گلونی

دومین همایش کتاب‌خوان در دورود

دومین همایش کتاب‌خوان در دورود

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از فارس، سرپرست اداره‌کل نهاد کتابخانه‌های لرستان با اشاره به کمبود سرانه فضای کتاب‌خوانی در استان، گفت: سرانه فضای مطالعه در لرستان به ازای هر نفر یک متر و ۲۷ سانتی‌متر مربع است.

رضا مختارپور امروز در حاشیه دومین همایش کتاب‌خوان که در شهرستان دورود برگزار شد در خصوص هدف برگزاری این همایش اظهار داشت: هدف از نشست کتاب‌خوان به اشتراک‌گذاری کتاب‌هایی است که افراد یا آنها را مطالعه کرده‌اند و یا به رشته تحریر در آورده‌اند که از بین ارائه‌دهندگان کتاب در این نشست از هر دو گروه این افراد حضور داشتند.

وی افزود: نشست کتاب‌خوان طرحی ملی است که تاکنون شصتمین جلسه در کشور و دومین جلسه در استان لرستان برگزار شده که جلسه اول آن در شهرستان خرم‌آباد برگزار شد و هر جلسه ۱۲ نفر شرکت‌کننده دارد که هر کدام هفت دقیقه فرصت دارند روی سن بروند و کتاب مورد نظر خود را معرفی کنند و نشست بعدی کتاب‌خوان در شهرستان بروجرد در تاریخ ۱۴ مهرماه برگزار می‌شود.

دومین همایش کتاب‌خوان در دورود

سرپرست اداره‌کل نهاد کتابخانه‌های لرستان با بیان اینکه در استان لرستان وضعیت کتاب‌خوانی در شرایط مطلوبی قرار ندارد، گفت: با توجه به رسانه‌های جانبی که در کنار کتاب ایجاد شده است و رقبای سختی هم برای کتاب به شمار می‌روند، جوانان ما به سمت این ابزارهای مجازی تمایل دارند و در عمل قشر جدید جامعه به کتاب چندان رقبت ندارند و یکی از اهداف ما در برگزاری این‌گونه نشست‌ها این است که بگویم کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی سنتی می‌تواند در عصر الکترونیک معنا و مفهوم خودش را حفظ کند.

مختارپور اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما برگزاری برنامه نقد ادبی است که برنامه داریم به طور مستمر در سطح استان برگزار کنیم و نخستین جلسه آن به مناسبت هفته دفاع مقدس در شهر خرم‌آباد برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه سرانه مطالعه در استان لرستان کمتر از میانگین کشوری است، گفت: در این بخش متاسفانه از سرانه کتاب‌خوانی در کشور بسیار عقب‌تر هستیم و این کم‌کاری از سوی یک نهاد خاص مثل نهاد کتابخانه‌ها صورت نگرفته است، چراکه کتاب و کتاب‌خوانی مربوط به یک نهاد خاص نیست.

سرپرست اداره‌کل نهاد کتابخانه‌های لرستان با بیان اینکه در استان لرستان ۳۱ کتابخانه دایر است، گفت: کتابخانه‌های موجود با مشکلات عدیده فیزیکی مواجه هستند و با توجه به رصد صورت گرفته و نیازهای استان توسعه فضاهای فیزیکی کتاب‌خوانی در اولویت اداره‌کل کتابخانه‌های لرستان قرار دارد.

وی با بیان اینکه به دنبال شاداب‌سازی کتابخانه‌های استان هستیم، گفت: به دنبال این هستیم که بتوانیم فضای شادابی را در کتابخانه‌ها مهیا کنیم که امکانات لازم را برای ارائه خدمات متنوع به مراجعه‌کنندگان داشته باشد، هرچند که در حال حاضر این اتفاق نمی‌افتد، چراکه فضای فعلی جوابگوی حجم مراجعه‌کنندگان ما نیست.

مختارپور یادآور شد: در حال حاضر برنامه‌ریزی می‌کنیم تا با تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌هایی که صورت می‌گیرد از محل بودجه تعمیر و تجهیزی که در اختیار داریم در سال ۹۴ بتوانیم بخشی از این مشکلات را حل کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در سند نهضت مطالعه مفید سرانه فضای کتاب‌خوانی را به ازای هر نفر هشت مترمربع در نظر گرفته شده است، گفت: سرانه فضای مطالعه در استان لرستان به ازای هر نفر یک متر و ۲۷ سانتی‌ مترمربع است.

سرپرست اداره‌کل نهاد کتابخانه‌های لرستان با بیان اینکه با وضعیت استاندارد بسیار فاصله داریم، گفت: خیلی از کتابخانه‌های کنونی استان از ابتدا برای ایجاد کتابخانه تاسیس نشده‌اند، یعنی ساختمان را برای ایجاد کتابخانه تغییر کاربری داده‌اند و به کتابخانه تبدیل کرده‌اند که قاعدتا نمی‌توان فضاهای مجزا و اختصاصی را در این‌چنین ساختمان‌هایی ایجاد کرد.

وی در ادامه با اشاره به یکی از برنامه‌هایی که به منظور پویا کردن کتابخانه‌ها در استان در دستور کار قرار دارد، یادآور شد: بنا داریم با تفاهم‌نامه‌ای که با کانون پرورش فکری کودکان و آموزش و پرورش در حال نگارش است، کتابخانه‌ها را از یک فضای تک‌بعدی به یک فضای فرهنگی تبدیل کنیم به نحوی که فعالیت‌های فوق‌برنامه کتابخانه‌ها را رونق دهیم و این همکاری به این شکل صورت می‌گیرد که هفته‌ای یک بار کتابخانه‌ها را در اختیار کانون پرورش فکری قرار دهیم تا در کتابخانه برنامه‌های فوق‌برنامه‌ای را که دارند پیاده‌سازی کنند و در عین حال کتاب‌داران ما را به لحاظ آموزش‌هایی که می‌توان به مراجعه‌کنندگان داد، آماده کنند.

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

پایان پیام

 

خروج از نسخه موبایل