اهمیت جنگل‌های زاگرس از دریاچه ارومیه بیشتر است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: نقش منطقه زاگرس در تامین آب استان‌های مرکزی و جنوب و غرب کشور بسیار مفید است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا،مهندس عزت‌الله بهشتی‌فرد افزود: زاگرس تامین آب استان‌های مرکزی از جمله اصفهان، یزد و استان‌های غربی کشور از جمله کردستان، کرمانشاه، آذربایجان، ایلام و لرستان را برعهده دارد.

وی اظهار کرد: همچنین در جنوب و جنوب غرب و استان‌های فارس، کهگیلویه وبویراحمد، بوشهر و خوزستان آب مورد نیاز خود را از رشته کوه زاگرس تامین می‌کنند اما با این وجود نقش زاگرس نادیده گرفته می‌شود.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به تخریب جنگل‌های زاگرس هشدار داد و خاطرنشان کرد: باید در زمینه حفاظت و نگهداشت این جنگل‌ها همت بیشتری صورت بگیرد چرا که زاگرس نگین کشور است اما امروزه تخریب این جنگل‌ها رو به رشد است.

بهشتی فرد تصریح کرد: دریاچه ارومیه یک ذخیره‌گاه اکولوژیکی مهم در کشور است و برای حفظ آن باید تلاش شود اما با وجود این اهمیت جنگل‌های زاگرس خیلی بیشتر از این دریاچه است و نیاز دارد توجه بیشتری به آن شود چراکه جنوب، مرکز و غرب کشور به جنگل‌ها و مراتع رشته کوه‌های زاگرس وابسته است.

وی ادامه داد: علاوه بر تخریب و تصرف این عرصه‌ها توسط سودجویان، خشکیدگی درختان بلوط و آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی مهم‌ترین تهدید برای جنگل‌های زاگرس است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در این رابطه از دستگاهای اجرایی استان خواست در هنگام آتش‌سوزی این عرصه‌ها با ارسال نیرو و تجهیزات به منابع طبیعی کمک کنند.

استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۰ درصد جنگل‌های زاگرس را به خود اختصاص داده است.

پایان پیام

در مورد جنگل‌های زاگرس

پهنهٔ رویشی زاگرس شامل رشته‌کوه‌های زاگرس، وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران بوده و به همین دلیل این منطقه از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس از منتهی‌الیه شمال غربی ایران (استان آذربایجان غربی) آغاز و سپس غرب (استان‌هایکردستان، کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان) و جنوب غرب ایران (استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس) را طی می‌کند.

کد خبر : 3850 ساعت خبر : 7:52 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3850
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات