روزنامه‌ی لرستان/ ۱۸ شهریور

روزنامه‌ی لرستان/ ۱۸ شهریور

مروری بر خبرهای روز استان که هر روز به طور ویژه در پایگاه خبری گلونی منتشر می‌شود:

به گزارش پایگاه خبری گلونی خبر اول روزنامه امروز احداث پارک مشاهیر در خرم‌آباد است که مهر نوشت، یحیی عیدی بیرانوند گفت: استان لرستان استانی است که خداوند آنچه یک منطقه برای توسعه و رشد لازم دارد در آن قرار داده است که شاید اگر هرکدام از این نعمت‌ها در استان دیگری بود از نظر اشتغال و… کمبودی نداشتند. ما در مجموعه مدیریت شهری به این نتیجه رسیدیم که جز با کار علمی و تخصصی و استفاده از فکر و ذهن و استعداد نخبگان نمی‌توانیم پله‌های ترقی را طی کنیم. وی با بیان اینکه در پارکی به نام مشاهیر سردیس‌های مشاهیر و نخبگان استان نصب خواهد شد، افزود: همچنین در حال طراحی تمام پل‌های تاریخی لرستان هستیم که یک مجموعه ۳۸ هکتاری یک پارک مینیاتوری ایجاد کنیم که حداکثر طی یک ماه آینده با حضور وزیر کشور کلنگ‌زنی خواهد شد.

خبر بعدی مهر از رشد ۲۹۴ درصدی صادرات محصولات کشاورزی لرستان بود. مهرداد غضنفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، ظهر امروز در بیست و یکمین گردهمایی سالانه تحقیقات کشاورزی دیم لرستان به افزایش ۷۴ درصدی خرید گندم طی دو سال اخیر در استان اشاره کرد و اظهار داشت: همچنین در حوزه صادرات محصولات کشاورزی ۲۹۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم. وی به رشد بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی اعتبارات عمرانی بخش کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: عمده اعتبارات سفر هیئت دولت به لرستان به بحث تامین آب اختصاص یافت و از این طریق حدود هشت ایستگاه پمپاژ آب از بین ۱۲ ایستگاه موجود در استان به بهره‌برداری رسید.

حالا که حرف صادرات شد خبری بخوانید که تسنیم نوشت، حبیب‌الله خجسته پور، فرماندار خرم‌آباد عصر امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی شهرستان خرم‌آباد که در سالن جلسات فرمانداری خرم‌آباد برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه وارد فضای پسا تحریم می‌شویم و این فضا گسترده می‌شود درهای زیادی به روی اقتصاد کشور گشوده می‌شود که بایستی به بحث صادرات توجه جدی شود. در خرم‌آباد با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد بیش از نیمی از این سهم اختصاص‌یافته که حدود ۵۸ درصد سهم صادرات غیرنفتی استان را شامل می‌شود و برای سایر شهرستان‌ها نیز با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد این سهم مشخص‌شده است.

روزنامه‌ی لرستان/ ۱۸ شهریور

خبر دیگر تسنیم از افتتاح نمایشگاه دستاوردهای نخبگان منطقه زاگرس در دانشگاه لرستان بود. ظهر امروز نمایشگاه این نمایشگاه با حضور مدیرکل دفتر تکریم و الگوسازی نخبگان بنیاد ملی نخبگان کشور، معاون توسعه و مدیریت بنیاد ملی نخبگان کشور، رئیس‌های بنیاد نخبگان استان‌های ایلام، کرمانشاه، همدان و کردستان و جمعی از مسئولان استانی افتتاح شد. رئیس بنیاد نخبگان استان لرستان در حاشیه این نمایشگاه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در این نمایشگاه ۶۰ غرفه برای ارائه آثار نخبگان در نظر گرفته شده که تعدادی از این غرفه‌ها به طرح‌هایی که برای نخستین بار در جشنواره حضور پیدا کردند، اختصاص یافته است. از ۹۶ طرح ارائه شده در این جشنواره ۱۴ طرح مربوط به لرستان و مابقی مربوط به سایر استان‌ها است که حدود ۴۰ درصد مجموع این طرح‌ها از استان‌هایی غیر از استان‌های زاگرس‌نشین هستند.

اما برویم سراغ طبیعت و درختان بلوط لرستان. آتش‌سوزی‌های اخیر را یادتان هست؟ یادتان هست که مدتی هر روز و هر ساعت درگیر یک آتش‌سوزی بودیم؟ یکی از مناطقی که در این آتش بازی‌ها آسیب دید پلدختر بود که چندین بار شاهد وقوع این اتفاق ناگوار در این منطقه بودیم. امروز طی خبری که در فارس منتشر شد رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان پلدختر گفت: مجموع ۲۵۰ هکتار از جنگل‌ها و اراضی منابع طبیعی محدوده شهرستان پلدختر در اثر آتش‌سوزی‌های اخیر دچار آسیب شدند. وی گفت: تا زمانی که مردم پای کار نباشند در بخش منابع طبیعی و حفاظت از جنگل‌ها با بروز مشکلاتی مثل آتش‌سوزی روبه‌رو هستیم، با توجه به وسعت زیاد این حوزه دولت و ادارات مربوطه به تنهایی نمی‌توانند این‌گونه مشکلات را رفع کنند، حتما باید مشارکت مردمی وجود داشته باشد. برخی کارشناسان نیز بر این باورند که آتش‌سوزی‌های اخیر غیرعمدی است، برخی گرمای شدید و حوادث طبیعی را دلیل این حوادث می‌دانند. آتش‌سوزی‌های اخیر را به این دلیل می‌توان عمدی دانست که اختلافات محلی و قومی بر سر چراگاه‌ها وجود دارد و محل شروع آتش‌سوزی در مکان‌های عشایر گزارش داده شده است. برای جلوگیری از بروز احتمالی آتش‌سوزی راهکارهای متفاوتی وجود دارد، از جمله در خصوص پروانه چرای دام عشایر با درج شروط ضمن عقد در پروانه‌ها تعادل دام و مرتع و رعایت فصل کوچ یکی دیگر از عوامل جلوگیری از حریق احتمالی در این فصل است. امکانات اطفاء حریق در استان و شهرستان پلدختر بسیار ضعیف است و با توجه به آتش‌سوزی‌های اخیر این مشکل را باید رفع کنیم تا در صورت بروز آتش‌سوزی به راحتی جلوگیری کنیم.

روزنامه‌ی لرستان/ ۱۸ شهریور

من واقعا امیدوار هستم روزی برسد که دیگر لزومی به این توصیه‌ها برای مردم عزیزمان نباشد. روزی که همه ما یاد بگیریم به تنهایی و یک تنه و بدون هیچ توصیه‌ای از محیط زیست اطرافمان حفاظت کنیم و قدر این موهبت‌های الهی را بیشتر از پیش بدانیم چون متاسفانه در چنین مکان‌هایی که این مشکلات وجود دارد امکانات هم در پایین‌ترین حد ممکن است.

پایان پیام

گزارش‌گر: آرشین ساکی

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

کد خبر : 4817 ساعت خبر : 6:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=4817
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات