ریزگردها جنگل‎های بلوط را هدف قرار داده

ریزگردها جنگل‎های بلوط را هدف قرار داده

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: ریزگردها با اختلال در عمل فتوسنتز و چرخه طبیعی گیاه آن را از کار انداخته و باعث کاهش بارندگی و افزایش دما نیز می‎شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، فاطمه پیروزی بیان کرد: ریزگردها تا به امروز ۱۴ استان از کشور را تحت تاثیر خود قرار داده‌ است، بیشترین تاثیر ریزگردهای آلوده کننده هوا بر مناطق غرب و جنوب غربی کشور بوده و خسارت‌های بسیاری بر کشاورزی و منابع طبیعی، مراتع و منابع آبی آن داشته است.

وی اضافه کرد: بدون شک این پدیده موجب اختلال در وضعیت فیزیولوژیکی درختان، درختچه‎ها و بوته‎های زاگرس شده است. بررسی‎ها نشان می‎دهد ذرات معلقی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ با تداوم ورود به ناحیه زاگرس، جنگل‎های بلوط را هدف قرار داده است.

پیروزی با بیان اینکه امروز مرگ تدریجی جنگل‎های بلوط در پهنای وسیعی از رویشگاه را شاهد هستیم، ادامه داد: به گفته کارشناسان، هر هکتار جنگل سالانه  ۶۰تن ریزگرد را در خود رسوب می‎دهد. ریزگردها با اختلال در عمل فتوسنتز و چرخه طبیعی گیاه آن را از کار انداخته و باعث کاهش بارندگی و افزایش دما نیز می‎شود.

ریزگردها جنگل‎های بلوط را هدف قرار داده

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان افزود: درخت روز به روز ضعیف‎تر شده و به سادگی در معرض بیماری‎های مختلف قرار می‎گیرد. این بدان معناست که ریزگردها به عنوان عامل اولیه شرایط را برای طغیان و فعالیت آفات و بیماری‎ها به عنوان عوامل ثانویه فراهم می‎کند.

 وی با توجه به آمارهای ارائه شده میزان غلظت ریزگردها بین سال‎های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ حداکثر غلظت ریزگرد که بیشتر از حدمجاز بوده در استان لرستان ثبت شده است؛ این رنج غلظت نه تنها سلامت انسان را به خطر می‎اندازد بلکه بر تمامی موجودات زنده همه اکوسیستم‎ها تاثیر سوء دارد.

پیروزی تصریح کرد: با توجه به مطالعات صورت گرفته، این سال‎ها همزمان با شروع پدیده زوال بلوط در استان لرستان بوده است.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 4978 ساعت خبر : 10:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=4978
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات