روزنامه‌ی لرستان/ ۲۸ شهریور

روزنامه‌ی لرستان/ ۲۸ شهریور

مروری بر خبرهای روز استان که هر روز به طور ویژه در پایگاه خبری گلونی منتشر می‌شود:

به گزارش پایگاه خبری گلونی روزنامه شنبه یک روزنامه فرهنگی است. چون بیشتر خبرها فرهنگی هستند. آن هم خبرهای خوب. اولین خبر اینکه کتاب طنز رضا ساکی طنزنویس خرم‌آبادی با عنوان «سمساری» دیروز در کافه گالری سُل (در تهران) رونمایی شد. دکتر اسماعیل امینی در این مراسم  گفت: این روزها دائم به ساعت‌مان نگاه می‌کنیم و آد‌م‌ها انگار زیاد وقت ندارند. اما حتی در روزهای تعطیل بخش زیادی از وقت‌مان صرف موبایل و بازی با موبایل می‌شود. من خودم عاقبت از سر کنجکاوی رفتم ببینم در این موبایل و اینترنت چه خبر است. بی‌اغراق بگویم ۹۰ درصد پرت‌وپلاست و ۱۰ درصد مطلب وجود دارد. ما این روزها برای کتاب خواندن وقت نداریم اما برای پرت‌وپلا وقت داریم. خطای بزرگ روزگار ما این است که گمان می‌کنند هر چه طنز گزنده‌تر، عصبانی‌تر، بداخلاق‌تر و سوزاننده‌تر باشد طنز بهتری باشد در حالی که طنز باید مهربانانه و انسانی باشد چون غایت طنز خدمت به اخلاق و انسان است. در «سمساری »نویسنده در موضع استعلا نیست و تند حرف نمی‌زند و نقدش به آدم‌ها از سر مهربانی است.

بازار اخبار کتاب‌ها داغ داغ است امروز. خبر بعدی برگزاری نمایشگاه کتاب است که مهر نوشت. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به برگزاری نهمین نمایشگاه کتاب لرستان از حضور ۳۰۰ ناشر برجسته استانی و کشوری در نمایشگاه کتاب این استان خبر داد. حجت‌الاسلام حمیدرضا حنان پیش از ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان از برگزاری نهمین نمایشگاه کتاب لرستان در تاریخ یکم تا هفتم مهرماه خبر داد و اظهار داشت: این نمایشگاه همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در محل نمایشگاه بین‌المللی خرم‌آباد آغاز به کار خواهد کرد. حجت‌الاسلام حنان میانگین فضای کتابخانه‌ای در استان را به ازای هر صد نفر هشت متر برشمرد و افزود: برای بالا رفتن سرانه مطالعه در استان باید تلاش‌های زیادی صورت گیرد.

خبری بخوانید از همین خبرگزاری راجع به پیاده‌روی خانوادگی در خرم‌آباد. حبیب‌الله خجسته‌پور پیش از ظهر شنبه در جلسه هماهنگی گرامیداشت هفته دفاع مقدس ضمن تبریک این هفته اظهار داشت: جنگی که هشت سال بر ما تحمیل شد علاوه بر خسارات انسانی و مادی، نشان دهنده ایثار و فداکاری مردم ایران بود. وی از برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در این شهرستان همزمان با هفته دفاع مقدس خبر داد و گفت: با توجه به بازگشایی مدارس آموزش و پرورش نیز می‌تواند از ظرفیت دانش‌آموزان برای هرچه پرشورتر شدن این همایش استفاده کند.

روزنامه‌ی لرستان/ ۲۸ شهریور

خبر بعدی خبری است از مرمت هشت خانه تاریخی بروجرد که ایسنا نوشت. رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد از مرمت هشت خانه تاریخی در شهرستان خبر داد و گفت: از مرمت‎های صورت گرفته پنج پروژه مشارکتی انجام شده است. خانه‎های تاریخی که امسال مرمت شده‎اند از اعتبارات سال‎گذشته بوده است. مرمت در بدنه‎سازی و کف‎سازی معابر بافت تاریخی تاکنون انجام شده است.

برویم سراغ سمندر لرستانی و خبری از کشف ۲۰ زیستگاه از این گونه اندمیک. به نقل از مهر مهرداد فتحی بیرانوند اظهار داشت: تا کنون ۲۰ زیستگاه گونه سمندر در استان لرستان شناسایی شده است. وی با اشاره به اینکه سمندر لرستانی از گونه‌ای منحصر به فرد و اندمیک لرستان و کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: این گونه اندمیک در ارتفاع خاصی از اقلیم‌های آب و هوایی زندگی می‌کند. سمندر کوهستانی لرستان در سال‌های اخیر تهدیدهای بسیاری را تجربه کرده و همچنان جمعیت این گونه با خطرات مختلفی رو‌به‌روست.

ایسنا امروز خبری هم از گشت‌های کنترلی برای واحدهای صنعتی داشت. رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرم‎آباد از ایجاد گشت‎های نظارتی شبانه‎ واحدهای صنعتی در این شهرستان خبر داد و گفت: از وظایف سازمانی اداره حفاظت محیط زیست، نظارت و پایش واحدهای صنعتی است و در همین راستا به صورت مستمر گشت‎های نظارتی انجام می‎شود. بعضی از واحدها مانند واحدهای تولیدی شن و ماسه و آسفالت در شب فعالیت دارند که با توجه به تاریکی هوا میزان آلایندگی هوا و پساب آنها دیده نمی‎شود؛ به همین دلیل اداره حفاظت محیط زیست خرم‎آباد قصد دارد گشت‎های کنترلی خود را در شب نیز انجام و این واحدها را مورد پایش مستمر قرار دهد. اگر واحدی آلاینده تشخیص داده شود و در رفع آن اقدام نکند این واحد پلمب خواهد شد.

روزنامه‌ی لرستان/ ۲۸ شهریور

خبر آخر روزنامه یک خبر فرهنگی از تسنیم است مبنی بر رونمایی فیلم سینمایی «مزار شریف» در لرستان. رئیس حوزه هنری لرستان، محمدحسین امیدی‌پور با بیان اینکه مناسبت هفته دفاع مقدس حوزه هنری لرستان ویژه‌برنامه‌هایی برگزار می‌کند، اظهار داشت: فیلم «مزار شریف» ۳۰ شهریورماه با حضور فعالان فرهنگی استان رونمایی می‌شود. این فیلم ساعت ۹:۳۰ دقیقه در سینما استقلال شهر خرم‌آباد رونمایی می‌شود. در این برنامه شمشادی، خبرنگار بین‌المللی استان لرستان خاطرات خود را در رابطه با رویدادهای بین‌المللی و نحوه انتقال اخبار مقاومت ارائه می‌دهد.

پایان پیام

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

گزارش‌گر: آرشین ساکی

کد خبر : 5213 ساعت خبر : 7:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=5213
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات