آبروی کمانچه لری

به گزارش پایگاه خبری گلونی – فرج علیپور متولد ۲۲ دی ماه ۱۳۳۸ در خرم‌آباد است. او فراگیری کمانچه را با تماشای کمانچه نواختن دایی و عموی خود فرا گرفت و با علاقه زیادی که داشت با استفاده از تیر و تخته، سازی برای خود درست کرد و مشغول نواختن شد. اما به دلیل اینکه پدرش مخالف ساز زدن او بود هربار که سازی می‌ساخت آن را به دو نیم می‌کرد.

پدرش آن قدر این کار را تکرار کرد که فرج سازش را شب‌ها بالای درخت و یا زیر خاک پنهان می‌کرد. بالاخره کار به جایی رسید که دوستان و اقوام وی به نزد پدرش رفتند و وساطت کردند تا اجازه دهد که فرج ساز بخرد. در نهایت پدر موافقت کرد. علیپور آن قدر در تمرین کردن با اراده و مصمم بود که در سن ۱۳ سالگی به نوازنده خوبی تبدیل شد و در ۱۴ سالگی اولین قطعه را ضبط کرد. او بعد از پیرولی و علیرضا پدیده خارق‌العاده کمانچه شد.
علیپور در سن ۱۸ سالگی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج چهار فرزند بوده است. دو دختر و دو پسر که هر چهارتای آنها موسیقی را نزد پدر فراگرفته‌اند.
خوانندگان مطرح زیادی چون رضا سقایی، صفاری، بهمن اسکینی، سبزعلی، مومه، علی‌راس کمالوند، رشیدی، فرجی، میرزاوند، ایرج رحمانپور و… با ایشان کار کرده‌اند. علیپور در چندین جشنواره شرکت داشته و مقام اول نوازندگی در کشور را دارد. وی تا به حال تورهایی به اروپا، آسیا، و حتی استرالیا داشته و با خوانندگان برجسته‌ای در سطح کشور از جمله داوود آزاد، ناصر مسعودی و خانم سیما‌بینا همکاری داشته است. ایشان معتقد است موسیقی لری در همه جای دنیا مورد پسند مردم بوده است.
از جمله تنظیم‌کنندگان معروف که با علیپور همکاری داشته‌اند می‌توان به فریدون شهبازیان، هادی منتظری، اردشیر کامکار، تهمورث پورناظری، مرحوم فریوسفی و علی‌اکبر شکارچی اشاره کرد. آلبوم‌هایی که تا به حال به بازار ارائه کرده و در آنها خواننده بوده عبارتند از:
موسیقی محلی، داغ شقایق، شادیانه، تال، در سوگ آفتاب، شونه‌شکی، عزیز دل، میراث عشق، کلنجه زرد و سوزوسیل.

پایان پیام

کد خبر : 4400 ساعت خبر : 10:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=4400
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات