب مشروطیت حکومت پادشاهی مشروطه برای دوره‌ای تشکیل شد که فراز و نشیب‌های زیادی داشت. پس از انقلاب مشروطه برای نزدیک به دو دهه، ساختار مشروطه بر ایران حاکم بود. اما با قدرت یافتن رضاشاه پهلوی از قدرت و نفوذ مجلس شورای ملی کاسته شد. پس از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم توسط نیروهای متفقین بین سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ قدرت مجلس افزایش یافت و دولت‌ها نیز بیشتر با مجلس هماهنگ شدند. اما پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ قدرت پادشاه تا اندازه‌ای افزایش یافت که محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۵۳ (خورشیدی) با انحلال دو حزب باقی مانده در قدرت یعنی حزب ملیون و حزب مردم ایران دستور به تشکیل یک حزب سیاسی واحد به نام حزب رستاخیز داد و دستور داد همه مقامات دولتی و نمایندگان مجلس به عضویت این حزب در آیند. این کار محمدرضا پهلوی باعث شد عملاً مجلس و دولت در این سال‌ها فاقد هرگونه قدرت فراتر از پادشاه باشد. اینکه در یک کشور پادشاهی مشروطه تنها یک حزب سیاسی وجود داشته باشد پدیده‌ای بی‌مانند بود که تنها در این سال‌ها در ایران رخ داد.

خروج از نسخه موبایل